KKV Plusz

Opel Insignia Country Tourer teszt: az erő vele van

2014-08-24 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

250 lovas benzinmotorral is kipróbáltuk az Insignia terepes csúcsváltozatát.

fotók: Biró Csongor

fotók: Biró Csongor

Hogy néz ki?

Alsó védőlemez, műanyag első-, oldalsó és kerékív-burkolatok, valamint a 20 milliméterrel megnövelt szabad magasság jellemzik a szabadidős kombit, amelynek izmos dízel változatát előző tesztünkben boncolgattuk. A benzines változatot hasonlóan fényűző felszereltséggel vezettük, 19-es gumik feszültek a hatalmas kerekein. Ezúttal nemcsak a kanyarokban éreztük az összkerék-meghajtás áldását, hanem könnyű terepen is kipróbáltuk a kocsit.

Opel Insignia Country Tourer

A kocsi belseje továbbra is pazar, igazi csúcsmodell, nem szenved hiányt az Audikhoz, BMW-khez szokott ügyfél sem. A zene Bose, a fekete bőr ülések szellőztethetők és memóriásak, a sportos kormány fogása kitűnő. A tükrök aprók, a kilátás a vaskos A oszlopok miatt nehézkes, rászorulunk a holttérfigyelő és a sok asszisztens segítségére.

Opel Insignia Country Tourer

Csomagtartója elégtelen osztályzatot kapott az éles teszten (ajtaja kulcsról is működtethető, elektromos): két ember csomagjai beférnek, de három személy hosszú utazásán a hátsó üléseken nem ússzuk meg csomagok nélkül. Üzleti kombinak tökéletesen megfelel, de családi túraautóként, két gyerekkel, kutyával és sok cókmókkal kevésnek bizonyul.

Opel Insignia Country Tourer

Hogy megy?

A kétliteres, közvetlen benzinbefecskendezésű SIDI benzinmotor 250 lóerős (184 kW), legnagyobb nyomatéka 400 newtonméter. Nem adja könnyen az erejét, nagy tömege visszahúzza a lendületét. Hiába a hatalmas erő, gyorsulásban nem bajnok a Country Tourer, de nem is ez a dolga. Előzéseknél azonban kevés ellenfelünk akad. Nem dicsekvésképpen mondom, de 2300 kilométer alatt nem előzött meg senki, csak egy pár mentő. Nem vadultam, csak engedtem, hogy tobzódjanak a lóerők, szabadon eresztettem a kocsiban szunnyadó energiákat, pránamesterként irányítottam lendületét és meglovagoltam szédületes akaratát. Brutális a fogyasztása, takarékos dízelekhez szokott pénztárcám fel is sikoltott rémületében. Nem volt menekvés, ha nem engedtem szabadjára a toporgó szenvedélyét és csak finoman haladtam vele 9 litert kért száz kilométerenként, ha megadtam magam az ördög csábításának, 11-12-őt. Így inkább élveztem a középút tajtékát és 10,7 literes átlagfogyasztás mellett minden percnek örültem, amit a kocsiban töltöttem.

Opel Insignia Country Tourer

Váltója kormányról is kapcsolható hatfokozatú, kissé már elavult automata. Nem piszkáltuk, ha fokozni akartam a tempót, benyomtam a sport gombot. A sport beállítások különlegessége, hogy a dinamikusabb vezetés érdekében kikapcsolható az összkerékhajtás. A motor nem magas fordulatszámon üzemel, 170-nél 3000-et, 180-nál 4000-et forog a főtengely.

Opel Insignia Country Tourer

Milyen vezetni?

Rossz útviszonyok között is elsőrangú útfogásról a nagyobb gumik mellett az elektronikus vezérlésű, Haldex-kuplungos összkerékhajtás és differenciálzár gondoskodik. A rendszer az elindulás pillanatától alkalmazkodik a pillanatnyi viszonyokhoz, nulla és száz százalék között variálva a nyomatékelosztást az első és a hátsó tengely, illetve a a két hátsó kerék között. Nagy előnye, hogy mindez megtörténik, mielőtt – például vizes úton – egyáltalán elkezdhetnének kipörögni a kerekek. Az elektronikus FlexRide futóművel együtt ez a megoldás villámgyors reakciót és teljes kontrollt biztosít. Tesztünk során alapvetően normál beállítást használtam, rossz hegyi utakon azonban a tour beállítás ringatását is kipróbáltuk.

Opel Insignia Country Tourer

A maximális menetstabilitás és a fokozott dinamika a szintén elektronikus vezérlésű hátsó differenciálzárnak (eLSD = electronically controlled Limited Slip Differential) köszönhető. Úgy szabályozza a jobb- és baloldali hátsó kerék nyomatékelosztását, hogy mindig optimális legyen a rendelkezésre álló talajtapadás kihasználása. Síkos úton maximális vonóerő-átadást biztosít, így mindenkor a lehető legnagyobb fokú az autó kontrollja és az aktív biztonság. A rendszer felismeri, hogy mikor nincs szükség szabályozó beavatkozásokra, és olyankor a súrlódási veszteségek és a fogyasztás mérséklése érdekében automatikusan átvált fronthajtásra. Bármennyire is gyorsan reagál a 4×4-es rendszer, a megcsúszás pillanatában pont egy szempillantásnyi ideig érezzük a tétovázást, aztán szoros marokként zár az összkerék-meghajtás és a maximális tapadás biztonságossá teszi a legtempósabb kanyarvételt is.

Opel Insignia Country Tourer

Mennyibe kerül?

A megújult Insigniában mutatkozott be az új szórakoztató és információs rendszer, amelynek tudását, képességeit nem kis idő elsajátítani. Az Opel Insignia beltere, műszerfala, kormánya fényévvel gazdagodott az elődhöz képest, külön tanfolyam kell ahhoz, hogy készséggé fejlesszük mindennapi használatát. A műszerórák digitálisak, testre szabhatók és szinte minden lényeges és lényegtelen információ ábrázolására képesek a nyolchüvelykes központi monitoron. Újdonság még a BMW-nél és Audinál már megszokott érintéssel vezérelhető irányítópad, ahol kézírással vihetjük be például a navigációs úti célt, vagy a zenetárban található zeneszám címét (utóbbit nem fogjuk használni, sokkal egyszerűbb az érintőképernyőn pötyögni, a tapipad szükségtelen rossz a kocsiban). A navigáció külföldön nehézkesen állítható be, zavaró, hogy csak a pontos cím beírásával tallózhatunk, egy sima Kolozsvár vagy Cluj Napoca nem elég neki. A Bose hangzórendszer kiválóan szól, ahogy a kiváló, ergonomikus ülésekről is csak ódákat zenghetünk.

Opel Insignia Country Tourer

Mindezért borsos árat kér az Opel, ad cserébe távtartós tempomatot, vészhelyzetben fékező asszisztenst, sávelhagyásra figyelmeztetőt, Bose hangrendszert, elektromosan mozgatható dupla panorámás tetőablakot, ülésfűtést és – szellőztetést, táblafelismerést, elektronikus csomagtérajtót, érintőképernyős navigációt, tolatókamerát és radarokat. Legolcsóbban Country Tourerhez 9,41 millió forint leszurkolásával juthatunk, ekkor 1,6 literes 170 lovas változatnak örülhetünk. A tesztelt kétliteres turbós benzines alapára 11,92 millió forint. A gazdagon felszerelt prémium autót prémium áron kínálják, 14,5 millió forintos árcímkét találtunk rajta a pénztárnál.

Opel Insignia Country Tourer

Opel Insignia Country Tourer 2.0 SIDI 4×4 AT
Alapár: 11,92 millió forint
Tesztautó ára: 14,5 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, Bluetooth, tolatóradar, mp3-lejátszós rádió, nappali fény, ESP: 12 millió forint
Gépjárműadó: 63 480 forint/év
Cégautóadó: 264 000 forint/év
Üzemanyagköltség: 674 100 forint/év (15 000 kilométer, 10,7 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 420 forintos benzinár)

Opel Insignia Country Tourer

 

Címkék , , ,

Kapcsolódó anyagok