KKV Plusz

Opel Astra GTC teszt: izgalmas cégautó

2012-12-23 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Bár nem cégautónak szánták, a magyar piac cégautós elvárásainak megfelel az Astra sportos kupéja.

Opel Astra GTC

Opel Astra GTC

Hogy néz ki?
Szép az Astra kupé, egyetlen lemeze, egyetlen domborulata sem egyezik az ötajtóssal. Rikító sárga színben igazán dögös a kocsi, a legerősebb, 180 lovas 1,6 literes turbómotorral teszteltük. Cégautónak abban az értelemben cégautó, hogy a magyar autópiacon eladott autók nyolcban százaléka az. Magánvásárló alig akad. Míg az elődből számtalan rohangál a magyar utakon, az idei jövevényből alig látni. Ritka, mint a sárga holló. Pedig aki vezette, csettinteni fog a nyelvével és a céges tendert erre írja ki.

Opel Astra GTC (fotó: Biró Csongor)

Opel Astra GTC (fotó: Biró Csongor)

Az ötajtós Astrához képest 15 milliméterrel süllyesztették le a karosszériát, a tengelytáv 10 milliméterrel nőtt 2695 milliméterre, a nyomtáv elöl 40, hátul 30 milliméterrel lett szélesebb – így beférnek a látványos 20 hüvelykes kerekek is. Tesztautónkon 19-es kerekek feszültek, a tapadásértl téli gumik feleltek.

Hogy megy?
A motor halk, a szigetelés kiváló. A kipufogónak sajnos nincs valami jó hangja, gázadásra hallunk valami morgást hátulról, de nem az igazi. A kilátás korlátozott, jól jön a tolatóradar segítő csipogása. Az 1,6 literes motor dinamikus, és meglehetősen szomjas. Ha ezt a két tulajdonságát kordában tartjuk, nem lesz panaszunk.

Kilencven kilométer/órás sebességnél 2000-et forog percenként a motor főtengelye, 100-nál 2200-at 110-nél 2500-at, 120-nál 2700-at, 130 kilométer/órás sebességnél 3000-et forog hatodikban, de 160-nál sem pörög többet 3500-nál.

Opel Astra GTC (fotó: Biró Csongor)

Opel Astra GTC (fotó: Biró Csongor)

Milyen vezetni?
A kormány-rásegítés sebességfüggő. A jobb visszajelzés érdekében a villanymotort közvetlenül a fogaslécnél helyezték el, a kormányoszlop végénél. Az elektromos szervokormány előnye még, hogy nincs energia-felvevő hidraulika-szivattyúja, és csak a szükséges mértékben dolgozik, ezáltal üzemanyagot takarít meg.

Dinamikus vezethetőségéről az úgynevezett HiPerStrut nagyteljesítményű első futóműve gondoskodik. Az Astra standard MacPherson felfüggesztésével összehasonlítva ez csökkenti a függőcsapszeg dőlését és eltolását, illetve rövidebb irányzókart eredményez. Hatására javul a kerékvezetés és az útfogás, csökkennek a kormányra visszaható reakciók, és a fokozott kanyarvételi képességek éppen azt a precíz kormányérzést és visszajelzést adják, amelyet elvárnak a GTC Astra vásárlói. A hátsó futómű maradt Watt-lengőkaros. Előnye a többlengőkarossal szemben, hogy kisebb helyigényű, kisebb kerékdőlés-változást enged meg és csekélyebb a súrlódása. A Watt rúd mindenkor megőrzi a harántstabilitást. Egy kis kereszttartóhoz csatlakozik a kocsi alatt, közvetlenül a hátsó kerék tengelyvonala alatt. Rövid, elforduló középrészétől gömbcsuklós lengőkarok vezetnek a kerekekhez. A rudazat veszi fel a hátsó futómű harántterhelésének 80 százalékát. Mivel Watt rudazat áll ellen az erőhatásoknak, a futómű gumiperselyeit lágyabbra lehet készíteni, ami a komfort szempontjából előnyös.

Opel Astra GTC

Opel Astra GTC

A törésteszteken ötcsillagos GTC Astra futóműve integrálja az adaptív FlexRide rendszert is. Ez önműködően alkalmazkodik az útviszonyokhoz, a kanyarsebességhez, a jármű mozgásaihoz és a vezetési stílushoz. Háromféle beállítás közül lehet választani gombnyomással: ezek a kiegyenlített standard, a komfortos tour és a dinamikus sport mód. Hogy ne vigyük túlzásba a fogyasztást leginkább a kényelmez módot választottuk, de egyszer-egyszer megkergettük a hópelyheket sport módban, amelyben vörösben izzik a műszerfal világítása. Hiába a visszafogott tempó és a csúszós út, az Astra GTC így is sokat fogyaszt. A hatszáz kilométeres tesztelés során nem tudtam 8,8 liter/100 kilométer alá szorítani az étvágyát.

Mennyibe kerül?
Az Opel kupéjának a felára csupán 300 ezer forint a hasonló motorral épített ötajtóshoz képest. Legolcsóbb változata 5,58 millió forinttól vihető haza. Tesztünk alanya a legdrágább modell volt, a 180 lovas változatot hatmillió forintért vihetjük haza. De ha olyan extrákkal is felruházzuk, ami a tesztautónkban kényeztette a sofőrt és utasait, akkor

A GTC Astra nem áldozza fel a célszerűséget. Öt személyt vehet fedélzetére – bár hátul csak nyomorogni lehet-, variálható csomagtartója 380-1165 literes. Az utastéri tárolók térfogata 50 százalékkal haladja meg a típuselődét, többek között a középkonzolon helyet felszabadító elektromos rögzítőfék jóvoltából. A síalagúton át hosszabb tárgyakat is szállíthatunk, sikerült több gitárral is közlekedni, úgy, hogy közben négyen befértünk, de két személlyel 1,8 méteres karácsonyfát is hazahozott a GTC. Hátsó ajtaja csak kulcsról nyílik.

Opel Astra GTC

Opel Astra GTC

Az Opel Astra GTC megkapta az Opel frontkamerájának második generációján alapuló új vezetőtámogató rendszereket és a továbbfejlesztett AFL+ adaptív világítást. Az előbbi az eddiginél több útjelző táblát ismer fel, és az információt támogatja a navigációs rendszer is. A megszokott sávelhagyási figyelmeztetés mellett megjelent a követési távolság kijelzés is (időintervallumban jelzi a követést). Intelligens világítása kilencféle módon fényesíti be a kocsi előtti teret a helyszín, a sebesség, a mozgás iránya és az időjárás függvényében. Méri az előttünk haladó jármű távolságát és automatikusan kapcsol át távolságiról tompított fényre. Így mindig optimális az út megvilágítása, vakítás nélkül. Túl hamar kapcsolt távolságira, a jólneveltségem mindig közbeavatkozott és visszavettem a nyalábot tompítottra.

Opel Astra GTC 1.6 Turbo
Alapár: 5,74 millió forint
Tesztautó ára: 7,2 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, ESP, tolatóradar, tempomat, automatikus klíma, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világítás nem rendelhető): 6,12 millió forint
Gépjárműadó: 45 885 forint/év
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 554 400 forint/év (15 000 kilométer, 8,8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár)

Címkék , , , , ,

Kapcsolódó anyagok