KKV Plusz

Mazda MX-5 teszt: céges bónusz

2013-09-29 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Ha egész évben keményen dolgozott, és teljesült a terv, biztos a célprémium, pénz helyett kérjen egy autót. De ne akármilyent. Egy Mazda MX-5-öst. A pénz nem boldogít, de az igen.

Mazda MX-5 (fotók: Biró Csongor)

Mazda MX-5 (fotók: Biró Csongor)

Sok MX-5-öst vezettem már, úgy vagyok vele, mint a csokoládéval, nem lehet betelni vele, sosem elég. A Mazda MX-5 az a kocsi, amelyet egyszer az életben birtokolni kell, már ha hagyja. Lelke, akarata van, ha nem szeret, makacs paciként dob le a hátáról.

Mazda MX-5

A céges autók között a Mazda MX-5 magányos szamuráj, örök magányra ítéltetett. Ura nincs, uralkodni nem lehet fölötte. Hajtani, repíteni, azt igen, de ha netán megpróbálnák megszelídíteni, utolsó csepp véréig harcolni fog. Cégautóként beszélni róla értelmetlen, pedig igazi menedzserdrog, legálisan stimulál.

Mazda MX-5

Hogy néz ki?

A Mazda MX-5 a világ legjobb kétüléses autója. Tesztautónkat izmos 160 lovas motorral adták, Recaro ülésekbe préselte be hátamat a gyorsulási erő, toronymerevítők próbálták leküzdeni a fizika törvényeit, a futómű keménységét és a kanyarstabilitást Bilstein lengéscsillapítók szavatolták. Azt, hogy még életben vagyok, a differenciálműnek köszönhetem. A Bose nagy hifi csak hab a tortán, 160 kilométer/óra fölött akár egy vállról indítható kétkazettás magnó, úgy zeng az autópálya. Olyan hangokat is előcsalogat a dalokból, amelyeket korábban nem is hallottam, nyitott tetővel sokkal teltebb, zárt tetővel visszafogottabbá, kevésbé fülsértővé alakul.

Mazda MX-5

A korábban tesztelt kabriókkal szemben az MX-5 nagy előnye, hogy egyben van, nem zörög sehol a kárpit, a műszerfal, vagy a nehéz ajtó. Tökéletesen hangtalan és jól összerakott autó. Legnagyobb hátránya, hogy 190 centi magasság fölött nem lehet vezetni.

Mazda MX-5

A Mazda MX-5-öst csak nyitott tetővel lehet értelmezni, bár vannak ablakai is, de csak azért, hogy rögtön azt is leengedjük. Van egy pici szélterelőnk, az sem kell, olyan, mintha a vitorláson azért nyavalyognánk, hogy fúj a szél, vagy süt a nap. A be- és kiszállás nehézkes, de ha egyszer beszorultunk a Recaróba, úgy érezzük magunkat, mint az anyaméh melegében.

Mazda MX-5

Ha céges ügyeinket akarjuk intézni, a laptop és egy kisebb utazótáska befér a csomagtartóba, amely olyan, mint egy láda. A hokis táskám azonban csak az első ülésre állítva fért be, a kilógó ütőket csak nyitott tetővel tudtam szállítani. Berendezése hagyományos, nincs benne semmi különcködés, nincsenek vezetősegédek, csak a puszta vezetési élmény.

Mazda MX-5

Milyen vezetni?

Az első öt kedvenc autóm között még mindig ott van bebetonozva a Mazda MX-5 kabrió, az autó, amely a legkevesebb pénzért a legnagyobb élvezetet nyújtja. Nem közlekedési eszköz, maga az út a gyönyörhöz.

Mazda MX-5

Pár centivel az út fölött ülünk, alulról szemléljük a többi autóst. Érezni az aszfalt minden dudorát, szinte fekszünk az autóban, a tető nyitva, mindenki bámul, robban a motor, oldalra rángat a hátsó tengely, hangos a kipufogó. Finoman úszik, mint egy pisztráng, végre megtanultam uralni és csúsztatni kanyarokban.

Mazda MX-5

Örömautó, nincs az az elpuskázott nap, amelyet ne tudna jobbá tenni, lelki segély. Egy napfényes reggel vele a folyó mentén – mennyei élmény. A Mazda MX-5 olyan, mint az alvás, egyedül a legjobb. Nem kell magyarázkodni, ha keresztbe állunk egy-egy kifordulás után, ha farolva kanyarodunk, ha csikorognak az elfüstölt gumik, vagy ha esőben kabriózunk. Csajozáshoz nem ajánlom, ez a kocsi férfias műfaj. Olyan, mint a céges buli: elszabadulnak az indulatok, törnek az erkölcsök, repülnek a melltartók és tobzódnak a szenvedélyek. Az MX-5 azonban másnap is vállalható.

Mazda MX-5

Nyitott tetővel 100 kilométer/órás sebességig kellemes a szél- és a menetzaj, autópálya-tempónál ez kissé romlik, 160-170-től pedig a káosz veszi át az uralmat, a motor, a szél, a gumik, a Bose hifi és a dupla kipufogók együttesen üvöltik a sátán hívószavát. Ilyenkor már nem zavar az időjárás, a szél, a menetzaj, a száguldás mámora kisimít minden bajt, megtaláljuk a karmánkat, eggyé válik a ló és a lovasa. Ez a Mazda filozófiája. A Mazda MX-5 addig lesz jó kocsi, amíg ez a filozófia ölt benne testet. Ha a Skyaktiv legyőzi a zoom-zoomot, megszűnik a lényege, mentsük meg az utolsó élményautót!

Mazda MX-5

A harmadik generációs MX-5-öst 50-50 százalékos tömegeloszlás, az alacsonyra helyezett súlypont és a hátsókerék-meghajtás jellemzi, teteje 1 másodperc alatt hanyag mozdulattal nyitható. A futóműhangolás pontosabb kormányreakciókat eredményez, a felfüggesztés beállításán történt finomítások következtében minden kanyar újabb örömforrás, a Bilstein csillapítókkal az autó kőkemény, de nem ráz.

Hogyan megy?

A kétliteres benzinmotor 160 lóerejét 7000/perc fordulatszámon, maximális, 188 newtonméteres forgatónyomatékát 5000/perc fordulatnál adja le. A hatfokozatú kézi sebességváltó könnyen, pontosan kapcsolható. Imádtam pirosba kergetni a fordulatjelzőt, hétezernél váltani olyan, mint kirántani a fuldoklót a hajánál fogva. A legjobb benne, hogy sosincs vége, mindig jön egy újabb fokozat, ha felfelé elfogytak, jön egy kanyar, vissza hármas, aztán újra a pörgetés a végletekig. Minden előzésnél húzunk egy strigulát az élvezetek kockás füzetében. Négyesben 140 kilométer/óra környékén 5500-at forog a főtengely, hármasban ugyanitt 6500-öt.

Mazda MX-5

A motor hangját a sportosabb érzet érdekében indukciós hangkiemeléssel (ISE) szerelték fel. Gyönyörűen üvölt, úgy jelezzük, hogy előzünk, mint ahogy a motorosok figyelmeztetnek bő hanggal, ha utolértek, és egy kis helyet kérnek. Az új, kovácsolt főtengely nagy fordulatszámon minimalizálja a rezgéseket. A maximális vonóerő-átvitelt biztosító, korlátozott csúszású differenciálmű (LSD) minden kétliteres kivitelen az alapfelszereltség részét képezi.

Mazda MX-5

Hatos fokozatban 90 kilométer/órás sebességnél 2400-at forog percenként a főtengely, száznál 2700-at, 110-nél 2900-0t, 120-nál 3200-at, 130-nál 3500-at, 150-nél 4000-et. A több, mint 800 kilométeres tesztelés során, amelynek felét autópályán tettem meg, a kezdeti 10 liter fölötti átlagfogyasztást sikerült 8 körülire szorítani.

Mennyibe kerül?

A tesztelt Mazda MX-5 egyértelműen élményautó, és mint olyan, megéri a 6-8 milliós árát. Kabrió Mazdát millió 5,92 forintért kapunk legolcsóbban, 1,8 literes 126 lóerős benzinmotorral, ötsebességes váltóval. A kétliteres Revolution felszereltségű csúcsmodellben ültem, a Bose hifis, LSD-s változatért 8,31 millió forintot kérnek el.

Mazda MX-5 2.0 Revolution
Alapár: 8,31 millió forint 
Tesztautó ára: 8,31 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (két elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat): 8,31 millió forint 
Gépjárműadó: 40 710 forint/év 
Cégautóadó: 132 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 504 000 forint/év (15 000 kilométer, 8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár);

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok