KKV Plusz

Opel Mokka teszt: a legtakarékosabb 4×4-es

2013-11-10 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Kerregő, kehes hangja ellenére nagyon megtetszett az Opel legkisebb szabadidő-autója, amely különösen takarékos dízelmotorjával helyet kaphat a céges autóparkban.

Fotók: Biró Csongor

Fotók: Biró Csongor

Hogy néz ki?

Tömzsi, magabiztos, mokány, zömök, divatos, jól erezzük benne magunkat. Nem túl tágas, de nem is szűk, utastere négy személynek elegendő, csomagtartója kicsi. Befér a kisebb garázsokba is, összkerékhajtása főleg téli, havas helyzetekben lehet hasznos, terepre nem való. Feltűnő jelenség, Magyarországon is megfordultak utána, Erdélyben pedig csődületet okozott minduntalan.

Opel Mokka

A kompakt Opel Mokka számos tárolási lehetőséget kínál, magassága és belső tere sokoldalú szállítási kapacitást rejt. Első látásra szűk, 356 literes csomagtere az ülések ledöntésével 1372 literesre növelhető. A teljes rakodási hossz 1530 méter, míg a magasság 898 méter. A kalaptartó akár 40 kilogrammot is elbír. Ha éppen nincs rá szükség, egyszerűen lehajtható a hátsó ülések mögé.

Opel Mokka

A padló alatti tároló 76 literes az abroncsjavító készlettel együtt, 36 literes az abroncsjavító készlettel és a flexfix kerékpártartóval, és 37 literes a helytakarékos pótkerékkel. A praktikus bicikliszállítót a hátsó lökhárítóból lehet kihúzni, olyan könnyedén és kényelmesen, mint egy fiókot, így a felpakolás nem jelent gondot. Az alapkeretre egy kerékpár rögzíthető, a könnyen felszerelhető kiegészítő keret pedig további kettőt bír el. A rendszer egyik fontos előnye a praktikus billentőszerkezet, amelynek köszönhetően a csomagtérajtó a kerékpárok leszerelése nélkül is kinyitható. Maximális terhelhetősége 60 kilogramm, így könnyűszerrel szállítható rajta három, legfeljebb 20 kilós bicikli vagy két, legfeljebb 30 kilós elektromos kerékpár.

Opel Mokka

Az Opel mérnökei a Mokkát úgynevezett safetec rendszerrel vértezték fel, hogy óvja a kocsit és utasait. Ez integrálja és szinkronizálja az aktív és passzív biztonságot. Alapja egy merev biztonsági keret. Ehhez jönnek az energiaelnyelő lökhárítórendszerek elöl és hátul gyűrődő zónával, a fokozatosan deformálódó szerkezetek és a nagy szakítószilárdságú acélból készült oldalsó védőlécek. Kis sebességű ütközéseknél a deformálódásból eredő kár minimális, így a javítási költség is alacsony. A lökhárítók például önjavítók, amennyiben a koccanás maximum 4 kilométer/óránál következik be. Egyéb passzív biztonsági rendszerek: intelligens biztonságiöv-emlékeztetők elöl és hátul, kettős előfeszítésű első biztonsági övek, első oldal- és függönylégzsákok. Pedálkioldó rendszer védi az alsó lábszárat és lábfejet a sérülésektől nagyobb ütközések esetén. A gyermekek biztonsága érdekében az első utasoldali légzsák kulcskapcsolóval deaktiválható, valamint hátul a két szélső ülésen Isofix gyermekülés-bekötési pontok találhatók.

Opel Mokka

Az Opel Mokka sebesség, kormánymozdulatok és elektronika által vezérelt, fejlett fényszóró rendszere automatikusan választ kilenc különböző fénycsóvamintázat közül, melyek mindegyike optimális megvilágítást biztosít anélkül, hogy a többi vezetőt elvakítaná. Az  Opel eye rendszer négy funkcióval rendelkezik: jelzőtábla-figyelő, sávelhagyásjelző, követésitávolság-jelző és ráfutásra figyelmeztető. A sebességkorlátozás táblákon túl a rendszer felismeri és megjeleníti a sebességkorlátozással kapcsolatos jelzéseket is (hó, eső stb.).

Opel Mokka

Figyeli a közlekedési sávok felfestését is a sávelhagyásjelző rendszer számára, amely azonnal működésbe lép, ha az autó irányjelzés nélkül vált forgalmi sávot. A vezetőt hangjelzés és a műszerfalon megjelenő jelzés figyelmezteti, ha a gépkocsi kezd kisodródni a saját sávjából. A követésitávolság-jelző méri az autó és az előtte haladó jármű közötti távolságot, és a központi kijelzőn figyelmezteti a vezetőt, ha a távolság kritikussá válik. A ráfutásra figyelmeztető gyalogos sebesség fölött kapcsol be, és a ráfutásos ütközés veszélyére figyelmeztet vizuális és akusztikus jelzéssel.

Opel Mokka

Milyen vezetni?

Az intelligens, igény szerint aktív összkerékhajtás (AWD) külön rendelhető, tesztautónkkal nehéznek számító erdei utakon is közlekedtünk, vigyázva arra, hogy ne érjen le az első lökhárító és annak kétcentis gumikoptatója. Első terepszöge miatt (szabad hasmagassága 160 milliméter, gázlómélysége 300 milliméter, első/hátsó terepszöge 11/24 fok, rámpaszöge 20 fok) komolyabb terepre nem alkalmas a Mokka, a kocsi kifejezett városi szabadidő-autó, de abból a legjobb. 4×4-es hajtási rendszere a sebességváltónál lévő segédhajtásból, a hátsóhíd hajtótengelyéből, a hátsóhajtás-modulból és a nyomatékátviteli berendezésből épül fel. Amikor igény van rá, a rendelkezésre álló nyomaték akár 50 százalékát is képes átadni a hátsó kerekekre. Ezt a hátsóhajtás-vezérlő modul szabályozza, amely teljesen össze van hangolva az összes dinamikus vezérlőrendszerrel, mint az ABS és az ESP. Elektromágneses tengelykapcsolókat tartalmaz, amelyek az első és hátsó tengely nyomatékarányát folyamatosan, valós időben osztják el 100:0 és 50:50 között a jármű állapotától és az útviszonyoktól függően.

Opel Mokka

Normál vezetési körülmények között csak az első kerekek hajtottak, szükség esetén azonban a hátsó kerekekre adott nyomatékkal maximális tapadás és stabilitás érhető el. Száraz úton erre nem volt szükség, de felázott talajon, letaposott vizes fűben mozdulni sem tudtam volna a közreműködése nélkül, esőben füvön így is néha oldalra csúszott az autó, amíg az összkerékhajtás bekapcsolt. A lejtmenetvezérlő hasznos, de olyan nehéz terepre nem merészkedik be a mokkás, ahol ennek igazán haszna lehet, igaz, az élet hozhat csúszós, meredek lejtőket.

Opel Mokka

Hogy megy?

A tökéletesített, 96 kW (130 LE) teljesítményű 1,7-es CDTI motor nem mai csirke, hosszú évek óta szolgálja az Opelek tulajdonosait. Nyersessége és hangossága mellett, miközben 300 newtonméteres nyomatéka könnyedén mozgatja a bumfordi testet, a fogyasztása sokkolóan alacsonyan alakul. Nem lehet más jelzővel illetni, az 1800 kilométeresnél is hosszabb erdélyi kirándulás során mért 4,4 literes átlag (100 kilométerenként) a magáért beszél. Autós pályafutásom során nem találkoztam a Mokkánál takarékosabb összkerékhajtású kocsival. Ebben fokozatváltás jelzésének és stop-start rendszerének is van szerepe, amely néha kissé hamarabb áll le, mint ahogy számítanánk rá, de emiatt sem tudtam haragudni a kocsira, sőt egyre jobban megkedveltem. Hatótávja 1100-1150 kilométeres is lehet takarékos vezetéssel. A takarékosságra ösztönző funkciója megmutatja az éppen legtöbb energiát fogyasztó berendezést, valamint az előző 50 kilométer fogyasztási előzményeit. Ehhez három almenü áll rendelkezésre a központi kijelzőn.

Opel Mokka

A motor  igazi ereje 1600-as percenkénti fordulattól áll rendelkezésünkre. A Király-hágón szépen felment hármas-négyes fokozatban. Mivel nem cammogtak előttem kamionok, nem kellett kettesig visszaváltanom. Kilencvennél 1500-at forog percenként a főtengely, száznál 1700-at, 110-nél 1900-at, 120-nál 2000-et, 130-nál 2200-at.

Opel Mokka

Váltója megbízhatóan, pontosan működik, a kormányzás kissé indirekt, a kocsi futóműve jól hangolt, a kisebb úthibákat elnyeli, a nagyobbakra kisautósan pattog. Cudar úton cudarul ráz. 18 hüvelykes peres gumijai nem partnerek rossz úton.

Opel Mokka

Mennyibe kerül?

Opel Mokkát 115 lovas 1,6 literes szívómotorral, elsőkerék-meghajtással és ötsebességes kézi váltóval 4,73 millió forintért kaphatunk. A tesztelt 1,7 literes, 130 lovas, hatsebességes, összkerekes változat alapára Cosmo felszereltséggel 7,05 millió forint. A tesztautónkban bőr borította az üléseket (300 ezer forint a felára), tolatókamera, USB-csatoló, adaptív fényszórót gazdagította a technikát (csomagban 400 ezer forintért), az Opel eye segédrendszerért 150 ezret kérnek el, a napfénytetőért 130 ezret, a kerékpárszállítóért 250 ezret. A felspécizett tesztautó 8,37 millió forintot nyomott a mérlegen, ami cégautóként már valószínűleg kiveri a biztosítékot.

Opel Mokka

Opel Mokka 1,7 CDTI AWD Cosmo
Alapár: 7,05  millió forint
Tesztautó ára: kb. 8,4 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, automatikus klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, tolatóradar, ESP, tempomat): kb. 7 millió forint
Gépjárműadó: 33 120 forint/év
Cégautóadó: 132 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 283 800 forint/év (15 000 kilométer, 4,4 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 430 forintos dízelár);

Opel Mokka

 

Címkék , , , , ,

Kapcsolódó anyagok