KKV Plusz

Fiat Freemont AWD teszt: ésszerű luxus

2012-08-27 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek - Nincs hozzászólás

Nagy fogás volt a Fiat részéről a Dodge Journey. A Freemont ugyanis egy amerikai autó, egy Dodge Fiat emblémával és Fiat motorral. Ezért annyira más, egyáltalán nem olasz, igazi amerikai kocsi. Nem a meghúzott nadrágszíjról szól, hanem az ésszerű luxusról, mindent tud, mint amit egy prémium buszlimuzin, csak sokkal olcsóbb.

A Freemont nagy sikert arat az utakon, láttam a döbbent arcokat, akik nem értették, hogy kerül a Fiat logó egy ilyen dögös kocsi hatalmas orrára. Automatikus váltóval és összkerékhajtással a Freemont verhetetlen ajánlat a piacon: egyterű, crossover, kombi és szabadidő-autó egyben. Kényelem és praktikum, ésszerűség és luxus, erő és takarékosság – kell ennél több?

A Fiat Freemont kiváló családi autó, de a tesztelt változat mégis inkább üzleti egyterű, olyan luxus személyszállító, ami könnyen átalakítható luxus teherjárművé, de leginkább kényelmes irodaként szolgál.

Hogy néz ki?
Megdöbbentően jól néz ki a friss Freemont, a gyönygház fényezéssel és a malomkerekekkel igazi amerikai kisbusz. Nők és férfiak nagy ívben fordulnak meg utána, bámulják és nem értik, miféle szerzet. Hossza 489 cm, szélessége 188 cm, magassága 172 cm, tengelytávja 289 cm.

Belseje majdnem olyan exkluzív, mint a Lancia Themaé. A középkonzolt uraló 8,4 hüvelykes érintőképernyő közvetíti a tolatókamera képét – ekkorában még nem láttam, mi van a kocsi mögött. Az Alpine hangzórendszer minősége zenei producereknek is tetszene, egy vállalkozó egyenesen úgy érzi magát, mintha egy londoni klubban fészkelődne.

A klíma háromzónás, amely lehetővé teszi a hőmérséklet egyéni beállítását a vezető, az első utas és a hátul ülők számára analóg kapcsolókon, vagy érintőképernyős kijelzőn keresztül. A hátsó utasok a vezetőtől függetlenül a hátsó szórakoztató rendszer szolgáltatásait élvezhetik, DVD-filmet nézhetnek, vagy játékkonzolon játszhatnak.

Szériafelszereltségben hét ülése van, mely magába foglalja a teljes értékű ülésekkel rendelkező harmadik üléssort is, lehetővé téve, hogy mindenki kényelmesen utazzon. A leghátsó sor természetesen szűkös, gyerekeknek kényelmes. A kilencven fokos szögben nyíló ajtók és az egyszerű, hosszában, függetlenül csúsztatható második üléssor (60/40 arányban osztott ülésekkel) könnyű beszállást enged az utastérbe, valamint lehetővé teszi, hogy a gyerekek kényelmesen, az elöl ülő szüleikhez közel tudjanak ülni a második sorban, a két beépített ülésmagasító párnán. A leghátsó sorba viszonylag könnyen juthatunk be.

A magas üléspozícióból eredő kényelmet fokozza, hogy a vezetőülés hat különböző helyzetben és hosszában elektromosan állítható. A kesztyűtartó és az ajtózseb szűk, de összesen 20 tárolórekesz áll a rendelkezésünkre (140 liter), a második üléssor előtti padlóban két nagy tároldobozt találunk. Minden utas számára jó a kilátás, ugyanis a második üléssor magasabban helyezkedik el az elsőnél, a harmadik üléssor pedig magasabb a másodiknál.

Tágas a csomagtér. Az egymástól függetlenül lehajtható üléseknek köszönhetően akár 1461 literes maximális befogadóképesség is elérhető, az összes hátsó ülés lehajtása után pedig a csomagtér alja teljesen sík felületet képez. Hiányzik a kocsiból a kalaptartó, a csomagtartó tartalmát nem tudjuk elrejteni a kíváncsi szemek elől.

Hogy megy?
Az 1956 köbcentis hengerűrtartalmú Euro 5-ös motor 170 lóerős teljesítménnyel és 350 Nm nyomatékkal rendelkezik. Utóbbit a motor 1750-2000 fordulat/percnél adja le. Majdnem mindig bőséges a nyomaték, csak elindulásnál tűnik hosszúnak, amíg a turbónyomás felépül. Az automatikus váltó a sportos autózás ellensége, még kézi kapcsolás esetén sem elég vad, de amúgy sem illik a kocsihoz a száguldás.

A 350 newtonméteres nyomaték elegendő tartalékot képez autópályán is, könnyedén előz a Freemont, fékeire sem volt panasz. A 170 lóerőt ritkán vettem igénybe, alapvetően úgy autóztam a Freemonttal, mint egy előrelátó és takarékos üzletember, így a fogyasztás kedvezően alakult, 8,4 liter/100 kilométerre jött ki. Ha ügyesek vagyunk, 1000 kilométert is autózhatunk vele egy tankolással. Ne felejtsük el, a tesztelt Freemont összkerék-meghajtású volt, automatikus váltóval.

Milyen vezetni?
Automatikus váltóval és összkerék-meghajtással szinte minden igényét kielégíti egy mai sokoldalú autósnak.  Az állandó (AWD) rendszerhez csatlakozó elektronikus vezérlőegység csúszásérzékelői segítségével mind a négy kerék tapadását folyamatosan érzékeli, és a körülményeknek megfelelően szabályozza a hátsó kerekekre jutó nyomatékot. Ha gyenge a tapadás (sáros vagy jeges út), azonnal beavatkozik. De száraz úton, aszfalton is érezzük a 4×4-es hajtás előnyeit, amikor padlógázzal gyorsítunk, vagy nagy sebességgel kanyarodunk.

Futóműve kemény, a 19-es kerekek csúfot űznek az autózásból, rossz úton kellemetlen a Freemont. A 4×4-es hajtás feledteti ezt, alig kell fékezni, egy-egy kanyar, vagy akár körforgalom közelében nem kell ügyetlenül a fékre ugrani, elég elvenni a gázt és az átlagnál gyorsabban, biztonságosabban és élvezetesebben vesszük be a kanyart, vagy érünk körbe a körforgalomban. Jól tapad a kocsi, bátrabban vezethetjük.

Mennyibe kerül?
Nehezen mondja ki az ember, de a Freemont már szériafelszereltséggel is kész van. Gazdag az alapkínálat: LED-es hátsó lámpák, könnyűfém kerekek, hét ülés, 90 fokban nyíló hátsó ajtók, csúsztatható második üléssor 60/40 arányban osztott ülésekkel, ülésmagasító párnák a második sorban, hat légzsák, elindulást segítő, elektronikus menetstabilizáló, háromzónás klíma, rádió,  kulcsnélküli zár- és indítórendszer, USB-csatlakozó, tempomat stb. Alapára 140 lóerős dízelmotorral 7,4 millió forint (akciósan 6,96 milliótól elvihető).

A csúcsváltozatot teszteltük, a Lounge csomag tartalmaz: 19 hüvelykes polírozott könnyűfém keréktárcsákat, krómozott külső kilincseket és tetőcsomagtartó léceket, Bluetooth-kapcsolódást, műholdas navigációs rendszert, 8,4 hüvelykes érintőképernyőt, DVD lejátszó és SD- kártyaolvasót, teljes Európa térképpel, tolatókamerát, Alpine hifit mélynyomóval, bőrözött üléseket, fűthető elő üléseket.

Listaára 9,7 millió, akciósan egy millióval olcsóbb, tesztautónk gyöngyházfényezése 220 ezer, a hátsó szórakoztató rendszer (9 hüvelykes képernyővel és fülhallgatókkal) további 200 ezer forintba került.

Alapár: 7,4 millió forint (listaár)
Tesztautó ára: 10,12 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): 8,2 millió forint (Urban felszereltség, 170 lóerő)
Gépjárműadó: 43 125 forint/év
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 545 580 forint/év (15 000 kilométer, 8,4 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 433 forintos dízelár)

Címkék , , , , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Szóljon hozzá!