KKV Plusz

Peugeot Boxer teszt: hasznos jármű

2013-08-11 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

A Boxer egy igazi jolly joker: négyféle hosszúságban (4963-6363 milliméter), háromféle magasságban (2254-2764 milliméter), négyféle megengedett össztömeggel (3-4 tonna), 1115-1850 kilogramm közötti hasznos teherrel, hatféle raktér térfogattal (8-17 köbméter) választható. Tesztünkben mindenből a legkisebbet kaptuk, de mégsem csalódtunk, feladatát tökéletesen teljesítette a behemót Peugeot.

Fotó: Biró Csongor

Fotó: Biró Csongor

Használt bútorok és limlomok szállítására kerestünk eszközt, a Peugeot Boxert választottuk ki a feladatra. Nem városon belüli szállításra vállalkoztunk – a tesztautó ehhez volt szokva, hanem két ország közti, komolyabb, összesen 1600 kilométeres fuvarra. Mikor, ha nem egy ilyen utazás során lehet megismerni egy autót…

Peugeot Boxer

Hogy néz ki?
A Peugeot Boxer átlagos furgon, úgy néz ki, mint az összes többi féltestvére, a Ducato, vagy a Jumper, de sokban nem különbözik a Mastertől, a Movanótól és a Craftertől sem. Miért is tenné, hisz haszonjármű, nem a milánói Scala előtt vonul fel, inkább hátul, amikor a díszleteket szállítják. 8 köbméteres rakterét hátulról és oldalról lehet megközelíteni, a hosszú út során adódtak gondok néha a zárással és nyitással. A kézifék hosszú karja is fáradt volt már a sok használattól, így néha vakriasztást adott (hogy nincs kioldva). Ez a kar amúgy is a bögyömben volt, folyton attól féltem, hogy egyszer fennakadok rajta, ugyanis a vezetőülés bal oldalán meredezett pont a kijáratban. Egy rossz mozdulat, és felnyársal.

Peugeot Boxer

Beltere puritán, még rádió sem volt a kocsiban, így a magány társaságát jó volt élőszavas beszélgetésekkel felváltani. Háromszemélyes a fülke, de mi két személlyel és sok szendviccsel oldottuk meg az utazást. Tároló rekeszből sok van, zárható kesztyűtartó, polcok, fiókok tömkelege áll a sofőr és útitársának a rendelkezésére, az ajtózsebek óriásiak, több másfeles palackot is elnyelnek. A középső ülés lehajtható, asztalként is használható, de egy kisebb rezsót is működtethetünk rajta, 12 voltos csatlakozónk is van. Szerencsére klíma volt a kocsiban, így túléltük a 41 fokos július végi hőséget.

Peugeot Boxer

A raktérben farostlemezzel burkolták be az oldalfalakat. A bútorokat, holmikat, grillezőt, szerszámokat, ágyneműket, ruhákat, vödröket, lavórokat, kerti bútorokat, szőnyegeket nem volt egyszerű elhelyezni, de néhány gurtni, heveder és gumipók segítségével sikerült atom biztosan rögzíteni a rakományt. Ebben nélkülözhetetlen támpontot adott az a 6-8 rögzítő fül, amelynek többségét a korábbi szállítások során sajnos beledöngölték a padlóba. A gumipók kampóit a tetőlemez és a szabadon maradó oldallemezek lyukaiba is be lehetett fűzni, így a Király-hágó, vagy a Hargita szerpentinjein sem mozdultak el a cuccok.

Peugeot Boxer

Az ajtókat úgy  méretezték, hogy a lehető legkönnyebb legyen berakodni a szállítani kívánt árut. A kerékdob méretét lecsökkentették, távolságukat pedig optimalizálták annak érdekében, hogy a legnagyobb rakodható padlószélesség alakuljon ki (a szélesség 1,422 méter a kerékdobnál, 1,870 méter maximális belső szélesség mellett).

Hogy megy?
A 2,2 literes négyhengeres dízelmotor 110 lóereje kevésnek tűnt elsőre. Üresben fickósan mozgott a nagytestű oroszlán, ám megpakolva már nem volt olyan vigéc. Körülbelül 1 tonnával terheltük meg a járművet, tehát a határon autóztunk vele, a megengedett 1115 kilogrammos határon belül (a magyar határon pedig túl). A nagyon meredek emelkedőkön félő volt, hogy kamionok mögé beszorulva leáll a kocsi, ezért zsonglőrködni kellett az egyes és a kettes sebességfokozattal, hogy véget ne érjen idő előtt a nagy utazás. Sík úton megpakolva is tartottuk autópályán a 130-140-es tempót, a szusz csak a 4-500 méteres emelkedőkön fogyott el. Üresen, hazafelé, már a 150-160 kilométer per órás sebességgel is megbarátkoztunk, miközben az 1600 kilométeres, félúton terhelt, félúton üres kocsi 7,8 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként. Ami, valljuk be őszintén, szép teljesítmény egy haszonállattól. Hatótávja üresen 1100-1200 kilométeres.

Peugeot Boxer

Kilencven kilométer/óránál hatodik fokozatban kétezret forog percenként a főtengely, száznál 2250-et, 110-nél 2500-at, 120-nál 2800-at. 130-nál háromezret, 150-nél 3500-at.

Peugeot Boxer

Milyen vezetni?
Ha odafigyelünk a rakomány rögzítésére, nem lesz meglepetés kanyargós úton sem a Boxer vezetése. Hátránya, hogy elsőkerék-meghajtású, így, ha füves, laza talajon akarunk vele felhajtani, akkor kipörgő kerekekkel ássa el magát szégyenszemre. Nem is kell taglalnom, honnan tudom ezt, így jártunk mi is, ráadásul pont a cél előtt egy méterrel. Hogy ne veszítsük el az autót, rakományát és a szomszédos kertekben, erdőkben se keletkezzen kár, emberi erővel kellett felcipelni a célállomásra a bútorokat, mert a kocsi megállás után meg sem nyikkant, Se előre, se hátra nem ment, azaz hátra gurult volna, ha lett volna mögöttünk szabad hely, de csak fák voltak. Egytonnás terhétől megszabadulva már nem kapart, így egyenesbe téve a kocsit, szépen leereszkedtünk a füves emelkedőről.

Peugeot Boxer

Boxerrel előzni körültekintően kell, vakmerő sofőrök könnyen a kórházban vagy a temetőben végzik, ismerni kell az autó határait és fölöslegesen nem szabad kockáztatni, mert mi járunk rosszabbul, a 110 lóerő üresen is közel két tonnát mozgat meg, ráadásul brutális légellenállással is meg kell küzdenie. Hatsebességes váltója pontos, fordulóköre óriási, manőverezni nehéz vele, nincs középső tükör, csak az oldalsó dupla visszapillantókra hagyatkozhatunk. Vezetőülése kifejezetten kényelmes, pedig nem is a teleszkópos változatot vezettük. Tíz-tizenkét órás vezetés után sem fájt tőle a hátam.

Peugeot Boxer

Mennyibe kerül?  
A Peugeot Boxer ára sok mindentől függ, több paramétert kell figyelembe venni a választásnál, a járművet elsősorban az elvégzendő feladatokhoz szabják testre leendő tulajdonosai. Most akciósan kínálják a Boxert, használtautós kuponnal akár kétmillió forint kedvezménnyel. Tesztautónk a legkisebb L1H1 zárt furgon, 3 tonnás kivitelben bruttó 6,64 millió forintba kerül. Tesztautónkat felszerelték ESP-vel (143 ezer forint), utasoldali légzsákkal (63 ezer forint), valamint manuális klímával (312 ezer forint), így listaára megközelítőleg 7,2 millió forint volt. Ha felszereljük tolatóradarral (93 ezer forint, tolatókamera 125 ezer forint), tempomattal (77 ezer forint), kétoldali tolóajtóval (100 ezer forint), bluetoothos rádióval (237 ezer forint), akkor egy komfortos munkahelyet kapunk, alig több mint 7,7 millió bruttó forintért.

Peugeot Boxer

Peugeot Boxer 2.2 HDi, L1H1
Alapár: 6,64 millió forint
Tesztautó ára: kb. 7,2 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (két elektromos ablakemelő, ködlámpa, manuális klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, ESP, tempomat, tolatóradar): 7,5 millió forint
Gépjárműadó: 27 945 forint/év
Cégautóadó: 132 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 508 950 000 forint/év (15 000 kilométer, 7,8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 435 forintos dízelár);

 

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok