KKV Plusz

Volkswagen e-up! teszt: legyorsulja a BMW-t is

2014-12-12 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

3,5 méter az e-up! hossza, négyszemélyes. Pont mint egy városi miniautó. De ez a Volkswagen más, mint a többi, elektromos.

fotók: Biró Csongor

fotók: Biró Csongor

Hogy néz ki?

Szinte szűzen, alig 300 kilométerrel vettem át a legtakarékosabb Volkswagent. Külseje és belseje teljesen olyan, mint egy hétköznapi ötajtós up!, villanyos mivoltát csak hatalmas LED-es gyöngysora és egyedi műszerórája jelzi. Ha felnyitjuk a motorteret, akkor egyértelmű a leányzó fekvése: nincs benne belsőégésű motor és nincs váltó sem.

Volkswagen e-up!

Furcsa, hogy miután egy hipermodern jövőautóban ülünk olyan alapvető kényelmi eszközök nem állnak a rendelkezésünkre, mint a Bluetooth és az USB-csatlakozás. Elvileg ehhez az autóhoz felár nélkül is járt volna a sima up!-hoz is rendelhető mobil Garmin navigációs, információs és szórakoztató kütyü (olyan, mint egy mobiltelefon), de a teszt alatt ez nem állt még rendelkezésre. Ez egyébként azért is hasznos, mert a navigációját az elektromos autózáshoz hangolták, így jelzi, hogy meddig jutunk el, sőt a töltőállomásokat is mutatja.

Volkswagen e-up!

A fűtés pazarló 3,3 kWh-nyi áramot fogyaszt, alternatívaként van ülésfűtés (oldalanként 300 Watt), szélvédőfűtés (ez nagyon nem melegít, kipróbáltam, de egy kilowattot ez is benyel óránként). Ha klímázunk, akkor végünk, az ugyanis óránként 5,5 kilowattot kér. Ha mondjuk 100 kilométeres a hatótávunk és bekapcsoljuk egyes fokozaton a fűtést (22 fokon), akkor egyből 87 kilométerre esik a hatótáv. De mivel ez kezdetben csak hideget fúj, próbálkozunk a maximummal, a hatótávunk 78 kilométer – és még egy métert sem tettünk meg.

Volkswagen e-up!

Az 1,1 tonnás kocsiban a 230 kilós, 204 cellás, 18,7 kilowattos akkumulátort (25 Ah) az ülések alá építették be, a csomagtartónk így változatlan méretű, fekvőrendőrökön azonban néha leér a kocsi. Ezeken érdemes a szokásosnál lassabban átkelnünk, főleg, ha tele a kocsi. Négyen beférnek, hokisból csak kettő, a felszerelések táskái a ledöntött ülésekkel keletkező teret teljesen kitöltik, a hokibotok konkrétan csak úgy férnek be, ha egy kicsit hajlítunk rajtuk (kompozit ütőkkel ez nem gond). Csomagtartója dupla padlós, 250 literes, ledöntött ülésekkel 923 literes.

Volkswagen e-up!

Hogy megy?

A villanymotor 210 newtonméteres nyomatéka mindig a rendelkezésünkre áll, persze, ameddig van töltés. A bolygóműves váltóval három fokozatban tölthetjük az akkumulátort. A motorféküzem első fokozata nem is érezhető, a hármas azonban már határozottan lassít. A B fokozat (négyes visszatöltő fokozat) használatával elfelejthetjük a féket, minden lassulási energiát visszanyerünk.

Volkswagen e-up!

Otthoni konnektorból lenullázott akkumulátort 9 óra alatt tölthetünk fel 10 amperrel és 2,3 kilowatt teljesítménnyel (egyenáramú csatlakozóból 60 amperes, 50 kilowattos teljesítményű gyorstöltővel fél óra alatt 80 százalékosra tölthető fel). Féltem kiszippantani az utolsó csepp energiát, így nekem a leghosszabb töltési idő 7 óra volt, amikor 20 kilométeres hatótávról nyomtam tele árammal (121 kilométer lett az akkori maximálisan megtehető hatótáv a számítógép szerint). A legtöbb, amit kiírt az normál módban 150, eco plusz módban 155 kilométer volt, de a legtöbb, amit mehettem vele az normál módban 94 kilométer, eco plusz módban 112 kilométer volt.

Volkswagen e-up!

Milyen vezetni?

Első villanyautóm volt (pedig már volt egy tucat), amelynek élveztem a vezetését. Sokkal többet ad, mint amennyit várnánk tőle.

Volkswagen e-up!

A 60 kilowattos maximális teljesítményt csak rövid ideig és csak normál módban adja le, de a tartósan leadható 40 kilowattal sem vérszegény az e-Up! Ezt az az ötös béemvés is tanúsíthatja, aki jelzés nélkül akart leelőzni az egyik Soroksári úti lámpánál. Pechje volt, mert volt energiám bőven, edzésről jöttem, mért tartott az adrenalin is. Mire a bömös gyanútlan sofőrje észbe kapott, már csak két angyalszemnyi apróság volt a visszapillantómban a bajor. A kicsike hatvan-hetvenig parádésan gyorsul, száz fölött azonban nagyon nem megy, így hosszú kilométereken voltam kénytelen a vakító angyalszemekben és a BMW-s lihegésében gyönyörködni. 100 környékén kénytelen voltam lehúzódni, mert az ellenfél mindenképpen tolva büntetni akart. A villanyos végsebessége papíron 130 kilométer/óra, a fedélzeti műszert egészen 136-ig kergethetjük. Az eco gomb használatával 120 kilométer/óra a maximum, a legnagyobb nyomaték 167 Nm, az ajánlott eco plusz gomb megnyomásával pedig 95 kilométer/óra, a legnagyobb nyomaték 133 Nm. Ilyenkor klímánk és fűtésünk sincs, az egyetlen luxus a szellőztetés, ami ebben a módban is üzemel, igaz, jó hideg levegőt csap az arcunkba. 130 kilométer/óránál csak a szélzajt halljuk, olyan mintha a vitorláznánk, de nem a vízen, hanem a szélben.

Volkswagen e-up!

Mennyibe kerül?

Karbantartásán valamennyit spórol a leendő tulajdonos, olaj- és szűrőcserére nincs szükség, nem kell levegőszűrő sem, az erőátviteli egységet kenő hajtóműolajat sosem kell cserélni, mert a kocsi élettartamára elegendő. Marad a futómű, a pollenszűrő és a fék, de a betéteket is a szokásosnál jóval később kell cserélni az újrahasznosuló fékezési energia miatt. Rugózása kényelmes, kormányzása pontos, fordulóköre kicsi.

Volkswagen e-up!

Ha télen villanyautózunk készüljünk fel a legrosszabbra: fázunk és aggódunk. De csak akkor, ha spórolni akarunk és nem a villanyautóhoz illő távolságokat tervezzük be. Ha mindig feltöltjük a kocsit és naponta nem autózunk többet 100 kilométernél, akkor jó barátok lehetünk. Első nap még meg akartam váltani a világot, de miután szétfagytam eco plus módban, rájöttem, hogy inkább töltök és fűtök. Sőt, legyorsulok másokat.

Volkswagen e-up!

A téli üzemmód megtette hatását, a kocsi a közel ötszáz kilométeres tesztelés során 21,2 kilowattot fogyasztott száz kilométerenként (5-6 kilowattot a fűtés, ülésfűtés, ablaktörlő és a rádió, illetve a világítás rovására írhatunk). Így 100 kilométert 750 forintért tudunk megtenni (olcsó áramot használva). Ha ezt hasonlítjuk egy takarékos dízellel vagy benzinessel, akkor gazdaságos megoldásnak tűnik a villanyautó (megússzuk fél pénzen) fenntartása, ám a közel négyszeres ár sosem térül meg. De rosszul közelítünk a témához. Az elektromos autó nem gazdasági, hanem szemléleti kérdés. Az e-up! 8 millió forintos alapárán sem érdemes szörnyülködni. Egy nyolchengeres Audi mellett második autóként igenis van létjogosultsága a sokpénzűek garázsában. Inkább, mint egy kabriónak.

Volkswagen e-up!

Volkswagen e-up!

Ára: 7,99 millió forint
Gépjárműadó: 0 forint/év
Cégautóadó: 105 600 forint/év
Üzemanyagköltség: 112 950 forint/év (15 000 kilométer21,2 kWh/100 kilométeres átlagfogyasztás, 35,33 forintos kWh áramár)

Volkswagen e-up!

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok