KKV Plusz

Bemutatták az új Toyota RAV4-est

2012-11-30 Szerző: kkv Rovat: Autó, Hírek, Kiemelt - Nincs hozzászólás

A 2012-es Los Angeles-i Autókiállításon mutatta be a Toyota kompakt SUV-modelljének negyedik generációját.

Toyota RAV4

1994 óta a mintegy 150 országban forgalmazott RAV4 eddigi három generációjából több mint 4,5 millió talált gazdára, s e mennyiségből mintegy 1,2 millió kelt el az európai piacokon. A negyedik generációs modell továbbra is megőrzi azokat a formai elemeket, amelyek sikerre vitték a korábbi változatokat.  Az elődjénél hosszabb (+205 mm), szélesebb (+30 mm), ám alacsonyabb (-25 mm) kompakt SUV egészen újfajta oldalnézetet mutat.

A Toyota újfajta orrkialakításának meghatározó elemei a vállalat Under Priority hűtőrács-dizájnja és a Keen Look stílusú fényszórók alkalmazása; mindezt még hangsúlyosabbá varázsolja a LED Nappali Világítás (DRL), jóval dinamikusabb és agilisabb megjelenést biztosítva az autó számára. Az Under Priority dizájnt az alsó lökhárítóban megnyitott nagyméretű, trapéz alakú alsó légbeömlő  jellemzi, valamint egy kisebb felső hűtőrács, amely fényszórótól fényszóróig nyújtózva teljesen kitölti a rendelkezésre álló helyet.

A lökhárító alsó részének fekete műanyag borítása erős és tartós idomot formál, amely az egész jármű alatt körbefut – beleértve a kerékjárati íveket is -, hasznos védelmet nyújtva a terepen, és tovább erősítve az új SUV karakteres kiállását. Oldalnézetből feltűnik az új RAV4 térhatékony kialakítása, emelkedő övvonala és különleges sziluettje, amely immár a Toyota sikeres kompakt SUV-modellgenerációinak jellegzetes védjegyévé vált.

Az erőteljes övvonal felett látható, sötétített B és C oszlopok erősen kihangsúlyozzák az oldalüvegezés lendületes vonalait, akárcsak azt, hogy az autó utastere tágasabb lett. A karosszéria domború felületei izgalmas kontrasztot alkotnak a kerékjárati ívek és a küszöbök homorú formáival, dinamizmussal és erővel töltve fel az új RAV4 megjelenését.

Hátul a kabin erősen összeszűkül, éles ellentétet képezve a kocsitest alsó részének széles kialakításával; a hátsó kerékjáratok fölött kialakított izmos vállrész látványosan kiemeli a jármű stabil kiállását. Az új formavilágú hátsó lámpatestek még inkább kihangsúlyozzák az övvonal és a hátsó kerékjáratok fölötti vállrész nagymérvű megerősítését, így remekül érvényesül a csomagtérajtó üvegezett felületeinek vizuális hatása.

Az új modell kilencféle fényezéssel rendelhető, amelyek közül három – a kékesszürke gyöngyház, a mohazöld és a fekete gyöngyház – új a RAV4 kínálatában.

Innovatív utastér-kialakítás
Tágas, komfortos kabin és vezetőközpontú  cockpit-kialakítás – a vadonatúj beltéri dizájn a RAV4 közmondásos praktikumát nagyobb helykínálattal, még jobb minőségű  kidolgozással és hangsúlyosabban SUV-jellegű vezetési élménnyel kombinálja.

A műszerfal dinamikus hangulatú, látványos formavilágát ívelt, metálfényezésű betét teszi karakteressé, amely elválasztja egymástól a hangsúlyos felső traktust és az alsó részt. A váltóalagúttól induló betét körülöleli az új műszeregységet, a kormánykereket és a lábteret, kiemelve, hogy a RAV4 utasterét a vezető köré formálták.

Az új dizájn letisztult, kifinomult eleganciáját még inkább kihangsúlyozzák a kiváló minőségű anyagok, a megérinthető felületek lágy burkolatai, a kárpitok hibátlan kidolgozása és új színvilága. A műszerfalon nagyobb arányban használtak bőrborítást, ami kiváló minőségérzetet teremt a kabinban. A műszerek és kezelőszervek tisztakék megvilágítása éles, hűvös fényt ad, kiemelve az

A vezető csípőpontja 5 mm-rel lejjebb került, a vezetőülés 15 mm-rel tágabb mérettartományban állítható, a kormányoszlop szögét pedig 2,3 fokkal csökkentették. Mindemellett javult a kilátás menetirányban: az A oszlopok kijjebb kerültek oldalirányban, így a vezető látómezeje 3 fokkal szélesebb lett, ráadásul az oszlopok vastagsága is 8 százalékkal csökkent.

Tágasabb és variálhatóbb tér
A manőverezés szempontjából rendkívül fontos kompakt külső méretek megtartása mellett az új RAV4 hossza 4,57 m, a tengelytáv pedig 2660 mm, így jelentős mértékben nőtt az utastér; az autó helykínálata és csomagtere megfelel egy nagyobb, „D”  szegmensbeli autó értékeinek.

Az első és hátsó üléssor közt mért tandemtávolság 970 mm, ez a legnagyobb méret a kategóriában. Ezért, és az első üléstámlák vékonyabb kialakítása révén a hátul ülőknek nagyobb  hely jut. A 60:40 arányban osztott hátsó üléssor kényelmesebb lett az ülőlapok hosszának növekedésével, dőlésszögük pedig 2 fokkal nőtt, s a magasabb oldalpárnázat jobban megtámasztja az utasok testét. A Toyota Easy Flat ülésrendszerének köszönhetően a RAV4 továbbra is praktikus és könnyen variálható  utasterű jármű, vagyis megfelel a kompakt SUV-kategóriával szemben támasztott elvárásoknak. A maximális variálhatóság érdekében a hátsó üléssor 60:40 arányban osztott, és a háttámlák egymástól függetlenül állíthatók.

A csomagtér hosszabb lett, és a raktér befogadó képessége 547 literre nőtt. A padló alatti rakodórekesz mérete 51 literről 100 literre bővült. Az oldalra nyíló csomagtérajtót felső zsanérozású, felfelé nyílóra cserélték, amelyhez elektromos mozgatás is rendelhető. A rakodónyílás alsó pereme mindössze 645 mm magasan van; ez a kategória legjobb értéke, akárcsak a rakodónyílás 1335 mm-es szélessége.

Motorok
Két új erőforrásával (egy 2,0 literes dízel a nyugat-európai piacra és egy 2,5 literes benzines az orosz piacra), valamint az Oroszországban most első  ízben megrendelhető 2,2 literes dízellel az új RAV4 átfogó  motorkínálata tökéletes egyensúlyt teremt az első- és négykerékhajtású hajtásláncok teljesítménye és az osztályelső CO₂-kibocsátás közt – mind a dízel-, mind pedig a benzinmotorok tekintetében.

A nyugat-európai motorkínálatban jelenleg egy 151 lóerős, 2,0 literes benzinmotor, egy új, 124 lóerős, 2,0 literes dízel és egy erőteljes, 150 lóerős, 2,2 literes D-4D dízelmotor szerepel. A kínálat minden erőforrásának alacsonyabb lett a CO₂-kibocsátása; a motorpaletta emissziós szintje átlagosan 12 százalékkal csökkent. Érdemes külön kiemelni, hogy a RAV4 kínálatában első ízben szereplő, 2,0 literes dízelmotorral szerelt, elsőkerékhajtású modellváltozatban a Toyota Stop & Start technológiája működik, így az autó CO₂-kibocsátása mindössze 127 g/km.

A kelet-európai motorkínálatban egy 145 lóerős, 2,0 literes benzinmotor, egy új, 180 lóerős, 2,5 literes benzinmotor és egy újonnan bevezetett, 150 lóerős, 2,2 literes D-4D dízel szerepel.

Vezetés
A RAV4 előző generációi gördülési komfortjukkal, könnyű vezethetőségükkel és manőverezhetőségükkel alapozták meg hírnevüket – és persze azzal, hogy még a legrosszabb útviszonyok közt is megnyugtatóan uralhatók voltak.

Az új, kényelmesebb vezetői  üléshelyzet mellett az új RAV4 megőrizte e fontos SUV-képességeket, amelyeket az első és hátsó futómű áthangolásával, az Elektromos Szervokormány tökéletesítésével, valamint a Sport üzemmódot is kínáló új Integrált Menetdinamikai Rendszer alkalmazásával sikerült még magasabb szintre emelni.

Az új RAV4-hez Lejtmenetvezérlés és Hegymeneti Elindulássegítő rendszer is rendelhető. Az automatikus váltóval szerelt modellekhez alapfelszerelésként kínált, a jeges és havas lejtőkön értékes segítséget nyújtó Lejtmenetvezérlés automatikusan végzi el a fokozatválasztást, önállóan adagolja a gázt és egyenként fékezi a kerekeket, így a vezető biztonságosan ereszkedhet le a csúszós lejtőkön.

Az Integrált Menetdinamikai Rendszer egy kifinomult, nagy sebességű interaktív vezérlőrendszer, amely koordinálja a RAV4 új Dinamikus Nyomatékszabályozását, Járműstabilitás-vezérlését (VSC) és Elektromos Szervokormányát (EPS), nagyban fokozva ezzel a kompakt SUV teljesítményét, irányíthatóságát és biztonságát.

Az új Dinamikus Nyomatékszabályozású  4WD rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerekek közti nyomatékelosztást, és egy, az első és hátsó differenciálműhöz csatlakozó, elektromágneses vezérlésű tengelykapcsolón keresztül irányítja a forgatónyomaték megosztását.

Az első és hátsó  kerekek közti nyomatékmegosztás 100:0 és 50:50 arányban változhat, ami azt jelenti, hogy normál útviszonyok közt a RAV4 – az alacsonyabb fogyasztás érdekében – automatikusan elsőkerékhajtású autóként működik.

A Dinamikus Nyomatékszabályozású  4WD rendszer számos érzékelőtől kapja a működéséhez szükséges információkat (sebesség, kormányzási szög, gázpedál állása és perdületi ráta), s ezek alapján, szükség esetén automatikusan megfelelő mérvű forgatónyomatékot juttat a hátsó kerekekhez.

Normal üzemmódban –  amikor a vezető sem a Sport, sem a Lock állást nem aktiválja – a hátsó kerekekhez nemcsak akkor juttat nyomatékot a rendszer, ha megcsúszást érzékel (mint a RAV4 harmadik generációjánál), hanem akkor is, ha a jármű kanyarodás közben alulkormányzottá válik. Így az új RAV4 menetteljesítménye és fordulékonysága mind a közúti forgalomban, mind pedig terepen érezhetően javult.

Az összkerékhajtású  változatok alapfelszereltségéhez tartozó, vadonatúj Sport üzemmódban a nyomaték már abban a pillanatban eljut a hátsó kerekekhez, amikor a kormánykereket elfordítjuk. Az új Dinamikus Nyomatékszabályozású  4WD rendszer – a kormányfordulat figyelembe vételével – automatikusan 90:10 arányra módosítja az első/hátsó nyomatékelosztást, csökkentve ezzel az első abroncsok terhelését.

Ha később erősebb alulkormányzottság jelentkezik, a rendszer 50%-ig képes növelni a hátsó kerekekre jutó nyomaték mennyiségét, tovább csökkentve ezzel az első kerekek terhelését és javítva az abroncsok oldalirányú tapadását.

Amellett, hogy a rendszer dinamikusan csoportosítja át a nyomatékot az első kerekekről a hátsókra, az új Sport üzemmód a RAV4 szervokormányának, gázreakcióinak és fokozatváltásainak hangolását is megváltoztatja; a kormányrásegítés kisebb mértékű lesz, a gázreakciók hevesebbé válnak, s a sportosabb vezetési élmény érdekében az automatikus és CVT váltóművek vezérlése magasabb fordulatszámnál kapcsol feljebb.

A 4WD Lock gomb terepen nyújt hasznos segítséget: segítségével a vezető 40 km/órás sebességig 50:50 arányban rögzítheti az első/hátsó nyomatékelosztást.

Biztonság
Az aktív és passzív biztonság még magasabb szintjét kínáló új RAV4 rendkívül hatékony utas- és gyalogosbiztonsága az előző három modellgeneráció szigorú szabványainak továbbfejlesztéséből született.

Az új, nagy szilárdságú, bármilyen irányú  ütközés esetén kiemelkedő utas- és gyalogosbiztonságot garantáló  RAV4-est úgy tervezték, hogy 5 csillagos értékelést érjen el a szigorú 2013-as Euro NCAP törésteszten.

Az új Toyota SUV felszereltségében megtalálható  az ostorcsapás jellegű sérüléseket mérséklő új  üléskialakítás és a szériában beszerelt 7 légzsák, köztük a vezetőoldali térdlégzsák, valamint az első ülések kétkamrás oldallégzsákjai. Az új RAV4-hez három új, az autózás biztonságát növelő technológia is megrendelhető: az Automatikus Távfény, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer és a Holttérfigyelő Rendszer.

Az Automatikus Távfény egy kamerával ellenőrzi az autó előtti útszakaszt, és automatikusan tompított világításra kapcsolja át a fényszórót, ha közeledő vagy távolodó járművet észlel.

A Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer a szélvédő felső pereméhez beépített kamera segítségével érzékeli, ha az autó elkezd kisodródni a sávból. A berendezés hangjelzéssel és a multi-információs kijelzőn villogó ikonnal hívja fel a vezető figyelmét az akaratlan sávelhagyásra.

A Holttérfigyelő Rendszer a megfelelő oldali tükörbe épített lámpa villogásával figyelmezteti a vezetőt, ha a szomszédos sávban (a tükör holtterében) egy másik jármű halad. A rendszer az új RAV4 hátsó lökhárítójának mindkét végébe beépített radarok segítségével ellenőrzi az autó holtterét. Ha a vezető indexeléssel jelzi sávváltási szándékát, a villogó jelzés felhívja a figyelmét a veszélyre.

Címkék , , ,

Kapcsolódó anyagok

Szóljon hozzá!