KKV Plusz

Villanyautókkal Pozsony és Bécs között

2012-10-24 Szerző: Biró Csongor Rovat: Kiemelt, Tesztek - hozzászólás 15

A szlovákoknak sikerül az, amit mi magyarok az elmúlt tíz évben elhanyagoltunk: elektromos autós infrastruktúrát fejlesztettek, ráadásul a régi nagy barátot-ellenséget is behálózták – Bécs és Pozsony iker fővárosként közösen építkezik.

Nissan Leaf Ausztriában

A Bécs-Pozsony körzet Közép-Kelet-Európa első elektromos autózást lehetővé tévő régiója, a két főváros közötti 80 kilométeres úthálózat mindkét végén építettek gyorstöltő-állomást, amelyekkel kényelmesen, 20-30 perc alatt feltölthetjük elektromos autónkat. A program neve Vibrate (Vienna-Bratislava-e), a ZSE (szlovák áramszolgáltató), a Verbund, a Wien Energie, és az EVN társulásával jött létre. A partnerek mindegyike további véghasználókat csatolt a programba, biztosítva számukra egy-egy elektromos kocsit. Kapott villanyautót többek között Maria Enzersdorf, Prellenkirchen, Bruck an der Leitha, Pozsony, Petrzalka önkormányzata, a schönbrunni állatkert, a szamaritánus szövetség, az osztrák környezetvédelmi hivatal, a szlovák gazdasági, illetve a szlovák mezőgazdasági és vidékfejlesztési minisztérium.

Nissan Leaf töltőpontok a navigáción

A villany sztráda projektre 2007-2013. között 1,25 millió eurót használnak fel. A programban résztvevő 16 autók 2011. januárjától idén szeptemberig 88 ezer kilométert tettek meg (kilométerenként 100 gramm szén-dioxid-kibocsátással számolva, közel 9 tonna szén-dioxiddal kevesebbel szennyezték a közvetlen környezetüket), a kocsik töltésére 4 gyorstöltő és 10 normál töltő áll a rendelkezésükre. A gyorstöltők a régióban kapható elektromos autók 63 százalékát képesek feltölteni (Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Renault Zoe, smart EV.

Nissan Leafek Pozsony és az osztrák határ között

A két főváros között távot Nissan Leafekkel tettük meg úgy, hogy Pozsonyban feltöltöttük a kocsikat az egyik töltőállomásnál frissen átadott elektromos kútoszlopnál. Tíz perc alatt 50 kilométer megtételére elegendő energiát tölthetünk a kocsikba, ha 20 percet szánunk a műveletre 82-84 százalékosra tölthetjük fel az akksikat, amivel egy Leaf kb. 100 kilométert tud megtenni tavasztól őszig (télen gyorsabban lemerülnek az elektromos kocsik akkumulátorai). A Vibrate program keretében működő töltőoszlopok év végéig ingyen használhatók, jövőre a telefondíjakhoz hasonló roaming fizetést vezetnek be, a használatukhoz egy kártya kell – ezzel lehet majd a jövőben fizetni is.

Nissan Leaf - gyorstöltő Pozsonyban

A schwechati reptéren tartott konferencia alatt kénytelenek voltunk kicsit még rátölteni normál töltővel a Leafünk akksijaira, mert előtte mindent megtettünk azért, hogy lemerítsük – de nem sikerült. 11 kilométeres hatótávval értük el a reptéri szállodát. Toltuk neki rendesen. Egy villanyautóval alapvetően kíméletesen közlekedik az ember, na mi nem, kipróbáltuk úgy a Leafet, ahogy egy sportos kocsi hajt az ember. Padlógázzal közlekedtünk. A 280 newtonméteres nyomaték hátba vágó gyorsulást eredményez, azonnal jelentkezik. A 145 kilométer/órás végsebességnél jóval többet mutatott a digitális kijelző, igaz nem mértük meg GPS-szel a végsebességét. Dinamikus, vad üzemben sem vallott szégyent, a Leaf teljes értékű autó még ebben is. Kényelmes ülésein 4-5 ember elfér, csomagtartója 330 literes, hatótávja akár 175 kilométer is lehet.

Nissan Leaf hatótáv

Magas ára miatt kezdetben inkább cégeknek ajánlott, olyanoknak, akiknek közük van a környezetvédelemhez vagy az energiaiparhoz, és akik elkötelezettek a fenntartható fejlődés és egy zöldebb jövő iránt. Megtérülése nagyon hosszú távú, míg egy kétliteres benzines motorral szerelt családi autó 100 kilométeres futásköltsége 3400 forint, addig az 50 forint/kwh-val hálózatból feltöltött Leaf 700 forintból megteszi ezt a távot. 15 ezer kilométeres éves futásteljesítményre vetítve a két kocsi között a megtakarítás 405 ezer forint. A Nissan számításai szerint egy 1,5 literes dízel autóhoz viszonyítva évi 255 ezer forintot is megspórolhatunk. Ha majd nyilvános lesz a Leaf hazai ára, azt is kiszámíthatjuk, mikor térül meg az elektromos kocsi árkülönbözete.

Nissan Leaf - töltés a szálloda parkolójában

A Leaf egyébként a legsikeresebb elektromos autó a világon, csaknem fele az eddig eladott elektromos kocsiknak Nissan. Norvégia vezet, ahol a negyedik legkeresettebb kocsi a Leaf (többet adnak el, mint Golfot), ott már háromezernél is több fut az utakon. Igaz, támogatás van rá bőven. Nézzük, ki mennyi kedvezményt ad a 35-38 ezer eurós kocsi megvásárlásakor:

– Belgium 9200 eurós adókedvezmény
– Norvégia 9000 euró áfa-visszatérítés
– Franciaország 7000 euró támogatás
– Egyesült Királyság 6200 euró támogatás
– Spanyolország 6000 euró támogatás
– Írország 5000 euró támogatás
– Hollandia 5000 eurós helyi adómentesség
– Bulgária 2500 euró támogatás
– Svédország 1200 euró támogatás

Nissan Leaf

A magyar kormány nem tervez semmiféle kedvezményt vagy ösztönzést az alacsonyabb regisztrációs adón kívül, sőt a gyorstöltők hazai elterjedése sem látszik annyira sikeresnek, mint a szomszédos Szlovákiában, nem beszélve Ausztriáról.

Nissan Leaf töltés

Címkék , , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Szóljon hozzá!