KKV Plusz

Opel Zafira Tourer teszt: a család cégautója

2013-01-03 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Ha családiasan akarja érezni magát egy cégautóban, akkor a helye egy Zafira Tourerben van.

Opel Zafira Tourer (fotó: Biró Csongor)

Opel Zafira Tourer (fotó: Biró Csongor)

Hogy néz ki?
A Zafira elfeledteti az unalmas családi autókról alkotott képet, pont azt írja fölül, amivel korábban beásta magát a köztudatba. A Zafira Tourer már nem egyhangú, szürke Zafira, hanem a kényelmes és vagány autózás kifejezése. A bumeráng alakú fényszóróktól az elegáns hátsó elemekig bezárólag az Opel Zafira Tourer újraértelmezi az egyterűek stílusát.

Opel Zafira Tourer

A beltér gusztusos, vezetőt és utasait körbevevő anyagok minőségiek, a tárolókban és a tetőben elhelyezett hangulatfények fokozhatók az ajtókban elhelyezett fénycsövekkel, a praktikus flex console sínekkel pedig minden apróságnak megtaláljuk a helyét. Eltolható könyöktámasz, mozgatható italtartók, rejtett rekeszek tömkelege áll a kisebb dolgaink rendelkezésére, dupla a kesztyűtartó, az ajtózsebbe még egy szilveszteri pezsgő is belefér. A nagyobb tárgyaknak ott a csomagtartó, amelynek ötüléses kivitelben bőséges az űrtartalma. Rögzítő sínekkel és hálókkal akadályozhatjuk meg a zacskók és a kisebb-nagyobb csomagok elvándorlását. A csomagtartó hét üléssel 152 literes, öt üléssel 710, két üléssel 1860 literes a sík raktér.

Opel Zafira Tourer

Ha elég zöldek és elég sportbarátok vagyunk ahhoz, hogy a céges autót ne háztól-melóig használjuk, akkor mint sokan Budapesten, közbeiktathatjuk a biciklit. A Zafira Tourer hátsójába beépített flex fix rendszer egy apró mozdulattal kerékpárszállítóvá varázsolja az Opelt. A kocsi hátsójából kiugró szerkezet akár két bringát is elbír (de tovább is bővíthető). Kollégák is használhatják.

Opel Zafira Tourer

Három önálló ülés található a második sorban, amelyek függetlenül állíthatók a nagyobb lábtér (21 centi a mozgásterük) vagy plusz csomagtér érdekében, kartámasz is rendelhető a harmadik sorban található két üléshez. Az összes hátsó ülés a fejtámaszok eltávolítása nélkül teljesen lehajtható a padlóba. Kétüléses autóból pár másodperc alatt hétüléses varázsolható.

Opel Zafira Tourer

Tesztautónkba 16 ezer kilométert tettek előttem, ennek azonban nyoma nem volt, sem zörgés, sem hibás működés nem bosszantott. Csak pozitív tapasztalatokat szereztem az együtt eltöltött két hét és hatszáz kilométer során, és még a fogyasztásra sem lehetett panaszom. Átlagban 7,3 liter benzint fogyasztott száz kilométerenként téli üzemben.

Hogy megy?

A benzines modellben tizenhat szelepes, turbófeltöltős, 1,4 literes energikus motor dolgozik, amely 103 kW (140 lóerő) teljesítményre képes. Kétszáz newtonméteres legnagyobb nyomatékát 1850-es percenkénti fordulattól adja le. Kilencvennél 2200-at, 100-nál 2500-at, 110-nél 2800-at, 120-nál háromezret, 130-nál 3300-at forog percenként a főtengely.

Opel Zafira Tourer

A stop-start rendszer révén a motor leáll, amikor az autó nyugalmi helyzetbe kerül, és a sebességváltó üres fokozatba vált, majd azonnal indul, amint a vezető a tengelykapcsoló pedálra lép. A rendszer a műszerfalon található gomb segítségével kikapcsolható. Amikor a rendszer aktív, és a motor leáll, akkor a fordulatszámmérő autostop pozícióba kerül, jelezvén, hogy készen áll az automatikus indításra. A rendszer továbbfejlesztett generátort, indítómotort és speciális akkumulátort használ. A sebességváltásban felkapcsolás-jelző segíti a sofőrt. A hatfokozatú váltó határozottan kapcsolható.

Milyen vezetni?

Jó vezetni a Zafirát, hétszemélyes, de nem egy batár, igazi buszlimuzin. Első futóműve az Insigniáé, a hátsó futómű egy Watt lengőkarral ellátott összetett tengely, ugyanúgy, mint az Astrában. Az sem baj, ha éppen társaság nélkül autózunk. Olyankor érdemes megnyomni a futómű választó sport gombját, azonnal dinamikusra vált a kocsi, a kormány reakciói közvetlenebbek, a futómű feszesebb és a gázpedál olyan gyorsan reagál az érintésre, ahogy egy kamasz arcán kiüt a pír, ha a lányokról kérdezzük. Az elektronikusan fűthető bőrborítású kormánykeréken hamar felmelegszenek a téli hidegtől megdermedt ujjak.

Számos technikai csemege könnyíti meg a vezetést és teszi kényelmesebbé az autóban töltött időt. A Bluetooth-kapcsolat révén biztonságosan telefonálhatunk, a navigáció pontos, a zene minőségi módon szól, a tolatókamera megkönnyíti a parkolást.

Opel Zafira Tourer

A Zafira Tourer intelligens világítórendszerében a kilencféle világítási funkción felül automatikus fényszórómagasság-állítás is található. Az alkalmazkodó bixenon lámpák tulajdonságait kihasználva terjeszti ki a tompított fényszóró csóváját százméteres távról kb. 350 méterre, a szembejövő és az elöl haladó forgalom zavarása nélkül. Iparági újdonságnak számító topográfiai felmérési funkciója jelzi az emelkedőket és lejtőket azáltal, hogy érzékeli az autó előtt haladó járművek hátsó világításának mozgását, és ennek megfelelően igazítja a fénysávot az út optimális megvilágítása érdekében.

Nemcsak a többsávos autópályákon tesz szolgálatot az oldalsó holttérfigyelő, amely az autó oldalára szerelt szenzorokkal ellenőrzi, hogy van-e akadályt jelentő gépjármű a belső vagy a külső sávban, ha sávot akarunk váltani. Folyamatosan figyeli a holttereket mindkét oldalon, és felkapcsol egy LED-fényt a külső visszapillantó tükörben, ha gépjármű tartózkodik az adott területen. Ha kocsi van a veszélyes zónában, a LED villogni kezd, és a rendszer figyelmeztető hangjelzést ad. Legfeljebb 140 kilométer/óra sebességhatárig működik.

Opel Zafira Tourer

Mennyibe kerül?

Opel Zafira Tourert 5,99 millió forintért vihetünk haza. A tesztelt motorral drágább a kocsi, a 140 lóerőért 6,63 milliót kell kifizetnünk, tesztautónk gazdag felszereltségéért további 1,6 milliót kérnek el, a hétüléses kivitel felára 194 ezer forint.

Opel Zafira Tourer Ecoflex 1.4
Ára: 6,63 millió forint
Tesztautó ára: kb. 8,3 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, ESP, tolatóradar, tempomat, automatikus klíma és esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világítás): 6,99 millió forint
Gépjárműadó: 35 535 forint/év
Cégautóadó: 132 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 459 900 forint (15 000 kilométer, 7,3 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár)

Címkék , , , , ,

Kapcsolódó anyagok