KKV Plusz

Így írjon ütős webszöveget!

2014-06-18 Szerző: KKV Rovat: Marketing, Tippek

Interneten minden más. A szöveg és a körítés is. A stílus és a szóhasználat is. Annyira, hogy cégünk csak akkor lesz igazán elfogadott, ha ezt a speciális másságot képes megérteni és elsajátítani online levelezéseiben. Jönnek a tanácsaink.

nyitonak-ha kell

Tudta, hogy internetes szöveget az ember egészen másképp olvas, mint nyomtatott sajtót? A különbséget megfigyelték a szem mozgásában, az olvasás gyorsaságában. Épp ezért az internetre készült cikkek alapjaiban különböznek az újságban megjelent cikkektől. Az interneten az emberek jóval nagyobb információtartalommal szembesülnek, egy-egy cikk könnyebben elveszik a rengetegben.

Ha olyan webszöveget szeretne írni, mellyel sikeresen célozhatja meg a kívánt olvasóközönséget, cikkét az internetes szokásokra kell igazítania. Olvassa el az alábbi hat szövegírási tippet, és kerüljön közelebb célcsoportjához, mint a versenytársai!

1. A cím, ahol minden eldől

A cím a legfontosabb: itt dől el, hogy a honlapon található több száz cikk közül az Önét nyitják-e meg vagy sem. Az emberek átfutják a portált, átlagosan 5 másodpercet foglalkoznak egy címmel, és az alatt döntik el, hogy rákattintsanak, vagy sem. Az Ön írása címének ezért mindenképpen kirívónak kell lennie, olyannak, ami meghökkenti az olvasókat. Mondjon az olvasónak valami újat és jelentőset, amit korábban még nem tudtak. Tegye próbára őket ütős, ellentmondást tartalmazó, vagy szenzációs kijelentéssel. A „hogyan csináljuk…?” jellegű címek is kiválóak a figyelem megnyerésére.

2. A szöveg nyelvezete és terjedelme

Ez nem az Akadémia! Fogalmazzon a lehető legegyszerűbben! Írjon rövid mondatokat: ha valamelyik két-három tagmondatnál hosszabbra sikerült, inkább válassza ketté. Ahogyan a cikkek címeit, az olvasók azok szövegeit is gyorsan olvassák. Ha bonyolult és terjengős, a közepén otthagyják az írást, és keresnek új cikket. Ne használjon zavaró szakszavakat, és törekedjen arra, hogy mondanivalóját lényegre törően, röviden fogalmazza meg. Az ideális cikk 400-500 szavas.

business

3. A felépítés: szövegének csontváza

Ahogy az emberi testben, úgy a szövegben is minden akkor működik jól, ha a megfelelő helyén van. Könnyítse meg olvasója dolgát!

Írjon rövid bekezdéseket, és adjon nekik címet is. Ez azért fontos, hogy cikke könnyen áttekinthető legyen, és azonnal lehessen látni annak fő gondolatait. Egy bekezdés ideálisan 75 szavas. Ha az olvasó azonnal látja, mire számíthat a cikkben, átlátja a struktúrát, szívesebben olvassa végig a szöveget.

Az első bekezdés az egész cikk legfontosabb része, mert az ad kedvet az olvasónak a folytatáshoz. Viszont a befejezést sem hanyagolhatja el: lezárásként jó érzéseket kelt egy rövid, egymondatos összefoglalás, vagy egy találó idézet. Olvasója erre az érzésre fog emlékezni, miután végigolvasta a cikket.

4. Kulcsszavak, amiktől Ön kerül előre

Íme, az internet nagy előnye a nyomtatott sajtóhoz képest! Az emberek a Google keresőt használva villámgyorsan meg tudják találni, ami érdekli őket. A keresőbe pár kulcsszót írnak be, és várják a találatokat. Ön a másik oldalon áll, szeretné, ha Önt találnák meg.

Gondolkozzon, hogy mik lehetnek azok a szavak, amire az Ön témájában keresnének, és használja azt a szót a cikkben. Így kerül első helyre a találati listán. Fontos, hogy egy cikkben 1-3 kulcsszónál ne használjon többet, és úgy legyenek elrejtve a szövegben, hogy az még gördülékenyen olvasható legyen.

5. Hivatkozás és plágium

Ha a cikkben egy tudományos felfedezésről ír, nagy hatása van annak, ha leírja, melyik neves kutatóintézet fejlesztését, munkáját dicséri az adott összefüggés vagy adat. Ne azt írja, hogy „brit tudósok szerint…”, hanem nevezze meg a pontos forrást, például: „A Magyar Tudományos Akadémia friss jelentése szerint…”.

A fenti módszerrel a plágium gyanúját is elkerülheti. Soha ne emeljen át összefüggő szöveget, fő gondolatokat másoktól, mert az ebből adódó esetleges hitelvesztést nagyon nehéz helyreállítani, rosszabb esetben kínos és költséges jogi eljárást szabadít magára.

6. Utólagos ellenőrzés – ne spórolja meg!

Végül, de nem utolsósorban: mindig olvassa el újra munkáját, tökéletesítse azt. Minden cikken lehet finomítani, de találhat benne olyan mondatokat, amik második olvasásra nem tűnnek könnyen érthetőnek. Képzelje magát az olvasó helyébe, és törekedjen arra, hogy írása minél közérthetőbb, hétköznapi megfogalmazással készüljön. Használja a nyelvhelyesség-ellenőrző funkciót, hogy kiszűrje a helyesírási hibákat is.

Ha ezt a hat tippet használja, egész biztosan helyzeti előnnyel indul versenytársaihoz képest. Használja ki, amit ők még nem tudnak! Vágjon bele, és garantáltan tódulni fognak Önhöz az olvasók!

Langmár Zsuzsanna
szövegirasblog.hu

Címkék , , ,