KKV Plusz

Peugeot 308 SW teszt: kihagyhatatlan kombi

2015-01-08 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Komoly nagyágyú érkezett a cégautó-piacra. A megújult Peugeot 308 SW a Nyugat-Európában a kategóriát vezető Golf Variantnak és a feltörekvő Focus kombinak is a babérjaira tör. Van olyan jó kocsi, mint azok. Főleg a takarékos és erős 1,6 literes dízelmotorral.

fotók: Biró Csongor

fotók: Biró Csongor

Hogy néz ki?

Bár nem olyan szép, mint ötajtós változata, az év autójának kikiáltott 308-as puttonyosa vonzza a tekinteteket és az elismerő pillantásokat. Kiváló választás céges feladatokra.

Peugeot 308 SW

A világos kárpit az első nap végéig jól mutat az autóban, hangulatos és barátságos környezetet teremt, de irtózatosan koszolódik, a tesztautó üléseire legszívesebben tettem volna egy plédet, annyira megviselte a néhány tucat tesztelés és a közel 14 ezer kilométer. Még egy sóhajtás is meglátszik rajta.

Peugeot 308 SW

Jól felszerelt változatot teszteltünk, a számos extra prémium jegyekkel öltöztette fel a kocsit, a forró ülés masszírozott is deréktájon, a navigációs, telefonos funkciók mellett erre alkalmas készülékkel és jogosultságokkal a világhálót is böngészhetjük a hatalmas, 9,7 hüvelykes kiváló felbontású központi képernyőn (nevezzük tabletnek). Ezen irányítunk szinte minden funkciót, így a klímát is, ezért alig van kapcsoló, vagy gomb a vezető felé forduló középkonzolon. A műszerfal keskeny, látványos és informatív, a kis kormány (multifunkciós) alig takar ki pár pixelt információs kijelzőből. A követési távolság kijelzésétől és a félig intelligens adaptív tempomatig (bizonyos körülmények között lassít és gyorsít a forgalommal, de hirtelen lassításokat, illetve fékezéseket nem, vagy csak nyersen követ) és a holttérfigyelőtől a tolatókameráig számos segéddel ellátták. A fordulatszámmérő mutatója jobbról balra mozdul, akárcsak a vízhőfokmérő. A bal oldalon lévő műszerek hagyományosan balról jobbra emelkednek.

Peugeot 308 SW

A teljesen LED-fényszórók (éjjel fehérbe borul a táj) és hátsó lámpák látványa mellett az utasokat igazán a hatalmas, 1,69 négyzetméteres (árnyékolható) panoráma üvegtető tette taccsra. Bárki, aki beült, ámult és bámult. Úgy érezte magát, mint egy luxusautóban.

Peugeot 308 SW

Az új platformra helyezett oroszlános kompakt kombi letisztult és elegáns autó, hossza 4,585 méter, elődjénél 140 kilóval könnyebb. 1,471 méter magas, szélessége pedig 1,804 méter. Az ötajtósnál 11 centivel hosszabb a tengelytáv, 33 centivel hosszabb a test.

Peugeot 308 SW

A 308 SW csomagtartója 610 literes beleszámítva az 54 literes szőnyeg alatti tárolóhelyet. Ajtaja termoplasztiknak nevezett kompozit anyagból készült. Ennek a könnyű és szilárd anyagnak köszönhetően 3 kilóval csökkent a tömege. A hátsó ülések egy mozdulattal síkba dönthetők, hatalmas az 1660 literes tér, de nem segítik a pakolást fülek és rögzítő sínek. Könnyű beszállni minden üléshelyre, nagy a lábtér hátul is, hárman elférnek hosszabb távon is. Kellemes meglepetés a 230 voltos csatlakozó a középkonzol legvégén a két első ülés között.

Peugeot 308 SW

A hátsó LED-es lámpák a szériafelszereltséghez tartoznak, még az első LED-es nappali fényért sem kell plusz pénzt fizetni, igaz, a Peugeot nagy dobása, a fénydiódás fényszóró csak a legmagasabb felszereltséggel érhető el.

Peugeot 308 SW

Milyen vezetni?

Az üléspozíció mély, a kormány fogása tetszett, jó a kilátás a kocsiból. Futóműve, kormányzása, váltója hibátlan, dinamikusan vezethető a kocsi.

Peugeot 308 SW

A Peugeot 308-ban a hidraulikus szervokormányt elektromos szervokormány váltotta fel, melynek köszönhetően tovább csökkent a szén-dioxid-kibocsátás. Az elektromos irányítással könnyebb az autóval a városban manőverezni, amit a jelentős mértékben lecsökkent fordulási szög csak tovább fokoz.
Peugeot 308 SW

Hogy megy?

Motorjának legnagyobb teljesítménye 115 lóerő (85 kW) 3600-as percenkénti fordulatszámon, a csendes dízelnek 270 (túltöltéssel 285) newtonméter a legnagyobb nyomatéka, amelyet már 1750-es percenkénti fordulaton átad az első kerekeknek. A turbónyomásra nem kell sokat várni, elég rugalmas a kocsi, miközben alig forog a főtengely. Legmagasabb, hatodik sebességfokozatban 90 kilométer/órás sebességnél 1500-at forog, 100-nál 1600-at, 110-nél 1800-at, 120-nál 2000-et, 130-nál pedig 2150-et. Stop-startja fékezéskor 10-15 kilométeres sebességnél lekapcsolja már a motort.

Télies körülmények között főleg elővárosi forgalomban 5,8 liter gázolajat fogyasztott az autó 100 kilométerenként.

Mennyibe kerül?

Akciósan 5,07 millió forintért juthatunk 308 SW-hez, igaz ennyi pénzért csak a 110 lovas 1,2 literest vihetjük. A tesztelt dízelmotorral a kombi listaára 5,87 millió forint (Access felszereltség, ez is ad is ad ESP-t, hat légzsákot, távirányítós központi zárat, elektromos első ablakokat, manuális klímát, fedélzeti számítógépet és sebességhatárolós tempomatot), az általunk kipróbált Allure változat induló ára 6,75 millió forint, felextrázva pedig közel egymillióval drágább.

A Driver Assistance Pack három funkcióval rendelkezik, mely az autó elejében elhelyezett radar segítségével működik: 1. a távolságtartó tempomat egy kiegészítő sebesség- és távolságrögzítő funkciót kínál, amely az előttünk haladó járműtől való távolságot határozza meg. Amint a radar egy járművet észlel, a motorfék és a gázpedál együttesen és automatikusan megtart egy adott távolságot. Amennyiben a motorfék által végrehajtott sebességcsökkenés nem elegendő a megadott távolság megtartására, a rendszer figyelmeztetést küld és vezetőre bízza a sebesség irányítását. 2. ütközés veszélyére figyelmeztető jelzés: amennyiben a radar úgy érzékeli, hogy az előttünk haladó jármű túl közel van, hang- és vizuális jelzés figyelmezteti a vezetőt, hogy az ütközés elkerülése érdekében fékeznie kell. 3. automatikus vészfék: amennyiben a radar az előttünk haladó járművel való ütközés kockázatát érzékeli, a rendszer automatikusan automatikus fékezéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy elkerülhető legyen az ütközés. A holttér-figyelő berendezésnél a visszapillantó tükörbe épített fénydióda figyelmezteti a vezetőt a holttérben megjelenő autóra vagy motorra. További berendezések: elektromos kézifék (széria: automatikusan behúz, ha leáll a motor, indításnál pedig kiold), tolatóradar, kulcs nélküli nyitás és indítás, parkolást segítő rendszer.

A hagyományos kulcs helyett az ajtók az elektronikus felismerés révén nyithatók, a motor beindítása, illetve leállítása pedig a start/stop gomb egyszerű megnyomásával történik. Az első ajtó kilincsének egyetlen érintésével bezárható az autó. A nyitás már nem ilyen egyszerű: a vezetőajtó érintésre nyílik, de a többi nem, így ha nem egyedül utazunk vagy megkeressük a kulcsot, vagy egyenként érintve nyitjuk és kireteszeljük az ajtókat. Volt még az autóban elindulást segítő rendszer és önműködő parkolósegéd. Utóbbinak a közreműködését ezúttal nem vettük igénybe, a tolatókamera sötétben nem ad képet.

A holttér-figyelő berendezésnél a visszapillantó tükörbe épített fénydióda figyelmezteti a vezetőt a holttérben megjelenő autóra vagy motorra.

Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi

Alapár: 5,87 millió forint
Tesztautó ára: kb. 7,7 millió forint
Autó ára KKV normafelszereltséggel (négy elektromos ablakemelő, ködlámpa, klíma, mp3-lejátszós rádió, Bluetooth, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ESP, tempomat, tolatóradar): kb. 6 millió forint (Active plusz)
Gépjárműadó: 29 325 forint/év
Cégautóadó: 105 600 forint/év
Üzemanyagköltség: 313 200 forint/év (15 000 kilométer, 5,8 literes átlagfogyasztás/100 kilométer, 360 forintos dízelár)

Címkék , , , ,

Kapcsolódó anyagok