KKV Plusz

Ford Transit Custom bemutató: a néphaszonjármű

2012-09-17 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek - hozzászólás 23

Bár az igazi Ford Transit csak jövőre érkezik, a kisebb feladatokra már az ősztől választhatják a Transit Custom család haszonjárműveit a vállalkozók. Az elsőkerék-meghajtású, korszerű dízelmotorokkal felvértezett, csúcstechnikás, személyautós kényelmet nyújtó Transit Custom különböző változatait Németországban teszteltük.

Az újfajta egytonnás haszonjármű a megújuló Ford teherautó-család első terméke. A zárt dobozos, kombi és duplakabinos dobozos kivitelekben egyaránt kapható, Törökországban készülő Ford Transit Custom az év végén (ősszel) érkezik a hazai márkakereskedésekbe. Jövőre érkezik a hátsókerekes, változtatható fülkemagasságú, számtalan felépítménnyel rendelhető nagy, Amerikában is forgalmazott Transit, de még a Connect és a Courier járműcsalád bemutatkozása is várható.

Hogy néz ki?
A személyautós jegyeket magán viselő Transit Custom látványos formavilággal hódít, új színt visz a teherjárművek egyhangú világába. Két különböző tengelytávolságú változatban készül. A rövidebb (SWB) verzió 2933 mm-es tengelytávú és 4,97 méter hosszú, a hosszabb (LWB) pedig 3300 mm-es tengelytávú és 5,34 méter hosszú. A jármű terhelhetősége is rendkívül változatos: a 2500 kilós összsúlyú 250-es változattól a 3300 kilogrammos összsúlyú 330-as verzióig – a szállítható hasznos teher súlya pedig 600-1400 kilogramm lehet.

A Ford Transit Custom négy karosszéria-változattal készül annak érdekében, hogy minél inkább megfeleljen az egyéni igényeknek:

  • Transit Custom Van – funkcionális teherszállító teljes magasságú és szélességű raktérrel (üvegezett vagy üvegezetlen változatban), két vagy három üléssel a kabinban. Ez a változat rendelhető dupla, vagy szimpla tolóajtóval egyaránt, illetve különböző hátsóajtó-megoldásokkal.
  • Transit Custom duplafülkés (DCiV) – duplafülkés változat egy háromüléses extra széksorral az első ülések mögött. A fülke hátsó válaszfala ennél a változatnál üvegezett.
  • Transit Custom Kombi Van – üvegezett rakterű változat azon vásárlók igényeinek kielégítésére, akik alkalmasint utasokat, néha pedig rakományt szállítanak. Ennél a változatnál a második üléssor székei ledönthetők vagy könnyedén kiemelhetők (kettő együtt, egy pedig külön) olyankor, ha nagyobb raktérre van szükség. Ennek köszönhetően a raktér-utastér aránya mindig az igények szerint szabható át, amit az ehhez a verzióhoz extraként rendelhető kiemelhető és áthelyezhető mobil válaszfal tesz különlegessé.
  • Transit Custom Kombi – az előző változat még nagyobb használhatóságot kínáló verziója, amelyben egy harmadik üléssor is helyt kapott. Ennek székei is ugyanolyan könnyedén variálhatók, mint a második soré. Ez a változat nyolc-kilenc személy szállítására is alkalmas. A raktér mérete az említett mobil válaszfalnak köszönhetően ennél a verziónál is változtatható. A hosszú tengelytávú (LWB) verzió esetében a harmadik üléssor mögött is elegendő raktér áll rendelkezésre ahhoz, hogy akár kilenc személy poggyásza is könnyedén elférjen.

A Transit Custom egyelőre egyetlen tetőmagassággal készül. Azok a vásárlók, akiknek közepes- vagy magas tetőmagasságú modellre van szükségük, jelenleg a 2012-es modellpaletta megfelelő járművei közül választhatnak, amelyek továbbra is rendelhetők.

Különlegesen kialakított modellváltozatok állnak azon vásárlók rendelkezésére, akik vontatni szeretnének járművükkel. Ezek motorján és a váltóik végáttételén úgy módosítottak, hogy a jármű változatos összsúly-kritériumoknak feleljen meg 3450-től 5125 kilogrammig. A Transithoz rendelhető tachográf is.

Milyen vezetni?
Személyautós, az üléspozíció kényelmes, a kilátás szinte tökéletes. A modern, vezetőközpontú műszerfal nemcsak mutatós, hanem átgondolt rakodóhelyeket is kínál a palackok, telefonok és iratok elhelyezésére. A vezető üléspozíciója tág határok közt állítható (a vezetőülés 30 milliméterrel hátrébb csúsztatható, így a magasabb sofőrök is jól elférnek), a kormányoszlop pedig magasságában és mélységében egyaránt mozgatható, az autós jóval kényelmesebben ülhet.

A sofőr munkáját számos, a Ford legújabb személyautóiból ismert technológia könnyíti meg. Ilyen a Ford Sync hangvezérléses fedélzeti rendszere vészhívóval kiegészítve, sávelhagyásra (a funkció a kormány rezegtetésével figyelmezteti a vezetőt arra, hogy az előrenéző kamera a sávból való véletlen kitérést észlelt. A kamerarendszer folyamatosan figyeli a jármű relatív helyzetét az útra festett jelzésekhez képest. Amennyiben a jármű elhagyja a sáv közepét, és a rendszer nem észleli egyértelműen a sávváltásra utaló manővert, illetve az irányjelzők használatát, a kormány vibrálni kezd. A rezgést grafikus jelzés kíséri a kijelzőben. A rendszer 60 kilométer/óra alatti sebességnél nem működik, így városban nem avatkozik közbe. A vezető két lépcsőben szabályozhatja a rendszer érzékenységét, illetve három fokozatban állíthatja be a kormány rezgetésének erősségét, de teljesen ki is kapcsolhatja a rendszert.) és fáradtságra figyelmeztető rendszer megspékelve. Fontos innováció az automatikus távfény és a belső visszapillantó tükröt kijelzőként használó tolatókamera, valamint a kanyarfény. A vezetősegítő rendszerek működése egy innovatív digitális kamerarendszeren alapul.

Javult a gördülési kényelem és a kormányzás pontossága. Akárcsak az új Ford Focusban, a Transit Custom modellben is megtalálható a tapadást és a menetstabilitást magasabb szintre emelő, menetstabilizáló rendszer nyomatékvektor szabályozással.

A kocsiban elöl változó rugóerejű MacPherson-rendszerű, hátul pedig laprugós felfüggesztést alkalmaztak, az elődnél 30 százalékkal puhább rugókkal. Megnövelték az első kerekek rugóútját, optimalizálták a felfüggesztés elemeinek csatlakozásait, és gáztöltésű, a Ford személyautók hangolását idéző beállítású lengéscsillapítókat használtak.

Hogy megy?
Az alacsony üzemben tartási költség a csekély fogyasztásnál kezdődik, amiről a Ford 2,2 literes Duratorq TDCi dízelmotorjának továbbfejlesztett változata gondoskodik. A 100, 125 és 155 lóerős változatban megrendelhető, nyomatékos erőforráshoz immár alapáron jár a start-stop rendszer az Euro V emissziós szintű modellekben, amelyeknek kombinált fogyasztása 6,6 liter/100 kilométer. A rövid tengelytávú változat 425 kilogramm terheléssel 8 literes átlaggal zárta a rövid tesztet, a hosszú tengelytávú változat 600 kilogrammos terheléssel 10 litert fogyasztott a bemutató során. Mindkét kocsit a középső, 125 lóerős, 350 newtonméteres maximális nyomatékú motorral vezettük. Bőven elegendő.

A Duratorq-dízel legfontosabb műszaki jellemzője a szilárd, könnyű építésű öntöttvas motorblokk, a nagy nyomású (1800 bar) közös nyomócsöves befecskendező rendszer 8 lyukú piezo befecskendezőkkel, az alacsonyabb (15,5:1) sűrítési arány a hatékonyabb égés és a mérsékeltebb emisszió érdekében, valamint a változó geometriájú turbótöltő elektronikus lapátszög-állítással.

A váltó a VMT6 hatfokozatú egység legújabb változata; szerkezete alapvetően megegyezik a Ford zászlóshajójához, a Mondeóhoz kínált hatfokozatú kézi váltóval, így nem csoda, hogy kifejezetten személyautós kapcsolási érzetet biztosít.

A műszerfal tetején lévő eco gombbal szabályozhatjuk a költségeinket, ha bekapcsolva hagyjuk, a kocsi nem fog 110 kilométer/órás sebességnél gyorsabban menni és lámpánál leáll a motor magától. Ha sietünk, vagy előzésnél kell a nyomaték, akkor az eco gomb ismételt megnyomásával (eco off) a rendszer teljes erőbedobással dolgozik, 130 kilométer/órás sebesség fölött is férfiasan húz.

Új opció a gyorsításvezérlés amely olyan mértékig korlátozza a jármű gyorsulását, mint amikor az teljes terheléssel fut, így az üresen, vagy részterheléssel használt autó fogyasztása jelentősen csökkenthető. Ha a jármű teljes terheléssel, vagy meredek emelkedőn halad, a rendszer maximális teljesítményt és gyorsulást enged. Az országúti tesztek azt mutatták, hogy ez a megoldás a vezető habitusától függően 4-15 százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, emellett pedig mérsékli a fékek, az abroncsok és egyéb részegységek elhasználódását.

;

A központi műszeregységben kapott helyet a fokozatváltásra figyelmeztető fényjelzés, amely jelzi a vezetőnek, hogy az alacsonyabb fogyasztás érdekében mikor kapcsolhat magasabb sebességfokozatba.

Mennyibe kerül?
Az autó maximálisan kihasználható raktere a teljes válaszfallal épített modellváltozatok esetében 6, hosszú tengelytávolsággal 6,8 köbméter. A rövid modellekbe három raklap (EUR szabvány) is elfér, egy méter magas rakománnyal. A válaszfalon kiképzett nyílásnak köszönhetően az autóban akár 3 méter (a hosszú tengelytávú változatokban 3,4 méter) hosszú tárgyak, például csövek vagy létrák is biztonságosan szállíthatók. Az integrált tetőcsomagtartó rendszer a tető szerves részét képezi, így szükség esetén egyszerűen használatba vehető, utána pedig egyszerűen leszerelhető. Az új helyekre telepített lekötő kampók és rögzítő pontok az oldalfalon találhatók, így a jármű könnyebben rakodható és tisztítható. A könnyen tisztítható padlóborítás révén a raktér ellenállóbb a sérülésekkel szemben, és könnyebben tisztán tartható. A sajtóanyag szerint a kerékjárati ívek közti távolság a legnagyobb a kategóriában, valamint a Transit Customé a kategória legmagasabb és legszélesebb oldalsó tolóajtói.

A teljes fenntartási költség átfogó csökkentése elsőrendű szempont volt az autó fejlesztése során. A kitűzött célok közt szerepelt a kötelező átvizsgálások és javítások időtartamának minimalizálása, a 12 éves átrozsdásodás elleni garancia és a kategória leghosszabb, 2 év/50 000 kilométeres szerviz-intervalluma.

A motortér szerelhetőségét javítja az új kétmotoros ablaktörlő-mechanizmus alkalmazása, amely nem csak a szerviz munkaidejét csökkenti, de a jármű gyalogosvédelmét is fokozza.

A jármű erőforrása a lehető legkevésbé igényli a gyakori szervizelést, ráadásul a megfizethetőbb árú ásványi kenőolajjal is üzemeltethető. A rendszer folyamatosan ellenőrzi a motorolaj állapotát, és ha a fokozott igénybevétel miatt a szervizintervallum letelte előtt szükséges az olajcsere, arra egy visszajelző fény figyelmeztet a műszerfalon. A fékrendszer is jelzi, ha a fékbetétek cserére szorulnak. Ezek az intézkedések megelőzik a szükségtelen karbantartási munkákat és alkatrészcseréket, ami a szervizelés idejét és költségeit egyaránt csökkenti.

A Transit Custom ráadásul megkapta a Ford tanksapka nélküli Easy Fuel töltőnyílását is, amely megakadályozza a vezetőt abban, hogy tévedésből benzint tankoljon a dízeles járműbe. Akár hat légzsákkal is felszerelhető, ebben a járműben is megtalálható a vízszintesen összecsukló kormányoszlop.

A Transit Custom árlistája már letölthető a Ford honlapjáról, a kocsi indulóára nettó 5,085 millió forint. Ezért a pénzért van modellt kapunk, rövid tengelytávval, 2,5 tonnás megengedett össztömeggel, 100 lóerős dízelmotorral és Economy felszereltséggel. A hosszú tengelytávú, duplakabinos, 3,3 tonnás, 125 lovas motorral szerelt Ambiante változat 6,375 millió forintba kerül (nettó), a rövid tengelytávú 3 tonnás kombi 155 lovas motorral 6,38 millióba (Ambiante).

Ford Transit Custom
Alapár: 5,085 millió forint (nettó, Economy felszereltség, 100 LE)
Tesztelt autók ára: 6-7 millió forint (nettó, Trend + felszereltség, 125 LE))
Autó ára KKV normafelszereltséggel (elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): 6 millió forint (nettó, Trend + felszereltség, van, rövid tengelytávú, 2,7 tonnás, 125 lóerős)
Gépjárműadó (345 forint/kW): 31 750 forint/év
Cégautóadó (11 000 forint/hónap): 132 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 522 000 forint/év (15 000 kilométer, 8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 435 forintos dízelár)

 

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Szóljon hozzá!