KKV Plusz

Mini Paceman teszt: dögös cégautó

2013-09-21 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Ami a BMW-nek az X6, az a Mininek a Paceman: SAV. Nemcsak a márka sava-borsa, hanem annak sports activity coupéja. Önkifejező céges vezetőknek ideális.

Az autóválasztás sok esetben érzelmi alapú. Egy Minibe könnyen bele lehet szeretni, ha egy Pacemanről van szó, pláne. A szerelemnek ára van, a tesztelt Cooper S összkerékhajtással 8,1 milliót nyomott a mérlegen, a 2,1 milliós extracsomag csak ráadás. Nehéz józanul azt mondani, megéri, de a szerelem sokszor vak.

Mini Paceman (fotók: Biró Csongor)

Mini Paceman (fotók: Biró Csongor)

Hogy néz ki?

A különcködés drága, akinek mondanivalója van magáról, mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha egyéniségét akarja kifejezni. A Mini mindig erről szólt, de hogy az önkifejezés ne puszta öncél legyen, arról a BMW gondoskodott. Egy Minit élmény vezetni, hát még, ha a kiszemelt példány egy Cooper S csúcsmodell, összkerék-meghajtással felvértezve. A Paceman vicces figura, szerethető, az egyik leglátványosabb Mini a sok közül. Sokáig azt hittük, csak poénkodik a Mini a tanulmánnyal, aztán amikor piacra dobták, már természetes volt, hisz Mini. Mindent tud, amit kell: van benne hely, megy, mint a güzü, van egyénisége és kisugárzása, szépen szól a motorja, nem nulláz le a fogyasztása, dögös, és könnyű terepen is elboldogul, nem beszélve a havas, téli körülményekről.
P1130318

Gyönyörűen morog a kocsi, a belső dizájn iparművészeti csoda, és nem igaz, hogy nem praktikus, hisz a hokis táskámat könnyen benyelte, sőt amikor a fiamat és barátját ki kellett vinni a reptérre, nem okozott gondot a két nagyobb utazótáska és a kézipoggyász méretű hátizsákok elhelyezése sem. A hátul helyet foglalók csak a térdhely szűkösségére panaszkodtak.
P1130294

A Pacemannnek van utastere, a vezető élvezi a megemelt üléspozíció előnyeit, a kényelmes beszállás mellett az optimális rálátást a forgalomra. A Countrymanból megismert sportos ülések széleit bőr, közepét dizájnolt szövet borítja (felára 220 ezer forint). Ez azonban kevés a kényelemhez, nem találtam olyan beállítást, amely ne lett volna kényelmetlen, fájt a hátam benne. Csomagtartója alaphelyzetben 330 liter, amelyet az ülések ledöntésével 1080 literre növelhetünk. Padlója dupla, van egy rejtett szint, ahol két laptop bőven elfért.
P1130321

Az ülések közötti hagyományos középkonzol helyett a Paceman a Countrymanhez hasonlóan sínrendszerrel lepi meg közönségét. Segítségével az apróbb személyes tárgyak mindvégig az utasok keze ügyében maradhatnak. Persze, ami az ember keze ügyében van, az zavarhatja is, a hátsó utasaim vagy megpróbálták szétszedni, mozgatni, lenyúlni a műanyag szerkezeteket (telefon-, mp3-lejátszó-, játékkonzol tartó – a kábelezést is megoldották -, szemüvegtok, pohártartók), vagy folyton leverték azokat, mert útban voltak. Kicsit olyan az ember érzése, hogy egy babaházban ül.
P1130297

Igazán különleges atmoszférát teremt a Mini Paceman utasterében az extrafelszerelésként rendelhető világításcsomagban szereplő hangulatvilágítás – ettől és a minőségi hifitől lesz igazi diszkópatkány verda a Mini. Közvetett, színes fényével sötétben a teljes ajtókárpitot kiemelve teremt a belső térben egészen egyedi hangulatot, a megvilágítás tónusa egy kapcsoló segítségével a meleg narancs és a sportos kék között az utasok pillanatnyi hangulata szerint, fokozatmentesen szabályozható. A speciális fényvezető csöveknek köszönhetően a beltér a választott színű fényben fürdik.
P1130312

Hogy megy?

Minden benzinmotor teljes mértékben változó szelepvezérléssel készül. A fojtásmentes terhelésszabályzás a BMW motorjaiban alkalmazott valvetronic rendszeren alapul. A szelepvezérlés a szívószelepek nyitási időtartamát és emelését egyaránt a másodperc tört része alatt, a pillanatnyi teljesítményigény függvényében változtatja. A vezérműtengely ez esetben nem közvetlenül, hanem egy közbeiktatott további emelőkaron keresztül mozgatja a szelepeket, amelynek forgáspontját elektromos motor mozgatta excenteres tengely állítja.
P1130301

Kilencven kilométer/órás sebességnél hatodik fokozatban 2100-at forog percenként a főtengely, száznál 2400-at, 110-nél 2700-at, 120-nál közel 3000-et, 130-nál 3200-at.
P1130311

Az 1,6 literes, a kettős turbófeltöltő rendszerével szerelt négyhengeres 5500 percenkénti fordulatszámnál 135 kW/184 LE maximális teljesítményt produkál, 240 newtonméter legnagyobb forgatónyomatéka – amely az overboost-funkció révén átmenetileg a 260 newtonmétert is elérheti – pedig 1600-as fordulatnál megjelenik. Az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó sprint a Mini Cooper S Paceman számára mindössze 7,5 másodpercet vesz igénybe, legnagyobb sebessége pedig eléri a 217 kilométer/órát. A sajtóanyag szerint ehhez a teljesítményhez az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként csupán 6,1 literes üzemanyag-fogyasztás párosul. Hát ez nálam nem jött be, sportosan használva, a Mini a 600 kilométeres tesztelést 7,8 literes átlaggal zárta, hatótávja kb. 700 kilométer volt. A sport gomb bekapcsolásával megváltozik az autó karaktere, pörgős és vad menő manóvá válik.
P1130303

Milyen vezetni?

Futóműve nem tagadhatja le Mini gyökereit, jó feszes. Az első felfüggesztésekben kovácsolt lengőkarokkal kiegészített McPherson rugóstagokat alkalmaztak. Többkaros multilink hátsó felfüggesztése az összkerékhajtás kiszolgálására alkalmas. A karosszéria oldalirányú dőléseit az első és a hátsó felfüggesztésekben egyaránt kereszt stabilizátorok mérséklik. A tesztelt Cooper S Paceman futóműve a további modellváltozatokéhoz képest még sportosabb hangolású, 10 milliméterrel alacsonyabb, terepen leérnek a szoknyái, ezért óvatosan!

Drága a Paceman, igaz cserében már alapból is jól felszerelt, extralistája pedig a BMW-khez hasonlóan nagyon hosszú. Széria az elektromechanikus szervokormány, a dinamikus menetstabilizáló (dynamic stability control; DSC), amely egyebek mellett a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus fékerő-elosztás (electronic brakeforce distribution; EBD), a kanyarbeli fékszabályzás (cornering brake control; CBC), a vészfékrásegítő (brake assistant) és az elindulást segítő emelkedő-asszisztens (hill start-off assistant) rendszereit is magában foglalja. A DSC dinamikus vonóerő-szabályzás (dynamic traction control; DTC) üzemmódja a hajtott kerekek szabályozott, enyhe kipörgését is lehetővé téve, például homokban vagy havon könnyíti az elindulást. E funkció a Mini Cooper S Paceman szériafelszereltségében, valamint az All4 összkerékhajtási rendszert kiegészítve jelenik meg. A menetstabilizáló rendszer kikapcsolt állapotában az első tengely elektronikus differenciálzár-hatása szűk kanyarokban a kipörgő kerék célzott lefékezésével avatkozik közbe.

Az elektrohidraulikus szabályzású központi differenciálművel kialakított 4×4-rendszer fokozatmentesen osztja el a motor forgatónyomatékát az első és a hátsó tengely között. Normál menetkörülmények között a forgatónyomaték 50 százaléka irányul a hátsó tengelyre, míg extrém szituációkban – például havon vagy jégen haladva – ez az arány akár a 100 százalékot is elérheti. Körforgalmakba öröm volt behajtani, stabil és biztonságos nagy sebességnél is a kanyarvétel.

Mennyibe kerül?

Legolcsóbban 122 lovas Pacemenhez 6,65 millió forint ellenében jutunk, az összkerék-meghajtásos változat 7,22 millióba, a tesztelt Cooper S-nek 8,1 millió az alapára. A fényezésért 164 ezret, a 18 hüvelykes kerekekért 230 ezret, az automatikus klímáért 131 ezret, a fedélzeti számítógépért 49 ezret, a xenonfényekért 227 ezret, az adrenalint adó sport gombért 42 ezret, a tolatóradarért 115 ezret, az ülésfűtésért 95 ezret kell fizetni.

Mini Cooper S All4 Paceman
Alapár: 8,1 millió forint
Tesztautó ára: 10,2 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (két elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): kb. 8,5 millió forint
Gépjárműadó: 46 575  forint/év
Cégautóadó:  264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 491 400 forint/év (15 000 kilométer, 7,8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár);

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok