KKV Plusz

Peugeot RCZ teszt: extrovertált cégautó

2013-07-28 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Egy laza dizájnkupé és egy vérbeli sportautó keveréke az RCZ, mindkét szerepét kiválóan eljátssza. Olyan élményautó, amelyért nem kérnek csillagászati összegeket, de amellyel csillagok között érezzük magunkat. Cégautóként nem sokra megyünk vele, de ki magyarázza meg a főnöknek, hogy nem illő ilyennel a munkások és munkásnők előtt flangálni?

Peugeot RCZ (fotók: Biró Csongor)

Peugeot RCZ (fotók: Biró Csongor)

Hogy néz ki?
Sokkal erősebbnek láttatja magát, mint amilyen valójában, ebből a szempontból pont a TT Coupé ellentétje. Az Audi TT kupé, mint a kategória ikonja, megkerülhetetlen, ha a markáns és sármos RCZ-t vesszük górcső alá. A TT nem olyan látványos, mint a Peugeot kupéja, de technikai tudásban fölényesebb, igaz a vezetési élményben hasonló motorral nem nyújt többet a franciánál. A németben jobb az összeszerelés és az anyagválasztás minősége, bár az elődjéhez képest az RCZ és sokkal jobban sikerült. A Peugeot-ban lenyűgözött a teljesen bőrözött műszerfal tapintása és látványa és jó pontot kapott a középen elhelyezett elegáns analóg óra. A két autó között egyértelműen az ár a döntő, a csúcsfelszereltségű RCZ (tesztautónk ára 11,5 millió forint) kerül annyiba, mint egy alap Audi (TT 2,0 TFSI, 211 lóerővel 11,25 millió forint). Hasonló extrákkal 4-5 millió forint a kettő közötti különbség, ami a Peugeot felé hajthatja a TT-ről álmodozó leendő vásárlókat. De miért is álmodnának TT-ről, az RCZ sokkal szebb. Matt fekete tetőíve tovább fokozza a kocsi egyéniségét, távolról olyan, mintha nem is lenne teteje, úgy néz ki, mint egy fej nélküli lovas. Az új hűtőmaszk alsó légbeömlőjét kétfelől szélesíti az éjjel-nappal látható, karomformájú LED-fénysor, mely fekete háttérből csillan elő a füstüveg mögül. Szerelem első látásra.

Peugeot RCZ

A Peugeot autói nagy általánosságban nőiesek. Ha szemből valaki az RCZ-ről úgy gondolná, ez csak egy szokásos francia autó nőknek, nagyon téved, ha az autó farához ér. Ez egy francia Porsche. Már oldalnézetből is nagyon vagány a kocsi, a kettős buboréktetőt nem érti senki, de ettől beindul a rácsodálkozás, azt hiszik kabrió, aztán sajnálkoznak, hogy miért nem az. Az autó feneke maszkulin, vállai szélesek, a kerékjárati ívek tekintélyt parancsolóak, a méretes diffúzor, a gyönyörű hangú és formájú, rohadt nagy kipufogó új dimenzióba, a komoly sportkocsik panteonjába helyezi a kupét. Ritkán bámulnak meg ennyire egy tesztautót, a pasik úgy forgolódtak utána, mintha Pamela Anderson buborékos bőrébe bújtattuk volna a kocsit. Volt olyan autós, aki inkább kifolyatta a benzinkútnál az üzemanyagot, de nem tudott szabadulni a látványtól és kérdésekkel halmozott el. Nem értette, ilyen vad kinézetű kocsit hogy hajthat 1,6 literes motor.

Peugeot RCZ

Bár négyszemélyes, két alkalmi hátsó ülése inkább lehajtva hasznos, így 384 helyett 760 literes lehet a csomagtér. A tesztautóban 8 hangszórós JBL hifiből merevlemezről szólt a zene, a 240 wattos erősítő próbálta tartani a lépést a kipufogó és a motor búgásával. A navigáció háromdimenziós képet ad, a Bluetooth kapcsolat egyszerűen felépíthető a mobilunkkal, jó benne telefonálni.

Peugeot RCZ

Milyen vezetni?
Az 1300 kilós RCZ úttartása jó, precízen vezethető, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművel. Súlypontja alacsony, nyomtávja széles, kerekei nagyok (tesztautónkban 19 hüvelykesek). Futóműve jó úton és versenypályán kiváló, ám rossz úton lehetetlen haladni, nagyokat csattog a futómű, ráz a kocsi és mindig ott lebeg fölöttünk a defekt veszélye. Bár versenypályán sem vallana szégyent, az autópálya az igazi terepe. A pesti Kozma utcában lerázza a maradék vesénket. A fogasléces kormánygép elektromos szivattyúja 650 wattos, a rásegítés függ a sebességtől, a kormányforgatás gyorsaságától és a hidraulika-folyadék hőfokától. Az erős, hosszú igénybevételt is jól bíró fékrendszer hűtött első tárcsáinak átmérője 340, vastagsága 30 milliméter. A hátsó tárcsák mérete 290×12 milliméter.

Peugeot RCZ

A hatalmas kerekek és a széles nyomtáv ellenére az alaktényező csak 0,32, de az aerodinamikai hatékonyságot aktív hátsó szpojler segíti, amely a menetsebességtől függően kétféle magasságba emelkedik ki. Első pozícióba (19 fok) 85 kilométer/óránál emelkedik, illetve visszasüllyed 55-nél, míg a második pozíció (34 fok) sebességei 155, illetve 145 kilométer/óra.  A vezető manuálisan is a kettes pozícióba emelheti a szpojlert, egy gomb megnyomásával a középkonzolon. Néha benyomtam, hogy félelmetesebb legyek, mint egy pulykakakas, a menet közbeni működését nem követtem nyomon, inkább kapaszkodtam a sportosan levágott, de kissé nagyméretű kormányban.

Túl sok vezetőtámogató berendezésre nem áldoztak a franciák, de az intelligensnek nevezett kipörgésgátlót (a rendszer síkos úton segíti az elindulást és a haladást, több vagy kevesebb túlforgást megengedve az első kerekeken.) szériában kapjuk, ESP-vel kiegészítve, alapfelszereltség az emelkedő-asszisztens, a multimédia rendszer feláras a bixenon kanyarfényszóró, alapáras a nappali fény.

Peugeot RCZ

Hogy megy?
Motorját a BMW specialistái hangolták, így nem csodálkozhatunk azon, hogy a turbófeltöltésű 1,6 literes, közös nyomócsöves motor miért ilyen élénk. 200 lóerejét érezzük a karunkban, a hátunkban és a fenekünk alatt. Kiválóan gyorsul a kocsi (7,5 másodperc alatt van százon, végsebessége 235 kilométer/óra), ha kell, pörgethetjük a kerekeket, kanyarban tolja az orrát, a váltó különösen precíz, rövid úton jár, gyorsan és pontosan kapcsolható. Mivel a franciák egy trükköt alkalmaztak az élmények fokozásához – egy rezonátor (akusztikai cső) segítségével a motor hangját bevezetik az utastérben – ezért folyamatosan bőgettem az első napokban a kocsit. Inkább későn váltottam feljebb, hármasban hallgattam, ahogy zeng a világ. Az aktuátor rendszer a gyorsítás mértékében változtatja a hanghatást. Akárcsak egy hangszerben, gázadáskor egy membrán lép működésbe, amelynek rezgését akusztikai cső erősíti fel. Ilyen autóban ülni bizsergető élmény, a hanghatás azonban csak gázadáskor jelentkezik, így hosszú távon sem fárasztó. Imádtam letiltásig nyomni a gázpedált, az sem zavart, hogy idiótának tűntem, élveztem, ahogy kifogy a szuszból, aztán felváltva adok egy úja esélyt a kifulladáshoz. 6500-as fordulatnál dadog le a motor.

Peugeot RCZ

130 kilométer/óránál a mutatók úgy állnak, mint a cövek, a 3500-as fordulaton jár a motor, 120-nál 3100-at, 110-nél 2800-at, száznál 2500-at, kilencvennél 2300-at forog percenként a főtengely. Ha kicsit jobban toljuk, akkor láthatjuk, hogy 150-nél 4000-et, 170-nél 4500-at, 200 környékén ötezret pörög.

Bár az igazi hangélmény az autóban ülőkre hat, a külvilág sem marad ki, szépen ordít a kocsi. Az erőltetett túráztatás és a vadulás valahogy mégsem járt együtt magas fogyasztással, a rövid 300 kilométeres tesztelés során, állandóan klímázva és az autót többnyire városban, elővárosban használva, 9 literes átlagfogyasztást mértünk. A kettős beömlésű turbó növeli a teljesítményt, a közvetlen benzinbefecskendezés, illetve a szívó- és kipufogó oldali változó vezérlés, valamint a szívóoldali változó szelepemelés mérsékli a fogyasztást.

Mennyibe kerül?
156 lóerős motorral már 8,28 millió forintért elvihetjük az RCZ-t a szalonból, 163 lovas dízelmotorral pedig kilenc millióért. Azt javaslom, szánjunk rá még egy milliót, a kétszáz lovas változat az igazi csemege, alapára 9,28 millió forint. Tesztautónkat számos extra  gazdagította: hifi 140 ezer forintért, navigációs rendszer 490 ezerért, xenon fények 450 ezerért, 19 hüvelykes kerekek 120 ezerért, nappa teljes bőrkárpit 790 ezerért.

Peugeot RCZ 200 THP
Alapár: 9,28 millió forint
Tesztautó ára: kb. 11,5 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): 9,28 millió forint
Gépjárműadó: 51 450 forint/év
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 567 000 forint/év (15 000 kilométer, 9 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár);

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok