KKV Plusz

Ford Ranger dupla teszt: egyik különb, mint a másik

2013-02-12 Szerző: Biró Csongor Rovat: Kiemelt, Tesztek

Az elmúlt egy év során négy különböző Rangerrel összesen ötezer kilométert tettem meg: erdőben, fagyban, hóban, sárban, autópályán, országúton, pláza parkolóban és zsúfolt nagyvárosban is hajtottam.

Ford Ranger Wildtrack (Fotók: Biró Csongor)

Ford Ranger Wildtrack (Fotók: Biró Csongor)

Hogy néz ki?
Ezúttal egy 2,2 literes, 150 lovas Limited felszereltségű példányt és izmosabb testvérét, a 3,2 literes, 200 lovas dízellel szerelt csúcsmodellt, a Wildtrackot tettem próbára. Egyikbe ötszáz, a másikba kétezer kilométert préseltem bele. A kisebb motorral szerelt kocsit is gazdagon felszerelték, volt benne tempomat, dupla klíma, ülésfűtés, USB-csatlakozó és tolatóradar is, de különleges fényezése, feketére fújt felnijei, masszív bukócsövei és egyedi kiegészítői tették mégis különlegessé. Arról, hogy jó magasan érezzük benne magunkat 265/65 R17-es gumik, illetve felnik gondoskodtak, úgy éreztem magam a volánnál, mint egy kamionos. A többi pickuposra is csak lenéztem. De hiába a téli gumik, felázott sáros talajon szinte menthetetlen a nagytestű, nehéz kocsi. Ha letérünk az útról, számítanunk kell csapdára: mindkét kocsival megjártam. Szerencsére, nem akadtam el, de pár percig szántottam a földet és az összkerékhajtás minden tartalékát be kellett vetnem, hogy kiszabaduljak. A Wildtrack luxus pckup még csak hagyján, azon 18 hüvelykes 265/60 R18-as gumik feszültek, de a macsós kinézetű, az amerikai truckokra hasonlító változattal is felsültem. Hóban nem volt gond, a Wildtrack és a Limited is könnyedén megbirkózott a feladattal, az ESP szenvedett jó hangosan, ha csúszni kezdett valamelyik kerék.

Ford Ranger Wildtrack

Ford Ranger Wildtrack

A Ford Ranger orrát jellegzetessé teszi a rövid túlnyúlás és a három részre osztott hűtőmaszk. A nagy fényszórók, a méretes tükrök és a masszív kerékjárati ívek agresszív és sportos megjelenést adnak a Rangernek. Az 5359 milliméter hosszú, 1850 milliméter széles modell 279 milliméterrel hosszabb és 62 milliméterrel szélesebb elődjénél. Tengelytávja 3220 milliméter, üres tömege 2048 kilogramm.

Ford Ranger Limited

Ford Ranger Limited

Utastere tágas – három felnőtt is elfér a hátsó sorban -, a kidolgozás minősége személyautós, a kopogós műanyagok nem zavaróak egy haszonjárműben. A Bluetooth-kapcsolat, a beszédvezérlés, az USB-csatoló és a jól hangzó zenelejátszó, a tempomat, a multifunkciós kormány és a négy elektromos ablakemelő kényelmesebbé teszi a munkát. A Wildtrack változatban tolatókamera és navigációs berendezés könnyíti meg a mindennapokat (az európai térkép foghíjas, Romániát nem tartalmazta), a sportülések bőrösek és narancsszínű cérnával varrottak. Az összes hazai Rangerben a hat légzsák alapfelszerelés.

Ford Ranger Wildtrack

Ford Ranger Wildtrack

A hátsó sorban utazni kényelmetlen, a Ranger hátsó hídja rendesen ráz. Csomagtartónk nincs, rejtett és látható rekeszekből van bőven, összesen 23 rakodóhelyet számoltunk össze. A középkonzol mély, hűthető rekesze 8,5 literes, benne hat dobozos üdítőt hűthetünk, ha megy a légkondi. A kesztyűtartóban elfér egy notebook, az ajtózsebek megbirkóznak az 1,5 literes vizes palackokkal is. Az ülések alatt rejtett rekeszek találhatók.

Ford Ranger Limited

Ford Ranger Limited

Hogyan megy?
A két autó nagyjából hasonlóan viselkedett terepen és országúton. Városban zajos a kissé későn kapcsoló hatfokozatú automatás változat, de amint kilépünk a metropoliszi övezetekből, beindul a henger többlet és kifinomultan, magabiztosan, akár egy ház haladunk a beteljesülés felé. Álló helyzetben jobban ráz a hathengeres, még a váltót is mozgatja. A 2,2-es dízel sokkal csendesebb, és nem érezzük erőtlennek. Ám, ha előzni kell, padlógáznál megtáltosodik a 3.2-es változat, ellentmondást nem tűrően hengerli le az akadályokat.

Ford Ranger Wildtrack

Ford Ranger Wildtrack

Azt gondolnánk, fogyasztásban is a kicsi nyer. Nos, a tapasztalataim szerint a nagy motor is szelídíthető és az automatikus váltó ellenére, terheletlenül, kétezer kilométer alatt 8 liter/ 100 kilométeres átlagot hoztam ki belőle. Nem hiszem el, ha nem az én pénztárcámról szól a történet, de a szükség nagy úr. Kilencven kilométer/óra fölé nem hajszoltam a sebességét, csak az M5-ös egy-egy szakaszán léptem át vele a 100 kilométer/órás tempót, hogy megelőzzek pár kamiont. A Pest megye Székelyföld közötti 700 kilométeres távot többnyire tempomattal tettem meg, de így is figyelemreméltó a nyolcliteres eredmény. A 2,2-es Rangert főleg városban és elővárosban használtam, így nem csoda, hogy 9 litert fogyasztott 100 kilométerenként. A jármű hatótávja 850-900 kilométer.

Ford Ranger Wildtrack

Ford Ranger Wildtrack

A 2,2 literes erőforrás 375 newtonméteres nyomatéka is bőséges, de a 3,2-es öthengeresé egyenesen brutális: 470 newtonméteres. A hatfokozatú kézi váltó a személyautók kapcsolási kényelmét és pontosságát nyújtja. A műszerfali kijelzőn a takarékosabb autózás érdekében figyelmeztetést kapunk, ha rossz sebességfokozatban haladunk. Jelzi, hogy váltsunk feljebb. A hatodik fokozat hosszú, hatosban 50-60-nal is elmuzsikál. 90 kilométer/óránál 1600-at, száznál 1900-at, 110-nél 2100-at, 130-nál 2500-at forog a főtengely percenként.

Ford Ranger Wildtrack

Ford Ranger Wildtrack

Az automatát lehetne kézzel is váltani, de nem hagyja a rendszer, csak visszakapcsolhatunk, felfelé nem mindig engedi.

Ford Ranger Wildtrack

Ford Ranger Wildtrack

Milyen vezetni?
A Ford Ranger azt bizonyítja, hogy egy teherautó is lehet kényelmes, okos és technikás kedvence egy családnak. Parkolni nem könnyű a Rangerrel, párhuzamos parkolásnál akkora hely kell, ahová egy busz is kényelmesen befér, nehezen fordul a kocsi, nagyon darabos a mozgása. Ilyenkor jól jön a tolatóradar és a tolatókamera.

Ford Ranger Wildtrack - tolatóradar a visszapillantóban

Ford Ranger Wildtrack – tolatóradar a visszapillantóban

Összkerék-meghajtásáról elektronikusan vezérelt osztómű gondoskodik, ez lehetővé teszi, hogy a vezető menet közben a váltó mellett található kis kapcsolóval 4×4-es üzemmódra váltson. A felező használatához meg kell állni, olyankor használhatjuk az extra nyomatékot kis sebességnél is. A hajtáslánc egyes elemeit – az osztóművet és az olajteknőt – az alváz fölött helyezték el. Terepszögei: 28/28/25 fokosak (első, hátsó, középső), hasmagassága 229 milliméter, gázlómélysége 800 milliméter.

Ford Ranger

Ford Ranger

Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) csak akkor avatkozik be, ha csúszós útra tévedtünk, sima derékszögben kanyarodáskor csak akkor jelez, ha nagyon vadul nyomjuk induláskor a gázt. Utánfutó- és terhelésszabályozó programmal is felvértezték, de tud lejtmenetet is vezérelni, sőt elindulás-segítővel is felszerelték, amely egy néhány pillanatig megtartja a kocsit emelkedőn. A Ranger ESP rendszerében offroad program is van, ami érzékeli, ha a pickup rázós úton evickél és módosítja a program beállításait, hogy a terepen is biztosított legyen az egyensúly és a stabilitás.

Ford Ranger Limited

Ford Ranger Limited

Mennyibe kerül?
A Ford Ranger teherautó, raktere 1,21 köbméteres, ezzel a pickupok élmezőnyébe tartozik. Platója 100 milliméterrel szélesebb, mint korábban: 1549 milliméter hosszú, 511 milliméter magas, maximális szélessége 1560 milliméter. A kerékjárati ívek közötti távolság 1139 milliméter, a kulccsal zárható plató nyílásánál a szélesség 1330 milliméter. A szállítandó tárgyakat sín mentén mozgatható pontokon rögzíthetjük. A tesztelt modellek platóján 12 voltos csatlakozó is található. A Ranger könnyedén elhúzza a nagyobb hajókat is, a vontatható tömeg a 3350 kilogrammot is elérheti, a mindkét modell teherbírása 1052 kilogramm.

Ford Ranger Limited

Ford Ranger Limited

A kocsi alapára bruttó 7,27 millió forint XL felszereltséggel 4×4-es hajtással, a Limited verzió 2,2-es motorral 9 millió forintba, a csúcs Wildtrack modell 10,4 millióba kerül.

Ford Ranger Limited

Ford Ranger Limited

Ford Ranger 2.2 Limited/ Ford Ranger 3.2 Wildtrack
Alapár: 7,277 millió forint (bruttó), 5,73 millió forint (nettó) (XL felszereltség), Limited: 9 millió forint (bruttó); Wildtrack 10,4 millió forint (bruttó)
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): 9 millió forint (Limited felszereltség)

Gépjárműadó: 37 950/50 715 forint/év/
Cégautóadó: 132 000/264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 580 500/516 000 forint/év (15 000 kilométer, 9, illetve 8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 430 forintos dízelár)

Címkék , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok