KKV Plusz

Nissan Leaf teszt: villanyhuszár

2012-11-05 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek - hozzászólás 21

Sok díjat begyűjtött a két éve a nemzetközi piacon megjelent Nissan Leaf, de mi magyarok még mindig csak spanyol rendszámmal faggathatjuk.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Pártunk és kormányunk ugyanis nem támogatja a környezetbarát autózást, így szinte kizárt, hogy a például Norvégiában (többet adnak el mint Golfot) oly sikeres Leaf gyökeret verjen a pusztán. Egyedül a regisztrációs adót és a gépjárműadót törölték el (ez kb. 90 ezer forintos megtakarítást jelent). A Parlament inkább Ferrari fűnyírót vásárol, ahelyett, hogy példát mutatva, zöld autókat üzemeltetnének. A Leaf nagyon zöld autó, annyira, hogy mivel elektromos, nem bocsát ki káros anyagokat – természetesen csak akkor, ha megújuló energiaforrásokból nyerik a villanyáramot, amelyet beletöltünk. A magyar áram még nem zöld, így a környezetterhelés az erőművek lelkén szárad, a nulla szén-dioxid-kibocsátásból így lesz 50 gramm/kilométer, ha becsületesen számolunk. De még ez is harmada, negyede a hazánkban futó kocsik kibocsátásának. Tudomásom szerint egyetlen Leaf fut itthon magyar rendszámmal, a LeasePlan és az ABB üzemelteti.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Hogy néz ki?
Jövőből idecsöppent micsodának tűnik a külseje, különlegességét a közönség értékeli, minden szem felé fordul. Izgalmasak a vonalai, minden a szöge, kitüremkedése, vagy lekerekítése az aerodinamikáról szól. Vicces ívet kaptak a hátsó lámpák is, a leszorító erőről szpoiler a megfelelő légáramlásról hátsó diffúzor gondoskodik. A műszerfal űrhajóra emlékeztet, rengeteg információt jelez ki, főleg az elektromos üzemre vonatkozókat, a visszatöltést, a sebességet, a töltöttséget, a hatótávot. A takarékos vezetést kis fácskák nevelgetésével jutalmazza, ahogy ezt már több hibridnél és elektromos kocsinál tapasztalhattuk. Váltó nincs csak egy kis golyócska, amellyel irányt válthatunk: előre, hátra megyünk, vagy parkolunk.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Utasként is kényelmes a Leaf, lenyűgöző a csend, ami körbevesz, a plüss ülések kényelmesek, a nagy kijelzőn hátul ülve is nyomon követhetjük az akkumulátor töltöttségét, a megtehető kilométerek számát, a navigáción pedig látjuk, hogy hatótávja révén hová juthatunk el az aktuális töltéssel. Bár a hátsó ülések osztottan dönthetők, ennek ma még sok értelme nincs, mivel az ülés mögötti kiemelkedés akkumulátor tartozékot rejt. Ez az akadály a 2013-as modelleknél eltűnik, azok már sík csomagtartó padlóval érkeznek. A csomagér egyébként nem kicsi, megpakolt hokis táskám simán befért.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Városi cégautónak ideális a Leaf, ott, ahol naponta nem kell többet autózni, mint 100 kilométer. A hatótáv ennél természetesen jóval nagyobb, de ha a komfortos utazást szeretjük (klíma, rádió, télen fűtés, ablakfűtés stb.), akkor elégedjünk meg napi 100 kilométerrel, télen napi 80-nal. Éjjelre egy fűtött garázsban felrakjuk töltőre – csinos fali töltőket lehet már kapni – és reggel kipihenten és tele energiával vághatunk bele a napi teendőkbe, a Leaf elvisz mindenhová. Ha pedig hosszabb üzleti útra indulunk, akkor kérjünk kölcsön egy kollégától egy másik cégautót, a Leaffel csak ottalvós és több napig tartó üzleti utakra vállalkozhatunk.

Nissan Leaf  csomagtartó (fotó: Biró Csongor)

Az elektromos autóval a célba érés a feladat és nem a sebesség élvezete, itt érvényesül a lassan járj, tovább érsz mondás. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap 100 kilométernél kevesebbet autózik. A Nissan Leaf nekik tökéletes megoldás. Ha többet akarunk autózni, akkor fel kell adnunk a komfortot a hatótáv érdekében – télen számítsunk arra, hogy lefagy mindenünk. Amikor a 12 vonalkából csak kettő marad, akkor elértük a vörös zónát. 25-28 kilométeres hatótávnál bekövetkezik ez a kellemetlen jelzés, amely villogással és egy tankolást szimbolizáló ikonnal közli velünk, hogy keressünk egy konnektort. Ha nem tesszük, akkor rövid időn belül megjelenik a műszerfalon az utolsó figyelmeztetés egy teknősbéka képében. Akkor már nagy a baj, percek, másodpercek vannak hátra az akksi életéből. Ezt nem vártam meg, a kollégáim elbeszéléséből van róla fogalmam.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Hogyan megy?
Kisméretű, rendkívül jó hatásfokú lítium-ion akkumulátoraival és erős villanymotorjával a Nissan Leaf 175 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel (a fedélzeti számítógép által kiírt legnagyobb hatótáv egész éjszakás töltés után 219 kilométer volt, a teszt során a leghosszabb utam 80 kilométer volt, 1-2 fokos külső hőmérsékleten – ekkor még 25 kilométert engedett volna a Leaf), míg gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) az akkumulátor 30 perc alatt 80 százalékig feltölthető. Sima hálózatról a teljes feltöltés legalább nyolc órát vesz igénybe a hőmérsékleti viszonyoktól és az áramerősségtől függően. Az azonnali intenzív gyorsuláshoz 150 kilométer/órát meghaladó maximális sebesség társul. Szlovákiában ennél gyorsabban is mentem pár héttel korábban.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. A váltóáramú szinkronmotor teljesítménye 80 kW (110 lóerő), nyomatéka 280 Nm. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 10 másodperc körüli idő alatt gyorsul, ami kiváló eredmény. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, 90 kW-t meghaladó teljesítményű 250 kilós, 48 egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával (24 kW/h, 360V).

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Az autó teljes körű felszereltségéhez tartozik a fékezési energiát visszaforgató rendszer, a légkondicionáló, a műholdas navigáció – ez annyira okos, hogy tartalmazza a legközelebbi villanykutakat is (a navi tárolja  a korábbi töltőpontokat, így könnyedén felkereshettem volna az összes magyar autós újságíró lakhelyét), és az útvonalat a rendelkezésre álló energia függvényében jelöli ki -, a parkolást segítő kamera és a fejlett fedélzeti informatikai és telematikai rendszer. A töltöttségi szint és az akkumulátor maradék kapacitásának ellenőrzése ugyanúgy, mint az utastér fűtésének vagy hűtésének távvezérlése számítógéppel, illetve mobiltelefonnal is történhet. Az egyetlen külön rendelhető extra a hátsó szpojlerbe beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Első fényszórói is LED-esek, amelyek fele annyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos halogén izzók. A hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögött találjuk, míg a motortérbe építették be az állandó mágneses, váltakozó áramú szinkron elektromotort.

Nissan Leaf navi (fotó: Biró Csongor)

Milyen vezetni?
Meglepő a nulla fordulattól jelentkező nyomatékcsúcs, könnyedén legyorsulunk nagyobb autókat a lámpától elindulásnál. Ennek persze nem sok értelme van, egy-egy ilyen kigyorsítással 10-20 kilométeres hatótávot dobunk el. Érdemes eco módban használni a kocsit, ez 15-20 százalékos hatótáv növekedést jelent, ugyanennyi azonban elvesz a fűtés és a klíma. A kilátás jó, a parkolásban kamera segít, radar nem csipog. Futóműve kemény, rossz úton ráz, csúszós talajon könnyedén megindul a nehéz feneke.

Nissan Leaf Pomázon (fotó: Biró Csongor)

Mennyibe kerül?
Új információnk nincs az árról, korábban azt közölte a Nissan régióvezetője, hogy a kocsi ára támogatásoktól mentesen 35 ezer euró lesz, az importőr első évben 100 kocsi eladására számít. Hozzánk 2013-ban jöhet, amint megkezdődik az angliai gyártás.

Nissan Leaf töltés (fotó: Biró Csongor)

A hatótáv megítéléséről folyik a vita, több független mérés eredménye is jelentősen eltér egymástól, mert az akkumulátorok élettartalma függ az időjárástól, a forgalomtól, a sebességtől és a vezető habitusától. Általánosságban a szakértők 154-184 kilométeres hatótávban egyeztek ki, de mértek 76 kilométert éppúgy, mint 234 kilométert. Az USA környezetvédelmi hivatala 117 kilométerrel számol, azaz 765 kJ/km energiafogyasztással, ami 21,25 kilowattóra/100 kilométer, azaz 100 kilométer kb. 1000 forintba kerül, ami mai benzinárra számolva kb. 2,3 literes átlagfogyasztásnak felel meg.

Nissan Leaf (fotó: Biró Csongor)

Nissan Leaf
Tesztautó ára: kb. 35 ezer euró
Kocsi ára kkv felszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, ESP, tolatóradar, tempomat, automatikus klíma és esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világítás): kb. 35 ezer euró
Gépjárműadó: 0 forint/év
Cégautóadó: 105 600 forint/év
Üzemanyagköltség: 148 350 forint/év (15 000 kilométer, 2,3 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 430 forintos benzinár, 49 forintos kWh áramár)

Címkék , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Szóljon hozzá!