KKV Plusz

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Mazda 6 teszt: a legjobb japán kombi

2013-08-31 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Mazda 6

A legszebb és legjobb japán autót ismerhettem meg a Mazda új hatos kombijában. Nagy motorral is takarékos, vezetősegédei védőangyalként kísérik el a cégvezetőket üzleti útjaikon.

Mazda 6

Hogy néz ki?

A kupészerű karosszériavonal a korábbi modellhez képest 10 centivel hátrébb vitt A oszlopokkal hangsúlyozza a kocsi stabilitását és nagymértékben szélesíti a vezető látómezejét. A LED nappali világítással felszerelt fényszórók kiemelik a modell érett, magabiztos fellépését, egyben összekapcsolják az orrot a jellegzetes, hátsó helyzetjelzőkig futó, oldalsó karaktervonalakkal. Akárhogy is nézem, nekem egy cápa tekintete jut eszembe, ha farkasszemet nézek vele. Belseje több mint elegáns, nagyon finom a bőr, kellemes a beltér illata, kiváló a felhasznált anyagok tapintása, nem tolakodóak a műszerfalbetétek, hangulata lenyűgözött. Ez a legszebb és legjobb japán kombi a piacon. De a Hyundai i40-est, az összes franciát, amerikait, olaszt és a németek közül a Passatot is felülmúlja. Hasonló élményt és minőséget csak BMW-ben és Audiban érhetünk tetten, ha pedig a japán versenytársakat nézzük, az Infinitiben és a Lexusban. Utóbbiak azonban nem kínálnak kombit.

Fotók: Biró Csongor

Fotók: Biró Csongor

A Mazda 6 a Skyactiv filozófia szellemében épült, ilyen a felépítése, a motorja és a futóműve is. Ultranagy szilárdságú acélerősítéseket alkalmaztak a karosszériaszerkezet merevségének 30 százalékkal történő fokozására. Erősebb karosszériaszerkezete könnyebbé is vált, és ennek köszönhetően az autó össztömege csökkent, a kombink üres tömege nem érte el az 1,4 tonnát.

Mazda 6

Néhány okos funkció teszi praktikussá a kombit: például a könnyű csomagtér-takarója, vagy a 60:40 arányban osztott hátsó ülések lehajtását a távolból is lehetővé tévő karok. A csomagtartónak 522 literes a térfogata, a síkba lehajtható hátsó ülésekkel ez 1664 literre nő. Csak ez róható fel hátrányként a versenytársakhoz viszonyítva, a szépség, a kupészerű test nem kedvez a puttonynak, ami nem elég magas. A hátsó ülésen kényelmesen elfértem, de 1,8 méternél magasabb fickók bajban lehetnek a fejtér szűkössége miatt.

Mazda 6

Hogy megy?

A Skyactiv-G 2,5 literes motor teljesen új, közvetlen befecskendezésű benzinmotor, 192 lóerő teljesítményt nyújt (percenként 5700-as fordulaton), maximális nyomatéka 256 Nm (percenként 3250-es fordulatszámon), és a hatsebességes automata (szintén Skyactiv) sebességváltó kapcsolódik hozzá. A motor 7,9 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/óra sebességre a Mazda 6 Sportkombit, végsebessége eléri a 220 kilométer/órát. Az erőforrást kivételesen nagy, 13:1 sűrítési viszony jellemzi, a kiegyenlítő tengely segít ellensúlyozni az eddig készült legnagyobb teljesítményű ilyen erőforrás intenzívebb rezgéseit, alapfelszereltség az i-eloop. Az angol intelligent energy loop (intelligens energia hurok) kifejezés rövidítéséből származó elnevezés a világ első olyan, személyautóban alkalmazott rendszerét takarja, amely kondenzátorban tárolja a visszanyert elektromos áramot, amellyel aztán a fedélzeti elektromos rendszereket táplálja.

Mazda 6

A regeneratív fékrendszerek hatásfokát mostanáig nagyban korlátozták az autóiparban használatos, hagyományos savas ólomakkumulátorok előnytelen töltési és energiatárolási képességei. A Mazda mérnökei megállapították, hogy egy tipikus lassítási folyamat nem tart tovább 10 másodpercnél, és ehhez igazodva hagyományos akkumulátor helyett egy kétrétegű elektromos kondenzátort (EDLC) alkalmaztak a felszabaduló elektromos energia felfogására és átmeneti tárolására. A rendszer egy 12V-25V változó feszültségű generátor segítségével állítja elő az elektromos áramot; az áramtermelés abban a pillanatban megindul, amint a vezető elveszi a lábát a gázpedálról. A generátor 7-10 másodperc alatt teljesen feltölti az EDLC-t, azaz a teljes töltési folyamat bőven belefér a lassítási ciklusba. Az EDLC másik előnye, hogy az ismételt feltöltések során minimális mértékben veszít kapacitásából, nem úgy, mint az elektromos járművekben alkalmazott lítium-ion akkumulátorok. A feltöltést követően egy egyenáram/egyenáramú átalakító 12 voltra csökkenti az EDLC-ben tárolt áram feszültségét, így az alkalmassá válik a fedélzeti fogyasztók (pl. klímaberendezés vagy audiorendszer) működtetésére. Az esetleg fennmaradó, fel nem használt elektromos áramot a rendszer az indítóakkumulátorban tárolja. A kondenzátor teljes feltöltéssel hozzávetőlegesen egy percen át képes működtetni a jármű elektromos fogyasztóit (menetviszonyoktól függően). Így akkor sem kell az akkumulátorból energiát kivenni, amikor a Mazda stop-start rendszere (i-stop) leállította a motort (például közlekedési lámpánál). Meg-megtorpanó városi forgalomban a töltés gyakran még azelőtt megkezdődik, hogy a kondenzátor teljesen kisült volna, így aztán az i-eloop képes előállítani a jármű rendszereinek működtetéséhez szükséges áram java részét. Ez azért jelentős dolog, mert hagyományosan a motor teljesítményének egy része a generátor hajtására fordítódik: azzal tehát, hogy az i-eloop felszabadítja ezt a teljesítményt, üzemanyagot takarít meg a mindennapi városi közlekedésben.

Mazda 6

Az i-stop kifinomult vezérlő modulja segítségével az újraindításhoz optimális ütem során állítja le a motort: ez a benzinmotorok esetében a gyújtási/munkavégzési ütem. Az i-stop megvárja, amíg a hengerek elérik az optimális újraindítási pozíciót – az egész nem tart tovább a másodperc tört részénél.

Mazda 6

Fogyasztásával elégedett voltam, ekkora kocsitól és ilyen erős motortól szép eredmény a 7,4 literes átlagfogyasztás száz kilométerenként. Hétszáz kilométert tettünk meg együtt, használtam autópályán (legalább 500 kilométert), városban és országúton egyaránt. Hatótávja tapasztalataim szerint 820 kilométer.

Mazda 6

Milyen vezetni?

A Skyactiv futómű könnyebb, ám merevebb első rugóstag és hátsó multilink felfüggesztése a kis sebességnél mutatott mozgékonyságot kiváló nagysebességű stabilitással társítja, valamint jó rugózási kényelmet nyújt. Futóműve hibátlan, a 19 hüvelykes felnikkel sem üt fel úthibákon. Az egész kocsi, úgy ahogy van, remekmű. Kormányzása nagyon közvetlen, valóban sportkombiként viselkedik. Váltója finoman dolgozik, kormányról is kapcsolhatjuk, nincs sportfokozata, csak kézi módja. A motor azonban nem annyira fickós, mint amit elsőre várnánk, lineárisan gyorsul, de nem vág hátba. A nyomaték nem túl nagy, az automatikus váltó pedig inkább a takarékosságot és a kényelmet tartja szem előtt, semmint a vadságot.

Mazda 6

A Mazda 6 az aktív autóbiztonsági jellemzők tekintetében is élen jár. A sávelhagyásra történő figyelmeztető rendszer felhívja a vezető figyelmét a veszélyre, még mielőtt az autó kilépne a sávból. Az autó hátsó sarokpontjain elhelyezett radarérzékelők mérik a hátulról közeledő járművek sebességét és távolságát. Amikor a közelgő jármű 50 méternél közelebb kerül a kocsi hátuljához, egy villogó fényjelzés adja a tudtunkra, hogy melyik oldalról közelítenek. Ez a rendszer 30 kilométer/órás haladási sebesség felett működik. Az adaptív fényszórórendszer elfordulva bevilágítja a kanyarokat, a távolságifényszóró-vezérlés pedig tompított világításra kapcsolja a távolsági fényszórókat, amikor szemből jármű közeledik. Az intelligens fékrásegítő rendszer csökkenti az ütközés veszélyét azáltal, hogy figyelmezteti a sofőrt és működésbe hozza a féket, ha a 15-145 kilométer/órás sebességtartományban haladva az autó túlságosan közel kerülne az előtte haladó járműhöz. A radarvezérlésű tempomatja fenntartja az előttünk közlekedő járművektől az állandó és állítható távolságot. Intelligens vészféksegédje, vagy városi koccanásgátlója 4 és 30 kilométer/óra közötti sebességtartományban működik.

Mazda 6

Mennyibe kerül?

Az új kombi Mazda egyértelműen vezetői autó, tíz millió forint alatt megvan benne minden, semmi nem hiányzott a legjobban felszerelt, tetőablakos változatból.

Mazda 6

Kombi Mazdát 6,49 millió forintért kapunk legolcsóbban, kétliteres 145 lóerős motorral, a legolcsóbb kétliteres, 150 lovas dízelért 7 milliót kell kifizetnünk. Napfénytetős, bőrös, fullextrás csúcsmodellben ültem, így parádésan szórakoztatott a 11 hangszórós prémium Bose surround audiorendszer. A továbbfejlesztett Bluetooth olyan funkciókat is támogat, mint az ismételt lejátszás, a véletlenszerű lejátszás, vagy a mappa váltása. A levelező funkció lehetővé teszi, hogy a fedélzeti rendszerhez Bluetooth-csatlakozáson keresztül kapcsolódó okostelefonra érkező SMS, MMS és e-mail üzenetek megjelenjenek a középkonzoli kijelzőn, illetve azokat az automata beszédfunkció felolvassa. A Mazda audio szakértői a zajelnyelő és hangfelismerő funkciókat is számottevően továbbfejlesztették. A felhasználó akár ezer telefonkönyvi bejegyzést is importálhat a fedélzeti telefon memóriájába, és azokat hangvezérléssel közvetlenül hívhatja. A sebességhatárokat is kijelző TomTom navigációnak (feláras, 139 ezer forintért adják) azonban hiába ordítjuk, hogy Kecskemét, Külső Szegedi út 49. Nem érti, nem tud magyarul, pedig magyarul adja a navigációs utasításokat.

Mazda 6

Mazda 6 Sportkombi 2.5 Revolution SD AT
Alapár: 9,69 millió forint
Tesztautó ára: 9,9 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): 9,69 millió forint
Gépjárműadó: 48 645 forint/év
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 466 200 forint/év (15 000 kilométer, 7,4 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár);

Címkék , , ,

Kapcsolódó anyagok

Kiemelt anyagaink
  • Még több pénzt öntenek az MNB-programba
  • Hogyan kereskedjünk sikeresen a mezőgazdaságban?
  • Dupla pénz a kockázatitőke-befektetőktől
  • Biotech cég kapott tőkeinjekciót
  • Opel Insignia Country Tourer teszt: az erő vele van
  • Opel Insignia Country Tourer BiTurbo teszt: főnöki autó
  • Kedvezményeket kaphatnak az agrárcégek
  • Milliárdokat ad a Széchenyi Tőkealap
  • Már lehet pályázni a LIFE programra
  • Kkv-k is bukhatnak a reklámadó miatt
  • Önhöz is megjöhet az elektronikus adóellenőr
  • Egyszerűbben köthetnek biztosítást a gazdák
  • Hátrányos az áfa-módosítás a bérlő cégeknek
  • Rákaptak a cégek az okostelefonokra
  • Mekkora adót fizet a fiam, ha átadom neki az üzletet?