KKV Plusz

Toyota Prius Plug-in teszt: 2,1 literes fogyasztás – álom vagy valóság?

2012-08-30 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek - Nincs hozzászólás

15 évvel ezelőtt, amikor a Toyota kihozta az első Priust, senki sem hitt a sikerében. Az első generációs hibrid kocsin nem kaszált nagyot a Toyota, de a második generációval megfogták az isten lábát. A Prius azóta piacvezető, 2,6 millió fut már a világ útjain. Mostantól egy hatékonyabb – az elektromos és a hatótáv növelő benzinmotorral ellátott elektromos autókkal a versenyt felvevő – tölthető változatot is választhatunk. Vezettük a Plug-in Priust.

Hogy néz ki?
A Prius 2013-ra formailag megújult. A tesztelt változat már az új stílusjegyeket viselte magán, feltűnőbbek lettek a lámpák és új a kocsi orra is, emiatt 20 milliméterrel megnőtt a hossza. A csomagtartó 443 literes, a 60/40 arányban síkba dönthető hátsó ülésekkel 1120 literre növelhető a raktér.

A Toyota Prius Plug-in nem különbözik sokban a normál hibrid Priustól, csupán két literrel kisebb a csomagtartója, 38 kilóval nehezebb az akkumulátora – amely immár könnyebben, gyorsabban tölthető és korszerűbb lítium-ion – de ami a legfontosabb, teljes értékű elektromos autóként is működik. Nem is akármilyen hatótávval.

Hogy megy?
A tölthető Prius egy villanytankolással 25 kilométert tehet hangtalan suhanással és nulla károsanyag-kibocsátással. Közben nem kell mamlasz módjára lassúzni a forgalomban, az elektromos üzemmód 85 kilométer/órás sebességig használható, afölött diszkréten bekapcsolódik a hajtásba a Priusból és az Auris HSD-ből ismert, 1,8 literes, Atkinson ciklusú, 99 lóerős benzinmotor. A 142 newtonméreres csúcsnyomatékot a 60 kW-os villanymotor 207 newtonméteres nyomatéka gazdagítja, teljes kigyorsításkor érezhetően dinamikus az 1425 kilogrammos Prius. A kocsi maximális összteljesítménye maradt 136 lóerő. Nulláról 100 kilométer/órás sebességre 11,4 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 180 kilométer/óra.

Milyen vezetni?
A vezetőülés kényelmes, de hátul sem szűk az autó, az ergonómiát rontja, hogy az ülésfűtés kapcsolói a váltókonzol alatti mélyedésben kaptak helyet. A hibrid üzem működését továbbra is monokróm kijelzőn követhetjük, a vetített kijelzőn a sebesség, a vészjelzések és a magasabb felszereltségi szinten a navigáció adatai jeleníthetőek meg. A távtartó radar működését a felső kijelzőn látjuk, a hibrid működés folyamatábráját felülírja. A navigáció magyar nyelven szól hozzánk, a grafikája érthető, gyorsan reagál a változó körülményekre.

Futóműve kemény, az 55 kilós plusz teher érződik rajta, keresztbordákon kellemetlenül ráz. A villanyüzem csak fékezéskor ad hangot, a trolis lassulás élvezetes. Fékei erősek, kormányzása pontos HV (normál hibrid) módban dinamikusan is vezethető. EV módban a tiszta üzemet élvezhetjük 25 kilométeren át (teljes feltöltéssel), az EV-City módban a rendszer késlelteti a benzinmotor beavatkozását, hogy minél tovább tartson a tiszta üzem például a csak elektromos autókkal használható belvárosi zónákban (pl. London), eco módban pedig a gyengébb és kisebb energiaigényű klíma beállítás mellett a gázpedál érzékenysége 20 százalékkal csökken, hogy még takarékosabb vezessünk.

Mennyibe kerül?
Hogy miért csak 25 kilométeres az elektromos hatótáv? A japánok számolgattak és arra jutottak, hogy az autósok 70 százaléka (az európaiak 80 százaléka) nem megy többet naponta kocsijával. Az akkumulátor mérete és tömege is fontos volt, a 4,4 kWh óra kapacitás, a 87,2 literes térfogat és a 80 kilogrammos többlet tömeg az az érték, ami a mérnökök szerint a legoptimálisabb a takarékos, kompromisszummentes autózáshoz. A Prius Plug-in hatótávja 1200 kilométeres, hibrid üzemben átlagfogyasztása 100 kilométerenként 3,7 liter. Ha azonban a hibrideknél használt európai homologizációs ciklusban mért fogyasztási adatot tekintjük mérvadónak, akkor a tölthető Prius fogyasztása – kihasználva a 25 kilométeres villanyautós haladás előnyeit – csupán 2,1 liter/ 100 kilométer és 49 gramm/kilométer a szén-dioxid-kibocsátása.

A belgiumi nemzetközi sajtóbemutatón két szakaszon vezettük a kocsit. Az első, kb 17 kilométeres szakaszon EV-módban, azaz tisztán elektromosan használtuk a kocsit, így várható volt, hogy nulla liter/100 kilométeres fogyasztással zárjuk a távot. Nem így történt, mert egy kereszteződésben egy BMW-vel kellett megküzdenünk a bekanyarodás elsőbbségéért, illetve egy 70-es korlátozású szakaszon megnéztük, hogy megy a kocsi százzal. Kétszer kapcsolt be a benzinmotor, és ennek meg is lett az ára, nulla helyett 0,6 literrel zártuk a szakaszt.

Töltés után (20,6 kilométeres hatótávot írt ki a fedélzeti számítógép) egy 20 kilométeres szakasz következett, főként autópályán, ahol 90 és 130 kilométer/órás sebességhatárban hajtottuk a kocsi, maximális hangerőn üvöltetve a JBL hifit, bekapcsolt klímával. A kocsi átlagfogyasztása így a tesztnap végére elérte a bűvös 2,1 literes értéket, amivel elégedettek lehetünk. Igazi, életszagú fogyasztási adatot azonban csak akkor közölhetünk, ha majd itthon is teszteljük a kocsit és a felhasznált benzinhez hozzáadjuk az aktuális áron elszámolt energiafelhasználást. Korábbi tapasztalatok szerint 1-1,5 literrel fogyaszt kevesebbet a Prius Plug-in hibrid, mint a normál hibrid változat – ezért azonban kissé eltúlzott a technológia 3-4 millió forintos felára, igaz a most kipróbált Prius olyan biztonsági és kényelmi extrákkal is felvértezhető, amelyeket a Lexusban találhatunk: PCS balesetmegelőző rendszer, szélvédőre vetített navigáció, távtartós tempomat.

Nem félrehallás, hanem szomorú tény, hogy a tölthető villany Toyota ára 11,9 millió forinttól indul. Két felszereltségi szinten rendelhető a kocsi, amely szeptemberben érkezik Magyarországra. Az első példány már elkelt, Glattfelder Béla EP-képviselő rendelte meg.

A Prius vásárlók háromnegyede cég, a flották mellett owner-chooser kocsiként is igen népszerű (cégautó, amelyet a dolgozó választ ki egy meghatározott listáról). Jól járnak a cégek a Priusszal, mert az alacsony fogyasztás mellett kedvezőbb üzemeltetési fenntartási költségekkel tervezhetnek és az autó maradványértéke is meghaladja az átlagot, a kiváló megbízhatóságról nem  is beszélve. Mindez fokozottan igaz a tölthető változatra is.

A kocsi háztartási konnektorból tölthető, a töltési idő másfél óra (töltési hatékonysága 84 százalékos), a hátralévő töltési időt kiírja a fedélzeti számítógép, a töltéshez szükséges kábel egység 1,7 kilós, a csomagtartó alatti rekeszben van a helye.

Alapár: kb. 11,9 millió forint
Tesztautó ára: kb. 12-13 millió forint (Premium felszereltség)
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): kb. 11,9 millió forint (Entry felszereltség)
Gépjárműadó: 34 500 forint/év
Cégautóadó: 132 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 240 315 forint/év (15 000 kilométer, gyári 3,7 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 433 forintos benzinár)

Címkék , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Szóljon hozzá!