KKV Plusz

Nissan Leaf teszt: a hatótáv makacs dolog

2013-11-30 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Immár Magyarországon is kapható a több mint száz ponton megújított, Európában készülő japán villanyautó. Mindennapi városi használata kényelmes, de hosszabb utazásra továbbra sem vállalkozhatunk vele.

Nissan Leaf (fotók: Biró Csongor)

Nissan Leaf (fotók: Biró Csongor)

Hogy néz ki?

Amikor három éve először megjelent, jövőből idecsöppent, kerekeken guruló csészealj volt a többi kocsi között. Formája a ráncfelvarrás után alig módosult. Vicces ívet kaptak lámpái, a leszorító erőről szpojler, a megfelelő légáramlásról hátsó diffúzor gondoskodik. A kocsi berendezése egyszerűsödött a korábbi modellhez képest, sajnos hátrányára. Tucatautós sötét belsejét csak űrhajókra emlékeztető digitális műszerfala dobja fel. Rengeteg információt jelez ki, főleg az elektromos üzemre vonatkozókat, a visszatöltést, a sebességet, a töltöttséget, a hatótávot. A takarékos vezetést kis fácskák nevelgetésével jutalmazza, ahogy ezt már több hibridnél és elektromos kocsinál tapasztalhattuk. Váltó nincs, csak egy kis golyócska, amellyel irányt válthatunk: előre, hátra megyünk, vagy parkolunk. Ezzel a karral válthatjuk az eco üzemmódot is, ajánlott, ha célba akarunk érni.

Nissan Leaf

Utasként is kényelmes a Leaf, vékonyabbak lettek a plüss ülések, így a hátsó lábtér is javult. Lenyűgöző a csend, ami körbevesz. A hátsó ülések osztottan dönthetők, a negyven literrel megnövelt, háromszázhetven literes csomagtér immár bővíthető, a padló sík.

Nissan Leaf

Fékenergiát lassításkor már nem csupán hét, hanem három kilométer/órás tempóig visszatáplál. Hatótávja ennek, valamint a harminckét kilogrammos tömegcsökkentésnek, a hatékonyabb fűtésnek (lehet programozni), illetve a javított alaktényezőnek köszönhetően százhetvenötről kétszáz kilométerre nőtt. Elméletileg. Városi cégautónak ideális a Leaf ott, ahol naponta nem kell többet autózni, mint száz kilométer. Tesztünk során a legtöbb, amit a fedélzeti számítógép kiírt, százötvenhét kilométer volt, de mivel télen használtuk (csillagos garázsban és többnyire esőben töltve), ennek felével is megelégedtünk, ha a komfortos utazást szeretjük (klíma, rádió, télen fűtés, ablakfűtés stb.). Hideg időben jól esik az ülés- és kormányfűtés melege, ezek kevesebbet fogyasztanak, mint a fűtés. A Leafben az igazi luxus a fűtés, ezermesterek szénkályhát is beszerelhetnek.

Nissan Leaf

Az elektromos autóval a célba érés a feladat és nem a sebesség élvezete, itt érvényesül a lassan járj, tovább érsz mondás. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap száz kilométernél kevesebbet autózik. A Nissan Leaf nekik tökéletes megoldás. Ha többet akarunk autózni, akkor fel kell adnunk a komfortot a hatótáv érdekében – télen számítsunk arra, hogy lefagy mindenünk. Amikor a tizenkét vonalkából csak kettő marad, akkor elértük a vörös zónát. Huszonöt-huszonnyolc kilométeres hatótávnál bekövetkezik ez a kellemetlen jelzés, amely villogással és egy tankolást szimbolizáló ikonnal közli velünk, hogy keressünk egy konnektort. Ha nem tesszük, akkor rövid időn belül megjelenik a műszerfalon az utolsó figyelmeztetés. Akkor már nagy a baj, percek, másodpercek vannak hátra az akksi életéből. Egy kollégám szerint még kilenc kilométeres hatótávval is van élet.

Nissan Leaf

Nem értem Norvégiában hogy lehet ez az egyik legnépszerűbb autó, téli körülmények között, zord időjárásban nagyon stresszes a használata. Fázunk, és ha a város határait elhagyjuk, megdobban a szív, és feltevődik a kérdés, vajon oda- és visszaérünk-e? Minden váratlan körülmény csak tovább növeli a stresszt. Ha például éjjel a buliból vinnénk haza a fiúnkat és beszáll egy osztálytársa is, aki a szomszédos, de éppen nem útba eső faluban lakik és már ötven kilométer alatt van a hatótáv esőben és négy fokban, akkor inkább kívánunk egy benzinzabáló V12-est, mint egy villanyautót, amelyből a párától alig látunk ki.

Nissan Leaf

Hogyan megy?

Kisméretű, rendkívül jó hatásfokú lítium-ion akkumulátoraival és erős, százkilenc lóerős villanymotorjával átlagos, normális autó – a hatótáv kivételével. Gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) a harminc százalékos akkumulátor harminc perc alatt nyolcvan százalékig feltölthető. Sima hálózatról a teljes feltöltés legalább hét-nyolc órát vesz igénybe a hőmérsékleti viszonyoktól és az áramerősségtől függően (harminckét amperes töltővel ez négy órára csökkenthető). Az azonnali intenzív gyorsuláshoz száznegyvennégy kilométer/órás maximális sebesség társítható.

Nissan Leaf

A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. A váltóáramú szinkronmotor teljesítménye nyolcvan kilowatt (109 lóerő), nyomatéka kétszázötvennégy newtonméter. Nulláról száz kilométer/órás sebességre 11,5 másodperc alatt gyorsul, ami kiváló eredmény. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, kilencven kilowattot meghaladó teljesítményű kétszázötven kilós, negyvennyolc egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával (24 kW/h, 360V).

Nissan Leaf

A hátsó szpojlerbe beépített napelem a fedélzeti elektromos berendezések tizenkét voltos akkumulátorának töltését segíti.

Milyen vezetni?

Meglepő a nulla fordulattól jelentkező nyomatékcsúcs, könnyedén legyorsulunk nagyobb autókat a lámpától elindulásnál. Ennek persze nem sok értelme van, egy-egy ilyen kigyorsítással tíz-húsz kilométeres hatótávot dobunk el. Érdemes eco módban használni a kocsit, ez tizenöt-húsz százalékos hatótáv növekedést jelent, ugyanennyit azonban elvesz a fűtés és a klíma. A kilátás jó, a parkolásban kamera segít, radar nem csipog. Futóműve kemény, rossz úton ráz, csúszós talajon könnyedén megindul a nehéz feneke.

Nissan Leaf

Mennyibe kerül?

A kocsi ára 8,77 millió forint, ami a több hazánkban kapható villanyautóhoz képest versenyképes. A fedélzeti számítógép tizenöt kilowattóra fogyasztást írt ki száz kilométerenként, ami a töltési energiaveszteséget is számolva ezer forint/száz kilométernek, azaz 2,5 literes benzinre átszámított fogyasztásnak felel meg téli üzemben. Ha azonban a jövedéki adót is hozzáadnánk, könnyen pariba kerülnénk egy nagyon takarékos dízellel.

Nissan Leaf

Alapfelszereltsége sem szegényes: szervokormány, automatikus légkondicionáló, elektromos ablak és tükörmozgatás, hat légzsák, kulcs nélküli nyitó és indítórendszer is szerepel benne. A navigáció és a tolatókamera feláras (kétszázhúsz-ezer forint). A 6,6 kW-os fedélzeti töltő felára kétszázhetven-ezer forint (az alapfelszereltség 3,6 kW-ost tartalmaz).

Nissan Leaf

Nissan Leaf
Ára: 8,77 millió forint
Kocsi ára kkv felszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, ESP, tolatóradar, tempomat, automatikus klíma és esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világítás): 9 millió forint
Gépjárműadó: 0 forint/év
Cégautóadó: 105 600 forint/év
Üzemanyagköltség: 144 900 forint/év (15 000 kilométer, 2,3 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár, 49 forintos kWh áramár)

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok