KKV Plusz

Így csomagolja személyes márkáját

2015-05-14 Szerző: Kondor Anna Rovat: Kiemelt, Marketing, Tippek

Cégünk egyik hatékony marketing eszköze lehet, ha mi magunk is márkaként élünk a szakmai köztudatban. Személyes márkánkat tervezetten érdemes építeni és persze folyamatosan ápolni kell.

ado_ber_132042266

Hiába nyújtunk jó teljesítményt, ha azt nem tesszük láthatóvá, kevés esélyünk van a sikerre – figyelmeztet Monica Moody Moore, a neves Johns Hopkins Egyetem kutatója, aki szerint a személyesmárka-építés a karriercéljaink elérésének mára elengedhetetlenül fontos eszközévé vált. A szakember hat pontban foglalja össze, hogy mire szükséges figyelnünk a személyes márkánk megalkotásakor.

A brand nem csupán egy árut, terméket vagy szolgáltatást jelenít meg, a funkciója ennél jóval több: értéket, egyedi jellemzőket és előnyöket ajánl a fogyasztóknak annak érdekében, hogy a márkázott áruk, termékek vagy szolgáltatások fogyasztását elősegítse.

A branding kifejezés már nem csupán a gazdasági egyetemek berkein belül cseng ismerősen, így a legfőbb ideje, hogy feltegyük a kérdést: hogyan hasznosítható a márkázás a karrierépítésünkben? Hogyan kezdjünk neki a személyesmárka-építésnek, hogyan határozható meg, hogy milyen egyedi jellemzőkre és előnyökre érdemes felépítenünk a személyes márkánkat? Moore hat tanácsának mindegyike érdekes lehet számunkra.

„Az nem úgy megy, hogy az ember felkel reggel, és egy nap alatt felépíti a személyes márkáját” – írja Moody Moore, és valóban: hiteles és belső ellentmondásoktól mentes személyes márka csak a személyiség alapjaira építhető, a személyiségünk feltérképezése pedig időigényes folyamat. Ráadásul az önvizsgálat még csak az első lépés a személyesmárka-építkezésben.

1. lépés: Önértékelés
Valószínűleg nincs nehezebb ennél: kíméletlenül őszintének kell lennünk magunkhoz, és fel kell mérnünk, hogy miben vagyunk jók, netán kiválóak, illetve miben rosszabb a teljesítményünk, mint a versenytársainké. Tekintsünk úgy magunkra mint termékre, és mutassunk rá azokra az értékes tulajdonságainkra, amelyek a személyes márkánk sarokkövei lehetnek.

Ennél a fázisnál jelentős szerepe lehet a személyiségteszteknek, például a Myers és Briggs nevét viselő (MBTI-) tesztnek vagy a Will Schutz által kidolgozott FIRO-B-kérdőívnek. Pusztán önmagukra hagyatkozva nagy a veszélye annak, hogy a valóságnak nem megfelelő képet alkotunk az erősségeinkről és a gyengeségeinkről, amivel a személyes márkánk hitelességét kockáztatjuk.

2. lépés: Visszacsatolás 360 fokban
Ha az önvizsgálatnak vége, jöhet az ellenőrzés: a környezetünk is azt gondolja rólunk, amit magunkról gondolunk? A kollégáink is precíznek és megbízhatónak látnak bennünket? Teljes átfedés az önértékelésünk és a minket körülvevők rólunk alkotott véleménye között biztosan nem lesz, a kérdés csak az, mekkora a különbség. Ha jelentős az inkonzisztencia, újra kell kezdenünk a folyamatot.

3. lépés: Csomagolás és pozicionálás
Az értékes tulajdonságaink felmérése után következhet a szelektálás. Mire van szükségünk a karriercéljaink eléréséhez? Mire van szüksége belőlünk azoknak, akik befolyásolhatják a karriercéljaink elérését? Elképzelhető, hogy egyes tulajdonságaink önmagukban ugyan értékesnek minősülnek, de semmi közük a professzionális életünkhöz, vagy egyszerűen csak nem érdeklik a célcsoportunkat.

A személyes márka sikerességének feltétele, hogy a célcsoportunk egyedinek, unikálisnak lásson bennünket, így mindenekelőtt arra kell törekednünk, hogy az értékes tulajdonságainkból olyan elegyet állítsunk össze, amely elüt a versenytársainkétól. A szelekció mellett a pozicionálásnak legalább ekkora szerepe van: vizsgáljuk meg, hogy milyen fizikai és online térben szükséges láthatóvá válnunk, hol érhetjük el az úgynevezett stakeholdereket, vagyis az érintett személyeket és szervezeteket, intézményeket.

4. lépés: Légy látható és hallható
Ez persze nem jelenti azt, hogy túlbuzgónak, harsánynak vagy bőbeszédűnek kellene lennünk. Sőt: igazán csak akkor érdemes láthatóvá válnunk, ha a láthatóságnak funkciója van, és csak akkor mondjunk valamit, ha van mit mondanunk. Sokan azért rekednek meg a karrierükben, mert bár kimagasló teljesítményt nyújtanak, nem teszik azt láthatóvá, és csupán néhány munkatársuknak van tudomása arról, hogy mennyit és hogyan dolgoznak.

Tipikus példája ennek az, amikor egy céges jelentés összeállításánál a készítő neve nem, csak a vállalati hierarchiában nála feljebb állóké van feltüntetve; ha nincs is lehetőségünk rá, hogy szignózzuk a munkánkat, nagyon fontos, hogy a megfelelő módon és a megfelelő fórumokon megjelenítsük a teljesítményünket.

5. lépés: Ügyelj a részletekre
Nagyon fontos szem előtt tartanunk, hogy a személyes márkánk, azaz a rólunk mások fejében élő kép nem korlátozható csupán a professzionális életünkre, a szakmai teljesítményen kívül számos tényező befolyásolja még a megítélésünket. Ha a személyes márkánk értékajánlata mondjuk a precizitás, törekedjünk rá, hogy az ne csupán a szűk értelemben vett munkavégzésünkben mutatkozzon meg, hanem könnyen értelmezhető szimbólumokban is: egy tökéletesen megkötött nyakkendő, a pontosság, illetve általában a szigorú és hatékony időbeosztás jelentősen erősítheti egy a precizitásra épülő személyes márka hitelességét.

6. lépés: Hozzáadott érték
Térjünk vissza a kiinduló állításunkhoz: a brand nem csupán egy árut, terméket vagy szolgáltatást jelenít meg, értéket, egyedi jellemzőket és előnyöket is ajánl. Az értékajánlatunk meghatározásakor ügyelnünk kell rá, hogy amit kínálni akarunk, annak szükségképpen hasznosnak, a szakmai környezetben is értelmezhetőnek kell lennie a célcsoportunk számára.

Így egy olyan vezetőnek, akinek több szakterületet és egymástól eltérő tevékenységeket egyesítő csapatmunka megvalósítása a feladata, ajánlott a személyes márkáját a holisztikus, integráns gondolkodásra (is) építenie. Feltéve persze, hogy a vezető valóban holisztikusan és integránsan gondolkodik.

penz-palyazat_133091477

Itt a feltételen van a hangsúly. Némelyek talán azt gondolják, hogy a személyes márkák csak hamisak, mesterkéltek lehetnek, üres ígéretek, ennél nem jelentenek többet. Csakhogy ez messze nem igaz. Állandó tapasztalat, hogy a személyiség nem tűr meg magán olyan képet, amely idegen tőle, előbb vagy utóbb ledobja magáról, és a személyes márka tökéletesen hiteltelenné válik.

Ennél fogva időpazarlás üres ígéretekre, nem létező értékekre építeni egy márkát, sőt: egy hamis értékajánlattal a már elért pozíciónkat is kockáztatjuk. A személyesmárka-építés a bennünk rejlő lehetőségek kiaknázását célozza: fedezzük fel az értékeinket, és mutassunk meg néhányat belőlük azoknak, akik elősegíthetik a karrier- és üzleti céljaink elérését.

Címkék , ,