KKV Plusz

Megéri az adatelemzés a döntés előtt

2015-05-13 Szerző: kkv Rovat: Pénzügy, Tippek

A vezetők inkább a tapasztalatra és tanácsra hagyatkoznak az üzletet alakító döntések során, mintsem az adatokra. Az adatelemzés minőségének javításába azonban egyre többen fektetnek be, hiszen tudják: hosszú távon megtérül a pénz.

konyveles_penzugy_131881202

Érdekes háttérmunkát végzett a közelmúltban a PwC nemzetközi tanácsadó cég és az Economist Intelligence Unit. Közös kutatásukból kiderült, hogy az erősen adatvezérelt cégek esetében háromszor annyian éreztek jelentős javulást a nagy döntések meghozatala során, ugyanakkor mindössze háromból egy vezető vallja vállalatát erősen adatvezéreltnek.
Több nagy döntés születik ad hoc jelleggel mint előre megtervezetten, és ezeknek a nagy döntéseknek jelentős hatásuk van a jövőbeli jövedelmezőségre: a vezetők közel harmada egymilliárd dollár felettinek ítéli ezek súlyát. Sok vezető kétkedik vagy csalódott azzal kapcsolatban, hogy érdemes-e a gyakorlatban is alkalmazni az adatok elemzését.

94%
Világszerte a vezetők túlnyomó többsége (94%) szerint a cégük menedzsmentje készen áll a stratégiai irányokat meghatározó jelentős döntések meghozatalára, ugyanakkor mindössze egyharmaduk támaszkodott elsősorban az adatokra és elemzésekre a legutóbbi ilyen döntésénél. A vezetők 58%-a megérzéseire és tapasztalataira, valamint a szervezet többi tagjának tanácsaira és tapasztalataira alapozta a döntéshozást. A vállalatukat erősen adatvezéreltnek tekintő vezetők– az összes megkérdezett 43%-a – számoltak be a legnagyobb mértékű fejlődésről a döntéshozatalban az elmúlt két év során.

43%
A megkérdezett vezetők mindegyikének prioritást jelentenek az adatelemzés minőségének javítását célzó befektetések az elkövetkező két évben a jobb döntéshozatal érdekében. A tanulmány szerint a vezetők gyakran hoznak nagy horderejű döntéseket, amelyeket gyakran felül is vizsgálnak. Több mint háromnegyedük negyedévente hoz ilyen döntést, 43%-uk pedig havonta felül is vizsgálja azokat.

ERŐSORREND
(A legfontosabb döntések egy éven belül)
1. a létező vállalkozás fejlesztése
2. együttműködés a versenytársakkal
3. a létező vállalkozás leépítése
4. belépés egy új iparágba vagy új vállalkozás indítása
5. a vállalat pénzügyei

„Egy vállalat sikere manapság szorosan összefügg azzal, milyen jó döntéseket tud hozni. Bár a vállalatvezetők továbbra is a tapasztalatra, a tanácsokra vagy saját megérzéseikre hallgatnak, látják, hogy a siker érdekében elengedhetetlen befektetniük az adatelemzésbe. A tapasztalat és megérzés, valamint az adatok és elemzések használata egymást nem kizáró tényezők.
Az üzleti kihívás pont a kettő megfelelő párosításában rejlik. A vezetők ismerik a megfelelő kérdéseket – most már csak azt kell tudniuk, hogyan nyerjék ki a jó válaszokat az elmúlt két évben használt külső és belső adatforrásaikból” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezetője.

30%
A válaszadók elmondása szerint az olyan új üzleti lehetőség felbukkanása volt a leggyakoribb oka egy jelentős döntés meghozatalának, melyet nem hagyhattak figyelmen kívül (az esetek 30%-ában). Egyéb okok voltak még a korábban elhalasztott döntések meghozatala (25%), a stratégiai illeszkedés (18%), az ötletek tesztelése (15%), a külső környezeti tényezőkhöz való alkalmazkodás (9%) és a szabályozás (4%).
„A nagy döntések profitabilitásra gyakorolt hatásai sokszor dollármilliárdokban fejezhetők ki, ezért nagy a kockázat. Ráadásul a döntéshozatal kiszámíthatatlan, gyakorisága nem előrejelezhető, így a vállalatok próbálják gyorsítani és finomhangolni ezt a folyamatot. A jobb döntéshozáshoz elengedhetetlen a legújabb hozzáférhető adatok és elemzési módszerek használata, valamint a felelősség meghatározása és a döntéshozatali folyamat alapjainak lefektetése”- emelte ki Osztovits Ádám.

63%
Annak ellenére, hogy kényelmes a megérzéseikre hallgatniuk, a vezetők közel kétharmada (63%) szerint az adatok felhasználása megváltoztatta a cégük döntéshozatali folyamatát, és ennek további hatásaira is számítanak. A három legfőbb terület, ahol a vezetők a döntéshozásban változtatni igyekeznek: a döntéshozási folyamatban résztvevő emberek száma, a speciális és kiterjesztett analitika és adatelemzés szélesebb körű használata, és olyan, kifejezetten adatfeldolgozással foglalkozó csapatok alkalmazása, melyek a stratégiai döntésekhez szükséges információt szolgáltatják.
A kutatási eredmények az adatok és az elemzés kiegyensúlyozott használatát támasztják alá a versenyelőny elérését szolgáló gyors és pontos döntések meghozatala érdekében:
– Az érintettek számára közvetített értékek feltérképezése a vállalat jövőjére legnagyobb hatást gyakorló döntések azonosításával.
– A stratégiai alternatívák üzleti hatáshoz rendelése a megatrendek, iparági trendek, stratégiai alternatívák az üzleti és működési modellre gyakorolt hatását szimulálva.
– Érték és eredmény tükrében vizsgálódni a várható javulás számosításával olyan mutatók segítségével, melyek a döntéshozás fejlesztésére alkalmazhatóak.
– Strukturált tesztelés-tanulási megközelítés alkalmazása a szervezetben, folyamatban, technológiában, kultúrában történt változások meghatározásával, melyek a döntéshozás javításához szükségesek.

cegvezetes_elemzes_penzugy_munkatarsak_hr_151828253

5 hiba először a főnöki székben
Egyszer mindenkiből lesz főnök, még ha kisfőnök is. Lehet, hogy később, más cégnél újra az lesz Ön is, de az elsőt biztos megjegyzi. Már csak a hibái miatt is, amiket mindenki elkövet, ha először kap egy kis hatalmat. Gyakori, hogy a kinevezés után túl sokáig vacillál egy-egy fontos, esetleg kényes döntésen. A halogatást gyengeségnek vagy alkalmatlanságnak fogják érezni a beosztottak. A ló másik oldala az, ha főnökként mindent jobban akarunk tudni, mint beosztottaink. A döntéshozatalban határozottnak kell lenni, de nem szabad elnyomni az embereket. Arra kell törekedni, hogy mindenki a sajátjának érezze a végső döntést – még ha esetleg eleinte nem szívesen veszik magát az ötletet. Mindig vonjon be egy-két vezetőtársat vagy szószólót, rajtuk keresztül is képes lehet érvényesíteni az akaratát, de soha ne tűnjön erőszakosnak. Ne szakadjon el teljesen a cégen belül a termeléstől. Ne vonuljon be a főnöki szobájába túl sok időre, mindig szánjon időt arra, hogy a termelést irányítókkal konzultál – ott, az üzemben vagy a raktárban.

Címkék , ,