KKV Plusz

Opel Ampera teszt: a jövő cégautója

2012-12-15 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Elektromos autó, de benzinmotorja van, kupé, de ötajtós, Opel, de prémium. Az Ampera a legkülönösebb és legdrágább Opel, környezettudatos cégvezetőknek ideális.

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

Úttörő az autópiacon az Ampera, nincs még egy ilyen innovatív középkategóriás villanyautó a kínálatban. Az Opel Ampera hosszú hatótávjának köszönhetően nem kell megváltoztatni az autózási szokásokat, ha van elég töltés az akkumulátorban, villannyal megyünk, ha nincs, benzinnel hajtjuk meg a villanyautót. Életstílus autó, egy új, szebb, tisztább világ hírnöke. De nem spórolós autó, akinek a takarékoskodás a legfontosabb szempont, az csak akkor vegyen Amperát, ha soha nem akar tankolni benzint bele. Csak árammal takarékos, vegyesben azonban van nála kedvezőbb fogyasztású autó.

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

Hogy néz ki?
Formája különleges, minden porcikája a jövő zenéjére mozog. Áramvonalassága már fájó, a fekvőrendőrökön, kocsi feljárókon leér a koptató gumi, így az utca közepén csámborgó gyalogosokat ezzel a zajjal rebbentjük szét. Négyszemélyes az Ampera, átlagos méretű a csomagtartója, 310 liter. Az akkumulátor középen és mélyen T alakban helyezkedik el, a hátsó üléstámlákat le lehet hajtani, így 1005 literre növelhető a poggyásztér. Kalaptartóként egy puha szövet takarót használhatunk.

Opel Ampera csomagtartó és töltő

Opel Ampera csomagtartó és töltő

A beltér és a középkonzol űrhajós, az űrdongós dizájnt rontja a Chevrolet-féle kopogós, fényes és kevésbé prémium anyagok használata. Ezt el kell néznünk az Amperának, a kocsi a Chevy Volttal egy gyártósoron készül Detroitban. Az összkép kellemes, bár szükség lenne egy opeles dizájner bevonására, rendbe lehet hozni még a dolgokat. Az érintőgombok nem egyforma nyomásra reagálnak, a legbiztosabb, ha erősen rákoppantunk a funkció szimbólumára. A műszerfali kijelző lenyűgözően technikás, digitális és annyi adatot megjelenít, hogy meg kell álljunk, ha mindent értelmezni akarunk rajta.

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

A menethatékonysági kijelzőn a sebességmérője mellett a egy forgó gömb látható, amely fel-le mozog, és a jármű sebességének, gyorsulásának, illetve fékezésének megfelelően változtatja a színét. Ha sikerül a kijelző közepén zölden tartani a gömböt, az optimális energiafelhasználást jelent.

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

A be- és a kiszállás nem könnyű, a fejünket beverhetjük az alacsony ajtókeretekbe. Mélyen ülünk, közel a földhöz, négy kényelmes ülés van a kocsiban. A kilátás korlátozott, a parkolásban tolatókamera és radarok vannak a segítségünkre.

Opel Ampera utastér

Opel Ampera utastér

Hogy megy?
Az Ampera kerekeit mindig villanymotor hajtja: 16 kWh kapacitású lítiumion-akku táplálja a korszerű 111 kW/150 lóerő teljesítményű motort. 40-80 kilométert lehet megtenni zéró emisszióval. Ilyenkor nem fogy benzin és nem keletkezik kipufogógáz. Hosszabb utazáskor benzinmotor hajtja az áramfejlesztő generátort, ezáltal 500 kilométernél hosszabb hatótáv adódik, anélkül, hogy órákra meg kellene állni akkut tölteni, vagy félni kellene, hogy lemerült akkuval maradunk az út szélén. A fogyasztás és a szén-dioxid-emisszió mérését megszabó ECE R101 szabályozás szerint az Ampera fogyasztása kisebb, mint 1,6 liter/100 kilométer, emissziója pedig nem egészen 40 gramm/kilométer szén-dioxid – állítja a sajtóanyag.

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

Az Ampera Voltec villamos hajtásrendszere szinte hangtalan. A szokásos benzinmotor helyén a géptető alatt helyet foglaló elektromos hajtómű villamos hajtómotorból, elektromos generátor/motorból, illetve ezek fordulatszámát csökkentő bolygóműből áll. Többfokozatú sebességváltó nincs. Kiterjesztett hatótávú módban, amely akkor aktiválódik, ha egy bizonyos érték alá csökken az akku feszültsége, finoman belép a generátor, és áramot fejleszt a hajtómotornak. Az 54 kilowattos generátort 1,4-literes, 63 kW/86 lóerős benzinmotor működteti. Amikor a motor jár, akkor hangos, nagy a kontraszt a suhanás és a magas fordulaton pörgő benzinmotor zaja között. Az utca embere azt hihette, hogy egyesben túráztatom, pedig csak az akkumulátorok töltöttük.

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

Sport módban parádésan közlekedik, hiába nehéz a kocsi, a villanymotor azonnal jelentkező nyomatéka golyóként repíti az Amperát, lámpánál legyorsuljuk a legtöbb autót.

16 (800x600)

A T alakú, 198 kilós, 16 kWh kapacitású akkumulátortelep a középalagútban foglal helyet, nagy szilárdságú sínek védelmében. 288 darab hasáb alakú lítium-ion cellából áll. Iparági újdonságként folyadék szabályozza hőfokát; ez az első a tömeggyártású akkumulátorok közül, amelyet fűteni és hűteni is lehet. Az Ampera könnyen feltölthető a csomagtartóban tárolt hatméteres kábellel. Standard 230V/16A háztartási konnektorról négy óránál kevesebbet vesz igénybe a teljes feltöltés, és beprogramozható olcsóbb éjszakai áramra is. Nem minden háztartási hálózat bírja a terhelést, olyankor használhatjuk a töltő felező funkcióját, amivel több ideig tart a töltés, viszont nem szakad meg (ilyenkor dudálni kezd a kocsi).

17 (800x600)

Milyen vezetni?
Szinte hangtalan 111 kW/150 LE teljesítményű villanymotorjának 370 newtonméteres nyomatéka álló helyzettől rendelkezésre áll, 10 másodperc alatt százra gyorsítva az Amperát. A csúcssebesség 161 kilométer/óra.

5

Az Ampera vezetője középkonzoli gombbal választhat normál-, sport-, hegyi- és tartalékos mód között, amelyek a használat és az út sajátosságainak megfelelően optimalizálják az energiagazdálkodást. A normál mód az Ampera standard üzemmódja. Ha egy bizonyos küszöbérték alá süllyed az akku töltöttsége, generátor-funkcióban beindul a benzinmotor, és tölteni kezd. Szintén tölt a fékezési energia-visszanyerés, úgyhogy hosszabb lejtőn le is állhat a benzines generátor. Sport módban spontánabbak az autó reakciói. A hegyi mód megfelelő mennyiségű energiáról gondoskodik, hogy akár nagy sebességgel megmászhassunk egy hegyet, és már az akku lemerülését megelőzően engedélyezi a generátor belépését. Ezt a módot teljes feltöltés után, illetve a hegyi útszakasz kezdete előtt 10-15 perccel ajánlatos bekapcsolni. Tartalékos módban a tipikus ingázó közlekedésre áll át az akkumulátorvezérlés. Amikor reggel gyorsan haladunk a város felé az autópályán, vagy az országúton, jár a generátor, hogy a városban aztán teljesen feltöltött akkuval kezdhessük meg az emissziómentes közlekedést. Ilyenkor úgy működik az autó, mint egy klasszikus hibrid. Ha elfogy az elektromos hatótáv, akkor is leáll megálláskor a benzinmotor, ahogy parkoláskor, lassú araszolásnál is. Az akkumulátor kapacitásának csak a hetven százalékéval gazdálkodhatunk, a töltésnél is csak ennyit vesz fel, nem a teljes 16 kilowattórát (számolni kell a töltés során kárba ment hőveszteséggel is).

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

Az Ampera úgy viselkedik, mint egy feszes hangolású limuzin. Macskaköves úton zörög a kocsi. A MacPherson első felfüggesztés alumínium alsó lengőkart és hidraulikus perselyeket kapott, hátul csatolt lengőkaros megoldást alkalmaztak, amely könnyű, kis helyigényű, és állandó kerékgeometriát biztosít. A ZF elektromos szervokormány fogasléces. Egyik fogaskereke a kormánykerék mozgását viszi át, a másik a változó rásegítést adja. A fejlett fékberendezés maximális energiamennyiséget nyer vissza lassításkor az akku töltésére. Ha erősebben nyomja a vezető a pedált, mert hirtelen kell megállnia, észrevehetetlen fokozatossággal belép a súrlódó fék is. Van a D, R, N fokozatok mellett van egy L fokozat is, ez lassító motorfék üzemmódban jobban tölt vissza.

Mennyibe kerül?
15 millió forintba kerül az Ampera, és már hármat eladott az Opel Magyarországon. A 14,99 millió forintos alapárával az Ampera drágább, mint egy csúcsfelszereltségű, 325 lóerős Insignia OPC kombi. Az Amperával azonban sokkal jobb benyomást kelt egy cégvezető, mint egy zabos vadlóval. És olcsóbban is üzemeltetheti.  Nincs teljesítményadó, cégautóadó, gépjárműadó, regisztrációs adó, ingyenes parkol Győrben, Miskolcon és Hódmezővásárhelyen. Kell ennél több?

Érintőgombok

Érintőgombok

Az Opel szerint az európaiak 80 százaléka 60 kilométernél kevesebbet autózik naponta. Én 60-70 kilométert teszek meg naponta, erre pont nem volt elég az akkumulátor kapacitása. Hiába töltöttem fel maximumra, a mínusz 5-7 fokban 46 kilométer volt a leghosszabb táv, amelyet elektromos üzemben tudtam megtenni, minimális fűtést használva, lámpák, ülésfűtés és hátsó ablakfűtés nélkül. Amint ezeket a kényelmi berendezéseket bekapcsoltam, a legnagyobb hatótáv 30 kilométer alá csökkent. Inkább fáztam, mintsem naftára költsek.

Hatszázötven kilométert tettem meg a metsző hidegben az Amperával, ez idő alatt 25 liter benzint használtam el. Ez 3,8 literes átlagfogyasztásnak felelne meg. A teszt során hatszor tankoltam tele az akksikat. Egy feltöltés 12,8 kilowattórányi áramot vesz igénybe, azaz 100 kilométert 32 kilowattóra áráért, 1536 forintért tesszük meg. A 650 kilométeres teszt alatt 76,8 kilowattóra áramot használt el a kocsi, azaz a tényleges benzin mellett 3700 forintnyi áramot, benzinre átszámítva 9,3 liternyit fogyasztottunk. A benzinre vetített teljes fogyasztása a kocsinak 5,2 liter/100 kilométerre jött ki (48 forint/kWh és 400 forint/liter benzinárral számolva).

Opel Ampera (fotó: Biró Csongor)

Míg az automatikus klíma és a kormányról kezelhető rádió az alapfelszereltség része, a prémium Bose rádiót és a navigátort extraként lehet megrendelni – az importőr szerint azonban alap Amperát még senki sem látott, így a 15 milliós felextrázott kocsival számolnak. A hifi nagyszerű zenei élményt nyújt, energiafogyasztása csak fele egy hasonló teljesítményű hagyományos készülékének. Hat hangszóró és egy mélynyomó mellett 60 GB-os merevlemez tartozik hozzá, 30 GB feltölthető tárhellyel. Rontja az összhangot, hogy beszélgetős műsorban zörög a jobb oldali ajtóba szerelt hangszóró. A navigátor dinamikus célba vezetést kínál hangvezérlési funkcióval – tesztautónkban nem volt hazai térkép -, valamint Bluetooth kihangosító is tartozik hozzá.

Aki fél az új technológiától azt talán megnyugtatja, hogy az Ampera garanciája az egész élettartamra/vagy 160 000 kilométerre szól, az akkura pedig nyolc év/160 000 kilométer a garancia.

Opel Ampera
Ára: 14,99 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, ESP, tolatóradar, tempomat, automatikus klíma és esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világítás): 14,99 millió forint
Gépjárműadó: 0 forint/év
Cégautóadó: 0 forint/év
Üzemanyagköltség: 312 000 forint (15 000 kilométer, 5,2 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár)

Címkék , , , , ,

Kapcsolódó anyagok