KKV Plusz

Opel Zafira Tourer teszt: magyar szívvel

2013-10-12 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Egyterű is lehet jó cégautó, ha az üzletvezető nem a munkát, hanem a családot sorolja az első helyre. Az Opel Zafira Tourer családias cégautó, 1,6 literes magyar motorral és gazdag felszereltséggel igazi főnyeremény.

fotók: Biró Csongor

fotók: Biró Csongor

Hogy néz ki?

A Zafira Tourer izgalmas autó, a kényelmes és vagány autózás kifejezése. A bumeráng alakú fényszóróktól az elegáns hátsó LED-es lámpákig bezárólag újraértelmezi az egyterűek stílusát, az egyik legszebb ma kapható családi és céges autó. Volt olyan autós, aki miattam kanyarodott be egy áruház parkolójába, nem győzve dicsérni az autót és az ízlésemet, hogy milyen jól választottam. A bökkenő csak az volt, hogy egy vadiúj Insigniából tette mindezt. Vajon, nem tűnt fel a kereskedésben a Zafira Tourer? A régi, nevezzük szürkének, Zafira nem dobogtatta meg ennyire a szíveket.

Opel Zafira Tourer

A panoráma szélvédő (305 ezer forint a felára) látványos megoldás, kitárul előttünk a világ. Jól szólnak a hangszórók, otthonos a miliő. A beltér gusztusos, vezetőt és utasait körbevevő anyagok minőségiek, a tárolókban és a tetőben elhelyezett hangulatfények fokozhatók az ajtókban elhelyezett fénycsövekkel (20 ezer forintért), a praktikus padlókonzolban (felára 65 ezer forint) pedig minden apróságnak megtaláljuk a helyét. Eltolható könyöktámasz, mozgatható italtartók, rejtett rekeszek tömkelege áll a kisebb dolgaink rendelkezésére, dupla a kesztyűtartó, az ajtózseb hatalmas. A nagyobb tárgyaknak ott a csomagtartó, amely öt üléssel bőséges űrtartalmat ad. A csomagtartó hét üléssel 152 literes, öt üléssel 710, két üléssel 1860 literes a sík raktér.

Opel Zafira Tourer

Három önálló ülés található a második sorban, amelyek függetlenül állíthatók a nagyobb lábtér (21 centi a mozgásterük) vagy plusz csomagtér érdekében, kartámasz is rendelhető a harmadik sorban található két üléshez. Az összes hátsó ülés a fejtámaszok eltávolítása nélkül teljesen lehajtható a padlóba. Kétüléses autóból pár másodperc alatt hétüléses varázsolható. Kellett a hely, mert bútort szállítottunk a Zafirával, a 202 centi hosszú, 75 centi széles és 10 centi magas lapra szerelt bútor pont befért döntve állítva, mellette a matrac, a többi kiegészítő, középső ülésen pedig a feleségem. Az első ülést teljesen előre kellett hajlítani, a doboz hossza miatt. Biztonsági tartalékban volt egy barátom kisteherautóval, de a hétvégéjét nem kellett rám áldoznia, a Zafira Tourer megtette, amire kértem.

Opel Zafira Tourer

Milyen vezetni?

A stop-start rendszer révén a motor leáll, amikor az autó nyugalmi helyzetbe kerül, és a sebességváltó üres fokozatba vált, majd azonnal indul, amint a vezető a tengelykapcsoló pedálra lép. A rendszer a műszerfalon található gomb segítségével kikapcsolható. Amikor a rendszer aktív, és a motor leáll, akkor a fordulatszámmérő autostop pozícióba kerül, jelezvén, hogy készen áll az automatikus indításra. A rendszer továbbfejlesztett generátort, indítómotort és speciális akkumulátort használ. A sebességváltásban felkapcsolás-jelző segíti a sofőrt. A hatfokozatú váltó határozottan kapcsolható.

Opel Zafira Tourer

Jó vezetni a Zafirát, hétszemélyes, de nem egy batár, igazi buszlimuzin, a 170 lovas turbómotor nem nagypapás, sőt. Első futóműve az Insigniáé, a hátsó futómű egy Watt lengőkarral ellátott összetett tengely, ugyanúgy, mint az Astrában. Az sem baj, ha éppen társaság nélkül autózunk. Olyankor érdemes megnyomni a futóműválasztó (flexride szabályozható lengéscsillapítás 244 ezer forintért) sport gombját, azonnal dinamikusra vált a kocsi, a kormány reakciói közvetlenebbek, a futómű feszesebb és a gázpedál olyan gyorsan reagál az érintésre, ahogy egy kamasz arcán kiüt a pír, ha a lányokról kérdezzük. Az elektronikusan fűthető bőrborítású kormánykeréken (felára 56 ezer forint) hamar felmelegszenek a hirtelen jött őszi hidegtől megdermedt ujjak.

Számos technikai csemege könnyíti meg a vezetést és teszi kényelmesebbé az autóban töltött időt. A Bluetooth-kapcsolat révén biztonságosan telefonálhatunk, a navigáció pontos (346 ezer forint), a zene minőségi módon szól, a tolatókamera (50 ezer forint) megkönnyíti a parkolást.

Opel Zafira Tourer

A Zafira Tourer intelligens világítórendszerében a kilencféle világítási funkción felül automatikus fényszórómagasság-állítás is található. Az alkalmazkodó bixenon lámpák (305 ezer forint) tulajdonságait kihasználva terjeszti ki a tompított fényszóró csóváját százméteres távról kb. 350 méterre, a szembejövő és az elöl haladó forgalom zavarása nélkül. Iparági újdonságnak számító topográfiai felmérési funkciója jelzi az emelkedőket és lejtőket azáltal, hogy érzékeli az autó előtt haladó járművek hátsó világításának mozgását, és ennek megfelelően igazítja a fénysávot az út optimális megvilágítása érdekében.

Nemcsak a többsávos autópályákon tesz szolgálatot az oldalsó holttérfigyelő, amely az autó oldalára szerelt szenzorokkal ellenőrzi, hogy van-e akadályt jelentő gépjármű a belső vagy a külső sávban, ha sávot akarunk váltani. Folyamatosan figyeli a holttereket mindkét oldalon, és felkapcsol egy LED-fényt a külső visszapillantó tükörben, ha gépjármű tartózkodik az adott területen. Ha kocsi van a veszélyes zónában, a LED villogni kezd, és a rendszer figyelmeztető hangjelzést ad. Legfeljebb 140 kilométer/óra sebességhatárig működik. Ráfutásra figyelmeztetője hatékonyan jelzi, ha túlságosan megközelítettük az előttünk haladót, sávtartó asszisztense pedig a vétlen sávváltásokra hívja fel a figyelmet, ami hasznos, ha netán elszunnyadnánk a volánnál (mindnek felára kb. 300 ezer forint).

Opel Zafira Tourer

Hogyan megy?

Szentgotthárdi büszkeség az 1.6 SIDI Turbo. A motor 170 lóerő teljesítményű, 260 newtonméteres legnagyobb nyomatéka túltöltéssel átmenetileg 280-ra növelhető. A SIDI jelentése Spark Ignition Direct Injection, azaz szikragyújtásos, közvetlen befecskendezéses. E motorok kiváló gazdaságossággal ötvözik a nagy teljesítményt és a sima járást. Már 1650 fordulat/percnél jelentkezett a bődületes nyomaték, így az előzés, vagy a kigyorsítás nem jelenthet gondot. A gyár által ígért 5-6 literes fogyasztásról nem győződhettünk meg, ellenkezőjéről, arról, hogy ezzel a motorral nem takarékos a Zafira, meggyőzött a 400 kilométere teszt végén mért 9 literes átlag.

Opel Zafira Tourer

Az új Opel SIDI Ecotec Turbo az egyetlen benzinmotor e lökettérfogat-kategóriában, amelyet két, ellenirányban forgó kiegyensúlyozó tengellyel láttak el. A tengelyeket a motorblokk hátsó végfalából kiinduló alagutakban helyezték el, fogazott lánc hajtja őket, a szívóoldalit öntöttvas forgásirányváltón keresztül. Ez a megoldás hatásosan küszöböli ki a minden négyhengeresben keletkező szabad tömegerőket, jelentősen fokozva a komfortot.

Az 1,6-os motor speciális geometriájú feltöltőjét a kipufogócsonkba integrálták. Ez a megoldás, amely már bevált az Opelnél, kisebb helyigényű és egyszerűbben gyártható, mint a nagyobb motorokon használatos kettős beömlésű turbó. A feltöltő már alacsony fordulatszámon nagy nyomatékról gondoskodik, észrevehető zaj nélkül. A sziszegést, sivítást, pulzálást és egyéb hangokat alacsony- és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el, szinte teljes mértékben. Az optimalizált légvezetés, csatorna-kialakítás és gázcsere-vezérlés progresszív töltőnyomás-stratégiát eredményez. A gyújtógyertya és a porlasztó is az égéstér közepén helyezkedik el, a főtengellyel párhuzamos vonalban. Ezáltal kompakt a konstrukció, és optimálisan valósul meg mind a homogén, mind a réteges hengertöltés.

A hidraulikus feszítésű vezérműlánc csekély karbantartási igényű; a súrlódást hidraulikus hézag-kiegyenlítésű görgős himbák csökkentik. A súlycsökkentés kedvéért két részből készül a motorblokk, alaplemeze présöntésű alumínium. Maga a blokk innovatív vékony falú öntési technológiával készül, úgy, hogy mindjárt tartalmazza a különböző funkciós kialakításokat, ami lerövidíti a gyártási időt. A fekvőcsapágyak optimális formájának és pontos pozicionálásának érdekében a szokásos illesztőcsap helyett préselt passzítást alkalmaztak a hengerfej és az alaplemez között. A csekély integrációs ráfordítás és a cserealkatrész-koncepció jóvoltából ezt a konstrukciót minden további nélkül fel lehet használni különböző járműtípusokban. Az új motor főtengelye kovácsolt acél, kis átmérőjű hajtókar-csapokkal. A vas főcsapágy-betétekkel együtt ez csökkenti a zajt és a rezgéseket a közepes és magas fordulatszám-tartományban.

Opel Zafira Tourer

Hatodik fokozatban 90 kilométer/órás sebességnél 2000-et forog percenként a főtengely, 100-nál 2200-at, 110-nél 2500-at, 120-nál 2700-at, 130-nál 2900-at, 140-nél 3200-at. A turbónyomás 2000-es fordulat környékén érkezik meg, alatta kissé tétovázik.

Mennyibe kerül?

Opel Zafira Tourert 6,53 millió forintért vihetünk haza. A tesztelt motorral drágább a kocsi, a 170 magyar lóerőért 7,2 milliót kell kifizetnünk, Cosmo tesztautónk 7,62 milliós alapára mellett a gazdag felszereltségéért további 1,8 milliót kérnek el, a hétüléses kivitel alapáras. Érdekes céges funkció, hogy induláskor a fedélzeti számítógép felteszi a kérdést: magán-, avagy szolgálati útra indulunk? Rögzíthetjük a szolgálati útjainkat, így könnyebb elszámolni, amikor adót fizetünk.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer 1,6 Turbo Cosmo
Alapár: 7,62  millió forint 
Tesztautó ára: kb. 10 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat): 7,6 millió forint 
Gépjárműadó: 43 125 forint/év 
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 567 000 forint/év (15 000 kilométer, 9 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár);

 

Címkék , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Best File & Document Management Plugin
WordPress Download Manager
Kiemelt anyagaink
  • Sikert hozott az internet a könyvkiadásban is – Dobos Tamás interjú
  • Rekordszámú nevezés érkezett az innovációs seregszemlére
  • Beköszöntött a vezetékes telefonszolgáltatások reneszánsza
  • Együttműködik az Invitel Csoport és a Nemzeti Kibervédelmi Intézet
  • Ismét InnoMax Díj: fókuszban a mindennapokat jobbá tevő fejlesztések
  • Fellendülés és növekvő kockázatok: az építőiparnak fel kell készülnie
  • A munkaidő felét már irodán kívül töltjük
  • Miért hoz üzleti előnyt az ingyenes wi-fi?
  • Hogyan írjunk meggyőzően egy klasszikus módszerrel?
  • A szünetmentes és biztonságos munka záloga
  • Készüljön a nyári sporteseményekre üzleti TV szolgáltatással
  • Egyedi megoldás a csökkenő fejlesztői kapacitásokra
  • Az Ön cége már megtalálható az interneten?
  • Érkezik az olcsó Photoshop alternatíva Windowsra is.
  • A láthatóság létkérdés a magyar kisvállalatok számára