KKV Plusz

Új vezetői stratégiák

2015-06-08 Szerző: kkv Rovat: HR, Kiemelt, Tippek

Teljesen újra kell gondolni a vezetői stratégiát. Ez a kemény lépés vár azokra, akik sikeresen akarják kivezetni cégüket a válságból. Összefoglaltuk a legfontosabb teendőket.

shutterstock_166600250

Manapság az erősek erősebbek lesznek, a piacokat újraosztják, a multinacionális vállalatok kevesebb, de nagyobb beszállítókkal dolgoznak és több cég megy tönkre, mint ahány létrejön. Ebben a helyzetben nem engedhetjük meg a hibázást. Fókuszban kell lennünk a piaci trendeket figyelve, és még erősebb fókuszt helyezni cégünk belső erőforrásaira.

Mire figyeljünk?
1. Egyedüli tulajdonosként tudom-e még vezetni a cégem, vagy már át kellene adnom szakembernek?
2. Ha átadtam, hagyom-e dolgozni, vagy átnyúlok felette?
3. Többségi tulajdonú cégeknél: hány és hány vállalkozás ment tönkre, mert a tulajdonosok nem értenek egyet a célokban, vagy mert bizalmatlanság jelent meg a mindennapi működésükben?

Számtalan kudarc mögött a menedzsment széthúzása mutatható ki, ez egyértelműen gyengíti a hatékonyságot, és csak idő kérdése, hogy az ügyfél is észlelje a gondokat. A konkurencia pedig figyel és örül. Ahogy a régi kínaiak mondták: „Várd meg ellenséged kimerülését, hogy könnyebb dolgod legyen.” Több ezer évvel később Peter F. Drucker, az elmúlt száz év elismerten legnagyobb menedzsment guruja így tanít minket: „Gondoljuk át, mit kell tennünk ma, hogy készen álljunk a jövő bizonytalanságaira.”

A jelenlegi környezet kiszámítható bizonytalansága miatt rugalmas, kreatív stratégiát igényel. Régen a „múltbeli tapasztalatra” építve „jövőbeni tapasztalatot” feltételeztünk. Közlekedési példával élve: ha egy évvel ezelőtt sem jött ebben a kereszteződésben másik autó, akkor most sem fog. Hajtsunk át!
Ez biztos katasztrófához vezet.

Ma azt kell vizsgálni, mi változik a környezetben, ami hatással lehet rám, milyen lehetséges (több!!!) kimenetelei lehetnek ezeknek, és hogyan lehet ezeknek megfelelni. Mindegyiknek! Az a cég lesz tartósan sikeres, amelyik képes tanuló szervezetet felépíteni mind tervezési, mind megvalósítási téren; mind a szervezet technológiai (struktúra, rendszerek, folyamatok), mind szociális (emberek bevonása, vezetési kultúra, készségállomány) terén.

Mit gondoljunk végig?
A stratégia alapja az információ a vevőnkről, a vevőkörön túli piacról, a saját és más iparág fejlődéséről. Ezek alapján a következő kérdéseket kell megválaszolni.

1. Mit tudok a vevőimről?
2. Mit tudok a vevőm vevőiről? Azaz mi történik a termékemmel/szolgáltatásommal, ha egy beszállítói láncban vagyok?
3. Mit gondol a vevőm rólam? Mikor és milyen formában kérdeztem meg utoljára?
4. Miben vagyok erős, miben kell fejlődnöm? Milyen más iparági fejlesztést tudok alkalmazni saját területemen?
5. Mennyire egyértelmű a magam számára, hogy mit szeretnék elérni a cégemmel?
6. Mennyire egyértelmű a munkatársaim számára, melyek az elvárások velük szemben?
7. Mennyire rendelkezem naprakész információval cégem teljesítéséről?
8. Vajon a munkatársaim hisznek a cégben és bennem?

Címkék ,