KKV Plusz

Dacia Duster Blackstorm teszt: a Kárpátok géniusza

2015-06-07 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Alig észrevehetően újult meg tavaly a legsikeresebb Dacia. A Dusterben alapfelszerelés lett az ESP, az oldallégzsák, de a legfontosabb, hogy modern, 1,2 literes francia turbómotorral is elérhető. Kipróbáltuk a 125 lovas elsőkerék-meghajtású mindenest.fotók: Biró Csongor

Mindenes a Dacia Duster, mert mindenre jó. Ha akarom családi autó, ha akarom cégautó, ha akarom rendőrautó, ha akarom terepjáró, ha akarom trágyahordó. A tesztelt Blackstorm különszéria elegáns cégautóként mutatkozott be és annak hibátlan.Dacia Duster

 Hogy néz ki?

Ennél mokányabb autót még nem gyártottak a földkerekségen, tetszetős bármelyik oldalról nézzük. Engem megfogott. Masszív és agresszív a négy kidudorodó kerékjárati ív, a robusztusságának hátránya a nagyon rossz, 0,42-es alaktényező, ami autópályás autózásnál magas árat fizettet velünk. A különszéria sárga visszapillantó tükreiről, sötét szürke alufelnijeiről és néhány repülést idéző külső és belső grafikáról ismerhető fel. A beltere kulturáltabb lett, de olcsósága megmaradt, ne keressünk minőségi anyagokat, sokkal inkább kopogósakat, egyszerűeket. A navigációs, információs és szórakoztató rendszer még mindig furcsa egy Daciában, főleg akkor zavarba ejtő, ha az árát is megtudjuk: 75 ezer forint a felára a rádióhoz képest. Képernyője túl lent van, vezetés közben nem egészséges lepillantgatni. Az ablakemelők az ablak karfájára kerültek. Kézenfekvő megoldás, de a Dusterben inkább térdlerúgó megoldás lett, folyton beverjük a térdünket. Hagyományőrző az indexkar végén lévő kürt, a kormányoszlop csak magasságában állítható.5

Praktikus a Duster, az előredönthető jobb első üléstámlának köszönhetően akár 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk benne, öt személynek fejedelmi a hely, a csomagtartó 475 literes de akár 1 636 literig bővíthető (nem síkba döntött hátsó ülésekkel).3

A négy felszereltségi szint második lépcsőjétől szériában jár a klímaberendezés, felárért (vagy magasabb szinten szériában) pedig olyan opciók kérhetők mint a tempomat, az ülésfűtés, a tolatóradar, vagy az érintőképernyős Media Nav multimédiás és navigációs rendszer. A tesztautónkban minden benne volt, egyedi szériás. A repülés világával kacsint össze a motorháztetőn, az autó oldalán és hátán található matricadekoráció, amely egy magasságmérőt idéz meg. A navigációs rendszeren és a tempomaton kívül a Duster Blackstormban a tolatóradar és az emelkedőn elindulást segítő rendszer is megtalálható.4

Milyen vezetni?

Futóművét tökéletesen eltalálták, kiválóan csillapítja az úthibákat, de a kanyarok sem hozzák zavarba, az ESP kikapcsolhatatlan. Bárhol elmegyünk vele, ahol nincs szükség összkerék-meghajtásra, hasmagassága 205 milliméter. Nincs kátyú, ami kifogna rajta. Terepszögei sem rosszak: belépőszög 29,3, a rámpaszög 23, a kilépő 34,9 fok.
A vezetőt csak a rövid ülőlap bosszantja, az igénytelennek tűnő plüss ülések még 500 kilométeres táv után sem fájdítják a derekat. Autópályán hangos a menetzaj, szerencsére a dobozhangú rádió tompítja. Autópálya-tempónál sokat fogyaszt, a több mint 1200 kilométeres tesztelés során 7,3 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást mértem, két-három személlyel eco módban használva. Nálam legnagyobb hatótávja a 900 kilométert is elérte.2

Hogy megy?

A Renault 1.2 Tce jelzésű, változó szelepvezérlésű, 125 lóerős, 205 newtonméteres turbós benzinmotorja könnyedén mozgatja az 1,2 tonnás Daciát még takarékos módban is (eco gomb használata javallott). 150-nél 3200-at, 140-nél 3000-et, 130-nál 2750-et forog a főtengely percenként a pontos hatfokozatú váltóval. A Dacia Duster végsebessége saját mérés alapján két személlyel és csomagokkal 167 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 10,4 másodperc alatt gyorsul.1

Mennyibe kerül?

Legolcsóbban 2,86 millió forintért lehet Dusterünk (1.6 16V 4×2), a tesztelt Blackstorm változat ára extrákkal is alig haladja meg a 4 millió forintot.

Címkék ,

Kapcsolódó anyagok