KKV Plusz

Ezért hasznos a direkt kárrendezés

2014-04-23 Szerző: KKV Rovat: Autó, Kiemelt, Tanácsok

A direkt kárrendezést több ország alkalmazza (némelyik már évtizedek óta) a gépjármű kötelező felelősségbiztosítás dologi káraira („pléhkárai”) vonatkoztatva.

Hyundai i10

Lényege, hogy a károsultnak saját biztosítójához kell fordulnia a kárrendezés ügyében, nem pedig a károkozó biztosítójához – mint most Magyarországon. Ebből már látszik, hogy jellemzően miért szűkítik le a dolgot a KGFB dologi károkra:

1. a kárrendező biztosítók közötti választás kérdése eleve csak a felelősségbiztosításnál merül fel – a többinél adott, hogy ki „az én biztosítóm”,

2. a felelősségbiztosítások közül csak a KGFB, azon belül pedig csakis a dologi károk olyanok, hogy biztosan mindkét érintettnek van biztosítója ugyanarra a kockázatra. Ha a károsultnak nincs biztosítása, akkor kár esetén a direkt kárrendezésnél „lebukott”, ha a károkozónak nincs, akkor a károsultnak még kevesebb problémája adódik ebből direkt kárrendezés esetén, mint jelenleg, ugyanis a jogszabályok ezt a helyzetet már hézagmentesen kezelik.

A direkt kárrendezésnek több előnye van mind a biztosító, mind az ügyfelek számára, de vannak bizonyos hátrányai, költségei is. A fő kérdés, amit nekünk meg kell vizsgálni, hogy a várható előnyök meghaladják-e a várható költségeket?

Előnyök:

az ügyfél számára elsősorban az, hogy előre tudja, kár esetén hova kell fordulnia, s ez alapján tudatosan választhatja ki a KGFB biztosítóját. Azt is tudja, hogy a biztosítójának érdeke őt jól kiszolgálni, mert különben nem nála fogja megújítani a szerződését. Ezzel szemben jelenleg a károsult (bal)szerencséjén múlik, hogy kár esetén hova kell fordulnia, s milyen lesz a kárügyintézés színvonala. Abban is biztos lehet, hogy a kárrendező biztosító alapvetően a kártérítés összegének a leszorításában érdekelt, lényegében közömbös számára a más biztosító ügyfelének az elégedettsége, vagy elégedetlensége;

a biztosító számára a fő előny, hogy a kárrendezéssel is magához tudja láncolni az ügyfelét, tehát nő az ügyfélmegtartási eszköztára. Ennél is fontosabb talán, hogy emiatt az ügyfél érdekelt lesz abban is, hogy milyen a kárrendezés színvonala, ezért ezt a díjban is hajlandó lesz elismerni. Emiatt a biztosítók érdekeltek lesznek a minőség javításában is, nem csak az árak leszorításában, s az ügyfeleknek pedig nem feltétlenül a legolcsóbb KGFB lesz a legelőnyösebb. Vagyis véget érne a mai egyoldalú díjverseny. Illetve néhány helyen már kiterjesztve azt a könnyű személyi sérüléses esetekre is.

A személyi sérüléses károk nagy részére ez szintén igaz, de ott a sértettek lehetnek gyalogosok, vagy felelősségbiztosítással nem rendelkező járművet (pl. biciklit) vezetők is. A KGFB kampány – ügyfélvédelmi szempontból aggályos – eltörlésével ez – várhatóan – amúgy is véget ér!

A kötelező-kampány megítélése eléggé változatos a szakmán belül, egyesek az átlagár emelkedésével, mások (egyelőre kevesen) annak csökkenésével számolnak. Azt mindenki elismeri – és ezt jó, ha kkv-vezetőként mi is tudjuk -, hogy ha egy biztosító piacszerzési lehetőséget lát és szükséges is van részesedése jelentős emelésére, akkor minden pénzt megad, vagyis alámegy az árakkal a többieknek.

Mindig akad piaci szereplő, aki alacsony tarifákkal akar ügyfelet szerezni, így az idei kötelező biztosítási kampányban átlagosan 5 százalékos díjcsökkenésre számít a PBA Biztosítási Alkusz Kft. A cég szakemberei szerint csak a direkt kárrendezés bevezetése szüntetné meg azt, hogy a biztosítók a szolgáltatások helyett az árakkal versenyeznek a kötelezők piacán. A PBA csaknem harmadával kevesebb, 500 ezer körüli szerződőt vár az év végén, a biztosítók összbevétele pedig szerintük 85-87 milliárd forint körüli összeg lesz az év közbeni áremelések és a kiegészítő biztosítások előretörése miatt.

Átkötések, spórolások

Mind kevesebb pénzt takaríthatnak meg az autósok azzal, hogy más biztosítónál kötik meg kötelezőjüket. Tavaly az átlagos autós a PSZÁF adatai szerint csaknem 36 százalékot spórolt meg az átkötéssel: a PBA úgy véli, az online kötéseket nézve idén csökkenni fog ez az arány, ugyanis az év során a biztosítók fokozatosan, szinte egyforma mértékben emelték díjaikat. A PSZÁF által megállapított tavalyi átlagosan 17 868 forint így az idén 17 ezer forintig csökken.

 

 

 

Címkék , , , , ,

Kapcsolódó anyagok