KKV Plusz

Opel Astra OPC teszt: a legizgalmasabb Opel

2013-10-23 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Az OPC Astra a merész cégvezetők autója, akiknek megér tízmillió forintot az, hogy a munkába járás ne legyen unalmas autókázás.

Fotók: Biró Csongor

Fotók: Biró Csongor

Hogy néz ki?

Elvarázsolt ez a kocsi már akkor, amikor az első képeken megláttam. Direkt jól fotózták, hogy csorogjon a csávók nyála. Izgalmasnak, vadnak, szemtelennek láttatták. Nem is vártam mást, amikor élőben is találkoztunk. Volt már a gumikban 16 ezer kilométer, szerencsére az október nyárba fordult és nem is esett sok eső, így maradt még pár négyzetmilliméternyi tapadás. Korábban találkoztam az előddel, így tudtam, mire számíthatok: sokkal nyersebb, mint a Corsa OPC és sokkal izgalmasabb, mint az Insignia OPC. A hangja azonban még nem az igazi, bár így is a legjobb a hot hatch-ek közül. Napestig hallgatnám.

Opel Astra OPC

Szép az Astra OPC kupé, egyetlen lemeze, egyetlen domborulata sem egyezik az ötajtós, vagy a kombi alapmodellel, az OPC-s kiegészítőkkel jócskán túltesz a szexi GTC kupén is. Tervezői azt a feladatot kapták, hogy álmodják meg a legmerészebb Astrát. Sikerült. Az elődből sem rohangál sok a magyar utakon, a tavalyi jövevényből egyet sem látni. Ritka, mint a kék holló. Pedig aki vezette, csettinteni fog a nyelvével és a céges tendert erre írja ki.

Az ötajtós Astrához képest 15 milliméterrel süllyesztették le a GTC karosszériát, az OPC-ét további tízzel, a tengelytáv 10 milliméterrel nőtt 2695 milliméterre, a nyomtáv elöl 40, hátul 30 milliméterrel lett szélesebb – így beférnek a látványos 20 hüvelykes, kovácsolt könnyűfém kerekek is (90 ezer forintért).

A panoráma szélvédővel kitárulkozik a világ, újra látunk, minden mozzanat, minden rebbenés, minden részlet tisztán kivehető, a vezetés élménydúsabb és biztonságosabb. Kissé kabriós érzést ad, hátra azonban korlátozottan látunk, nem segített a manőverezésben tolatóradar (alapáron ezt sem adják), a hatalmas kerekekkel nehéz a megfordulás. Második, harmadik autónak tudnám elképzelni, főként versenypályára. Cégautós hasznát rontja, hogy erőszakosan indul, hamar vénül, sokat fogyaszt és magasak a fenntartási költségei. Cserében brutálisan néz ki, és van, amikor ez a legfontosabb. Egyedi lökhárítók, küszöbök, aerodinamikailag optimalizált tetőszpojler és dupla, trapéz-alakú kipufogóvég teszi atletikusabbá.

Opel Astra OPC

Áldás a könnyített (poliamid és üvegszál anyagú), kagyló alakú, ergonomikus Recaro ülés, amelyek a test alakját felvevő, mély üléspozíciót és változtatható oldaltartást kínálnak.

Opel Astra OPC

Hogy megy?

Az Opel Astra OPC igazi aszfaltszaggató. A ZF Sachsnál készült ültetett FlexRide futómű, a mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű, a Brembo első fékek, a HiPerStrut első és a Watt lengőkaros hátsó felfüggesztés önmagáért beszél. Ebben a fenevadban a kétliteres turbómotor 280 lóerős, a kocsi végsebességét 250 kilométer/óránál szabályozza le az elektronika (sosem volt még ilyen gyors az Astra). A pilóta a sport- és az OPC-gombbal még élesebbre állíthatja be a csillapítás jellegdiagramját, a gázadást és a kormányzást. Szűk kanyarból kigyorsításkor a diffizár javítja az útfogást, az Astra OPC megállását nagyteljesítményű Brembo fékberendezés szavatolja. Ha túlforog az első kerekek egyike, akkor a differenciálba beépített két darab lamellacsomag, többlemezes, olajos tengelykapcsolóként hatva, meghatározott ellenállást fejt ki. A záróhatás (maximum 50 százalék) függ a lemezek összenyomásának erősségétől, hiszen ennek megfelelő nyomatékot tud átvinni a többlemezes kuplung. Minél enyhébb az összeszorítást végző ékpálya szöge, annál érzékenyebb a rendszer. Az OPC Astra esetében az ékszög gyorsításkor 45 fok, lassításkor, azaz fékezéskor és gázelvételkor pedig megint szétválnak a lamellák, így az ABS kifejtheti hatását az első kerekeken.

Opel Astra OPC

Kilencvennél 1900-at, 100-nál 2100-at, 110-nél 2200-at, 120-nál 2600-at, 130-nál 2800-at, 150-nél 3000-et, 170-nél 3500-at, 180-nál négyezret forog percenként a főtengely.

Eszement módon gyorsul, minden erőlködés nélkül ugrik 120-ra, 150-re, majd 200-ra. Pikk-pakk, ukkmukkfukk pattannak vissza a szélvédőről a gyorshajtási csekkek. Nem érződik a sebesség, ez vagy a tökéletes futóműnek, vagy a túlzottan is ergonomikus sportüléseknek köszönhető. Mint egy űrrepülő, úgy mozdul, ahogy egy triturbó hetes BMW-ben sem érezzük, ahogy átlépjük a hangsebességet. Csak gondoljuk, hogy gyorsak vagyunk, nem érezzük, finom az átmenet, nem vág hátba az autó. Ha azt akarjuk, hogy a sebesség mámorának minden ízét sokkolóan élvezzük ki, akkor versenypályára kell vinnünk az Astrát, kanyarokban és fékezésekben már rendesen felrázzuk a gyomrunkat, remegő térdekkel ekkor érezzük csak át, milyen vad is ez a kocsi. Autópályán (nem túl élvezetes, zavaró, hogy nem tudunk elég gyorsan haladni a szabályok, a sebességmérők és a többi autós miatt), országúton, városban csak kifelé mutatjuk, hogy kik vagyunk, de minket nem vág pofán, bármilyen erős is.

Opel Astra OPC

Igyekeztem betartani minden ésszerű szabályt, de így is remeghetek, hogy vajon hány csekket gyűjtöttem be. Nem nehéz, hisz a műszeróra is zavaró azzal, hogy eleve 300-ig skálázott, 0-20-40-60-100-120. Eddig tiszta, aztán 150-180-210, már harmincasával szedjük a lépteket, így sosem tudjuk mennyivel megyünk. Legyen elég, hogy sokkal. Mivel nem volt már profil a gumikon, az elindulás mindig helyben futással kezdődött, csak picinyke gázzal lehet megszabadulni a tehetetlenségtől.
 Opel Astra OPC

Milyen vezetni?

Dinamikus vezethetőségéről az úgynevezett HiPerStrut nagyteljesítményű első futóműve gondoskodik. Az Astra standard MacPherson felfüggesztésével összehasonlítva ez csökkenti a függőcsapszeg dőlését és eltolását, illetve rövidebb irányzókart eredményez. Hatására javul a kerékvezetés és az útfogás, csökkennek a kormányra visszaható reakciók. A hátsó futómű maradt Watt-lengőkaros. Előnye a többlengőkarossal szemben, hogy kisebb helyigényű, kisebb kerékdőlés-változást enged meg és csekélyebb a súrlódása. A Watt rúd mindenkor megőrzi a harántstabilitást. Egy kis kereszttartóhoz csatlakozik a kocsi alatt, közvetlenül a hátsó kerék tengelyvonala alatt. Rövid, elforduló középrészétől gömbcsuklós lengőkarok vezetnek a kerekekhez. A rudazat veszi fel a hátsó futómű harántterhelésének 80 százalékát. Mivel Watt rudazat áll ellen az erőhatásoknak, a futómű gumiperselyeit lágyabbra lehet készíteni, ami a komfort szempontjából előnyös. Futóműve kőkemény, minden úthibán büntet, autópályán az illesztések idegesítően kopognak.

Opel Astra OPC

A jármű feletti maximális irányíthatóságot szolgálja a talajfogás-kontroll, amely még feszesebbre állítja a csillapítást, ezáltal az úthibán megdobott kerék a gyors kirugózásnak köszönhetően azonnal és lágyan fogja ismét az aszfaltot. Közben tovább csökken a karosszéria oldaldőlése, az autó remekül fekszik az úton, és csak úgy cikázik a kanyarokban.

A turbófeltöltős 1.6 GTC Astrához (132 kW/180hp) képest az OPC mérnökei körülbelül harminc százalékkal keményebb rugókat alkalmaztak, és tíz milliméterrel leültették az autót.

Hatsebességes kézi sebességváltója kiválóan dolgozik, Brembo fékei könyörtelenül lassítják és állítják meg a nulláról 100 kilométer/órás sebességre hat másodperc alatt eljutó kocsit.

Opel Astra OPC

Mennyibe kerül?

Amikor a kocsit átvettem 13-14 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, sokat autóztam vidéken és autópályán, így a végső fogyasztást sikerült mérsékelni: a több mint nyolcszázötven kilométeres ismerkedés során 9,6 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást mértünk.

Az OPC Astra nem áldozza fel a célszerűséget. Öt személyt vehet fedélzetére – bár hátul csak nyomorogni lehet-, variálható csomagtartója 380-1165 literes. Az utastéri tárolók térfogata 50 százalékkal haladja meg a típuselődét, többek között a középkonzolon helyet felszabadító elektromos rögzítőfék (31 ezer forintos felárért) jóvoltából.

Az alapfelszereltség tartalma:

• Mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű
• OPC futómű HiPerStrut első felfüggesztéssel, Watt lengőkarral ellátott hátsó tengellyel
• FlexRide futómű OPC-beállításokkal
• 360 milliméter átmérőjű laposított bőrborítású OPC kormánykerék rádiókezelő szervekkel
• OPC sportműszerek
• OPC váltó, OPC küszöbborítás és rozsdamentes acél pedálburkolatok
• 6 irányban állítható Performance ülések
• OPC hátsó tetőspoiler
• CD 400+ rádió grafikus információs kijelzővel
• Magasfényű fekete cápauszony antenna
• Világítás csomag, amely tartalmazza a hátsó olvasólámpákat és a megvilágított sminktükröket
• Kétszólamú kürt
• Légkondicionálás részecske- és szénszűrővel, valamint szagelszívóval
• 19 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák

Tesztautónkat ezek mellett számtalan extrával felszerelték (173 ezer forintért Infinity hangrendszerrel és álpadlóval a csomagtartóban, 300 ezerért navigációval, bőr belsővel 200 ezerért, metálfénnyel 127 ezerért, tízezerért hátsó szpojlerrel és küszöbtoldatokkal, 267 ezerért intelligens xenon fényekkel, 81 ezerért hátsó LED-lámpákért, 16 ezerért fűthető visszapillantókkal, 30 ezerért fűthető kormánnyal, 138 ezerért kétzónás klímával), a Bluetooth azonban kimaradt a listából, versenypályán amúgy sem szabad telefonálni.

Opel Astra OPC

Alapár: 8,35 millió forint
Tesztautó ára: 9,9 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (két elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, ESP, tolatóradar, tempomat, automatikus klíma, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világítás): kb. 8,7 millió forint
Gépjárműadó: 71 415 forint/év
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 604 800 forint/év (15 000 kilométer, 9,6 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár)

Címkék , , ,

Kapcsolódó anyagok