KKV Plusz

Hyundai Santa Fe: elérhető luxus

2013-04-03 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

A népszerű szabadidő-autók közül kiemelkednek a drága, prémium terepjárók. Akinek ilyen van, magasról tesz a világra. A Hyundai Santa Fe modellje betört ebbe a klubba és leverte az árakat. Kipróbáltuk a csúcsmodellt.

Hyundai Santa Fe (Fotók: Biró Csongor)

Hyundai Santa Fe (Fotók: Biró Csongor)

A kategóriában szereplő kocsik ügyvezetők kiváltságai. Jól menő vállalkozók, magas bevétellel, jókora profittal rendelkező cégek engedhetik meg csak a 15 millió forint indulóárral inkább riasztó, mint vonzó kocsikat. Igaz, ha őszintén nézzük, a SUV-okkal kapcsolatos minden előítélet ellenére jobban érezzük magunkat egy-egy ilyen luxus terepjáróban, mint egy kombiban. A Hyundai ráadásul már 8,4 millió forintért elérhetővé tette ezt a kategóriát (150 lovas kétliteres dízellel, kézi váltóval, Comfort felszereléssel), igaz, ahhoz, hogy valóban luxus terepjárónak érezzük, fel kell cicomáznunk a kocsit. De így, ahogy tesztautónk kinézett, a létező minden extrával megtömve sem haladja meg az ára a 12,5 millió forintot. Ezért a pénzért a német, vagy brit luxus terepesek kereskedői szóba sem állnak velünk.

Hyundai Santa Fe

Hogy néz ki?
Ma a piacon kapható legszebb formát és megjelenést adta a Hyundai a Santa Fének, így nem csoda, hogy a kereskedők szerint kapkodják az ügyfelek. Markáns, sok LED-fénnyel határolt vonalai kedvesek a szemnek, de ahogy beülünk, csak fokozódik a pozitív hangulatunk. Jó a szaga a kocsinak, finom a bőr, világosak és puhák a műanyagok. Kényelmes, elektronikusan állítható és memóriás a vezetőülés, de az utasok sem panaszkodhatnak, hátul is van ülésfűtés. A vezető környezetében ergonomikusan helyezték el a különböző funkciókat, a kormány kissé túlzsúfolt, a műszerórák közötti kijelző színes és sok információt megoszt. Intelligens kulccsal szerelték, érintésre nyílnak és zárulnak az ajtók. A hátsó ülések 40:20:40 arányban dönthetők, a padló azonban nem lesz teljesen sík, a raktér térfogata ilyenkor 1680 liter. Az 585 literes csomagtartó méretes, rögzítő hálóval és mély rekeszekkel könnyíthetjük meg a pakolást és a csomagok elhelyezését. A dupla panoráma tető teszi igazán kellemessé az utazást, amelyet a kétzónás légkondicionáló ionizátora egészségesebbé tesz, megtisztítja a baktériumoktól és kellemetlen szagoktól a levegőt. Hangrendszere tíz hangszórós, mélynyomóval és erősítővel. A csomagtérben 220 voltos csatlakozót is találhatunk, a tanksapka nyitását eldugták, csak véletlenül találtam meg a jobb oldali ajtón.

Hyundai Santa Fe

Milyen vezetni?
A Hyundai Santa Fe teljesítményét, rugózását és vezethetőségét úgy hangolták, hogy az európai utakon is megfeleljen. Az újonnan tervezett McPherson típusú első rugóstag jobb rugózási jellemzőket, valamint fokozott menet- és fékstabilitást eredményez. A többlengőkaros hátsó felfüggesztés jóval kevesebb helyet foglal el a belső tér hátsó részéből, mint más konfigurációk, és kellemesebb rugózást teremt. Az ívmeneti kipörgésgátló-rendszer (ATCC) révén mindig megőrzi stabilitását: ha a vezető kanyarban gyorsít, a rendszer folyamatosan optimalizálva osztja meg a hajtó- és a fékerőt a négy kerék között, miközben az elektronikus menetstabilizáló a fékek működtetésével megakadályozza az alulkormányozottságot. Az úthibákat alig érezzük, még a 19 hüvelykes kerekekkel is jól csillapít.

Hyundai Santa Fe

A Santa Fe biztonsága kiemelkedő. A szélvédő felső szélén elhelyezett kamera felismeri, ha a jármű a vezető által adott irányjelzés nélkül készül kilépni a sávjából, és figyelmeztető jelzést ad. Az optimalizált nyitási erejű légzsákok csökkentik a légzsákok aktiválásakor előforduló, másodlagos sérülések előfordulásának valószínűségét. A légzsákrendszer első-, oldalsó- és függönylégzsákokból, valamint a vezető lábsérülését minimalizáló, vezetőoldali térdlégzsákból áll. A borulásérzékelő előre felméri a borulás kockázatát, és a légzsákokat időben aktiválva minimalizálja a sérülésveszélyt. Az intelligens világítás a kormányzás irányába fordítja a fényszórókat, ezáltal éjszaka jobb látási viszonyokat és fokozott biztonságot nyújt. A dinamikus fénykéve igazodik az útviszonyokhoz, más autópályán és más városi forgalomban. A tolatókamera a tolatás biztonságát javítja, de ha akarjuk a kocsi párhuzamosan helyettünk is beparkol. A Santa Fe 2,5 tonnás utánfutót vontathat, a kormányt háromféle beállításban használhatjuk: normál, sport vagy komfort. Lejtőn lejtmenetvezérlő, emelkedőn visszagurulásgátló segít.

Hyundai Santa Fe

Hogy megy?
A 2.2 CRDi nem takarékoskodik a csúcstechnológiával: harmadik generációs közös nyomócsöves üzemanyag befecskendezés, 1800 bar üzemi nyomású piezo elektromos befecskendezők, kiváló hatásfokú, elektronikus vezérlésű turbófeltöltő, kipufogógáz tisztító rendszerek, nagynyomású, elkerülő típusú EGR hűtő. Mindezek 197 lóerős csúcsteljesítményt és 422 newtonméteres maximális nyomatékot eredményeznek, visszafogott fogyasztás mellett. A takarékosság jegyében a teszt nagy részét az eco gomb használatával tettem meg, ilyenkor a feláras hatsebességes automatikus váltó (600 ezer forint) sokkal hosszabb áttételekkel dolgozik. Ennek ellenére ekkor sem lomha a kocsi. Egész sportosan is vezethető, igaz ilyenkor furcsa, hogy ugyanúgy siklik, és puhán rugózik, mintha a kertvárosi utcákon poroszkálnánk. Ezen egy kicsit segít a kormány sport állásba kapcsolása.

Hyundai Santa Fe

A Hyundai szükség esetén automatikusan aktiválódó összkerékhajtási rendszere akkor váltja fel az alapértelmezett elsőkerék-hajtást, ha arra valóban szükség van. Ha a szenzorok tapadásvesztést észlelnek az első kerekeknél, a rendszer automatikusan megosztja a hajtóerőt az első és hátsó tengely között. Alaphelyzetben ez az arány 100:0 (csak az első kerekek hajtottak), amit a rendszer csúszós útviszonyok esetén önállóan és fokozatmentesen képes akár 50:50 százalékig módosítani.

Hyundai Santa Fe

Mennyibe kerül?
Magasan ülünk, jól rálátunk a forgalomra, jobban felkészülhetünk a váratlan helyzetekre, messzebb látunk előre és hátra, éberebben vezethetünk. Erőben nem szenvedünk hiányt, így magabiztosabban haladunk, a terepjárók adta szabadság alig ismer leküzdhetetlen akadályt, így az utunk kiszámíthatóbb, céljainkat pontosabban elérhetjük. Mindezt elfogadható áron. A Hyundai Santa Fe a kategóriában az árverseny győztese.

A Hyundai Santa Fe hétszemélyes kivitelben is vihető, de aki valóban nagy térre vágyik, az még várjon egy kicsit, hamarosan kapható lesz a hazai piacon is az Amerikában már bemutatkozott Grand Santa Fe.

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD
 Alapár: 9,79 millió forint
Tesztautó ára: 12,45 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): 9,79 millió forint (Style)
Gépjárműadó: 50 025 forint/év
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 522 000 forint/év (15 000 kilométer, 8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 435 forintos dízelár);

Címkék , , ,

Kapcsolódó anyagok