KKV Plusz

Nissan Micra Elle teszt: csábító

2012-11-13 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek - hozzászólás 17

A Nissan és az Elle magazin összeállították a népszerű városi kisautó különleges változatát. A kiegészítők révén a kocsi még nőiesebb lett, ugyanakkor felszereltsége a prémium kategóriáét súrolja.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

Nem térhetünk ki a megállapítás elől, hisz tény, hogy a Micra női autó (a vásárlói 65 százaléka nő). Lányok, asszonyok boldogító társa, mindennapi szállítója. A tesztelt felszereltséggel a céges felhasználást sem szabad figyelmen kívül hagyni. Ott, ahol a női alkalmazott vagy vezető magának választhat kocsit, a gazdagon felszerelt Micra nyeregben van: olcsó, kicsi, aranyos, okos, takarékos, biztonságos, kompresszoros motorja erős, fokozatmentes váltója kényelmes.

Nissan Micra Elle CVT (fotó: Biró Csongor)

Hogy néz ki?
A párizsi szalonon bemutatott Nissan Micra Elle már itthon is kapható. A Nissan szándékai szerint tökéletes kiegészítője a mai idők elfoglalt, független nőinek.

A Nissan Micra Elle a középszintű felszereltségű Acenta változaton alapul, alapfelszerelései közé tartozik az automata légkondicionáló berendezés, a kulcs nélküli bejutást lehetővé tevő intelligens kulcs, a nyomógombos indítás, az elektromosan fűtött és behajtható visszapillantó tükör, a sebességhatárolóval kiegészített sebességtartó automatika. Széria a panoráma üvegtető, a hűtőrács alsó részén megjelenő króm díszítések, a krómozott belső ajtókilincsek, a festett könnyűfém kerekek, a ködlámpák és a tetőszpojler. Külön extraként műholdas navigációs és szórakoztató rendszer is vásárolható hozzá.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

Az utastérben több színt is elviseltem volna, kicsit egyhangúnak, visszafogottnak tűnik az autó, kevésbé az extravagancia, sokkal inkább a hasznosság uralkodik.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

Hogy megy?
Az új kompresszoros motorral szerelt Micra start-stop rendszert is kapott, sőt az alacsonyabb fogyasztás érdekében aerodinamikai csomaggal csökkentették a légellenállást, az együttható 0,33-ről 0,29-re csökkent. Ehhez új levegőbeömlőt, módosított lökhárítót és hátsó szárnyat kapott a Nissan Micra. Az Elle széria ebben is különleges.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

A kompresszoros egység nem teszi sportossá, de egy kis pluszt, magabiztosságot ad, ami főleg előzéskor jön jól. Ami azonban mellette szól, az az alacsonyabb fogyasztás és a normál 1,2-esnél alacsonyabb kibocsátás. Ez utóbbi a magyar fülekben nem talál utat, de például a Micra DIG-S francia vásárlója 400 eurós kedvezményt kap, mivel 110 gramm/kilométer alatti, 99 gramm a szén-dioxid emissziója, míg holland társa 1000 euróval jár jobban. (További megtakarításokra van lehetőség Skandináviában, pl. adókedvezmény Norvégiában, Finnországban és Dániában a 100 g/km alatti kibocsátású járművekre.)

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

Az ok, amiért az új Micra csak benzines erőforrással készült az, hogy a mérnökök erőfeszítései eredményeképpen dízelszerű gazdaságosság mellett jelentkeznek a benzinmotor előnyös és kifinomult tulajdonságai. Ugyanakkor egyszerű lesz megvalósítani az Euro-6 emissziós követelményeknek való megfelelést is. Egy dízelmotor esetében jóval nagyobb változtatásokra – például költséges részecskeszűrőre – lenne szükség ahhoz, hogy megfeleljen az új szabályozásnak, amelyek ráadásul nem kompatibilisek egy városi autó szerkezetével.

Fokozat nélküli automatájába (CVT) a világon először egy albolygóműves váltóművet helyeztek el az egyenletes nyomatékleadás és a hatékonyság érdekében.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

A motor kulcsfontosságú technológiái közé tartozik a közvetlen benzinbefecskendezés és a kompresszoros feltöltés (ebből ered a DIG-S elnevezés – direct gasoline injection and supercharger). Ez a fajta feltöltési mód több levegőt juttat a motorba a nagyobb hatékonyság és a nagyobb teljesítmény érdekében. Sikerült kiküszöbölni a háromhengeres motorok kiegyensúlyozatlanságait: a dugattyú mozgásából eredő rendellenes rezonanciát például egy ovális pályán mozgó ellensúly beépítésével egyenlítették ki. Ennek eredményeként a motor zaj- és vibráció szintje a négyhengeres motoroktól elvártaknak megfelelő.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

Amellett, hogy csökkent a blokk tömege, a kevesebb mozgó alkatrésznek köszönhetően a háromhengeres egységnek kisebb a belső súrlódása, ezáltal a javul a termikus hatásfok. A csökkentett súrlódási technológia magába foglalja a nano-kezelt vezérműtengelyt és a (hidrogén-mentes) gyémánt-szerű karbon (DLC) bevonattal ellátott dugattyú-gyűrűket és szelepemelőket. Továbbá változó teljesítményű olajszivattyú és az alacsony viszkozitású kenőolaj használata is a technológia része. A felsorolt elemek segítségével a súrlódás akár 30 százalékkal is csökkenthető, egy hagyományos négyhengeres, hasonló teljesítményű motorhoz képest.

További hatékonyságfokozó technológiákat vetettek be a mérnökök, ilyenek: változó szelepvezérlés (VTC), eco-mode, kipufogógáz-visszavezetés (az égés tökéletesítése céljából), alacsony súrlódási együtthatójú olajszivattyúk, magas örvénykamrás dugattyúk, és a magas kompressziós viszony (13:1), a Miller ciklus és egy jó hatásfokú feltöltő együttes alkalmazása. Késleltetve a szívószelep nyitva tartásának időtartamát, a Miller-ciklusú erőforrás munkaüteme megnövekedett a sűrítési ütemhez képest, aminek következtében az üzemanyag égéséből származó hőenergia jóval nagyobb hatásfokkal alakul át tengelyteljesítménnyé, mint a hagyományos négyütemű motoroknál. Emellett a szívócsőben uralkodó depresszió és végső soron a munkaciklus szívási vesztesége is csökken.

A feltöltőt egy automatikus működtetésű tengelykapcsolóval szerelték fel, amelynek alkalmazása egyidejűleg teszi lehetővé a nagy motorteljesítmény és a kedvező üzemanyag fogyasztás megvalósítását oly módon, hogy kis sebességnél – például városi üzem folyamán – lekapcsolja a feltöltőt.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

Átdolgozták a Micra generátorát is. A hagyományos, nem kompresszoros változatban az akkumulátor újratöltéséről a generátor egy az erőforrás főtengelye által hajtott direkt szíjhajtás segítségével gondoskodik. Ez az áramtermelési eljárás azonban üzemanyagot emészt fel. Az új generátor viszont egy intelligens szabályzórendszerrel rendelkezik, amely az akkumulátor töltését olyan üzemmódokra korlátozza, melyek során az erőforrás teljesítményére nincs szükség – például fékezéskor. A generátor akkor is szünetelteti az akkumulátor töltését, amikor a gépjármű gyorsít. Az elektromos fogyasztók áramigényét folyamatosan figyeli a rendszer, és automatikusan megkezdi az akkumulátor töltését ha az szükséges, biztosítva annak folyamatosan magas feltöltöttségi szintjét.

Milyen vezetni?
Ha nőknek szóló kisautók kategóriájában vizsgáljuk, kitűnő vezetni a Micrát, rugalmas, dinamikus és könnyed. A parkolás nem okoz gondot, annál is inkább, mert a könnyű manőverező készség érdekében kategóriájában a legkisebb a fordulóköre, melynek sugara 4,65 méter. A padlógázt nem szereti, olyankor felvisít a motor és a váltó későn reagál. Ha tudjuk előre, hogy erőteljesebb gyorsításra lesz szükségünk, akkor a váltókar oldalán benyomott sport gombbal meglepő fürgeséget tapasztalhatunk. Egy teljesen más, sportosabb karakterisztikájú kocsival lesz dolgunk. A fickósabb tulajdonságokért azonban a benzinkútnál fizetjük meg a sápot.

Mennyibe kerül?
Fogyasztása kicsit magasabb lett a vártnál, a gyári adat városban 5,9 liter. Nálam a kocsi a közel 300 kilométeres tesztelés során 6,9 litert fogyasztott főként városi forgalomban használva, késő őszi körülmények között új téli gumival (a fedélzeti számítógép 5,9 literről tanúskodott. Mentségére legyen mondva a kocsit alig 600 kilométerrel vettem át, így még jócskán bejáratós volt. Az Elle szériához legolcsóbban 3,74 millió forintért juthatunk, akkor 80 lovas 1,2-essel és ötgangos kézi váltóval vihetjük a kocsit. A Nissan Micra alapára 1,2 literes 80 lovas motorral, Visia alapfelszereltséggel 2,78 millió forint.

Nissan Micra Elle (fotó: Biró Csongor)

Csomagtartója kicsi, ha például az üzletasszonyunk jégkorongozni is a Micrával jár, akkor számíthat arra, hogy a poggyásztérbe nem fér be a hokis táskája, csak a nem síkban lehajtható ülések háttámlájára pakolva.

Nissan Micra 1,2 DIG-S CVT Elle
Alapár:  4,63 millió forint
Tesztautó ára: 4,63 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): 4,53 millió forint (Tekna felszereltség, kézi váltóval)
Gépjárműadó: 24 840 forint/év
Cégautóadó: 105 600 forint/év
Üzemanyagköltség: 445 050 forint/év (15 000 kilométer, 6,9 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 430 forintos benzinár)

 

Címkék , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Szóljon hozzá!