KKV Plusz

Mini John Cooper Works teszt: egy kis piros bombázó

2015-09-20 Szerző: Biró Csongor Rovat: Autó, Kiemelt, Tesztek

Teszteltük a 231 lóerős Mini John Cooper Works sportautót. Az élmény leírhatatlan. Szerelem utolsó vérig.

DSC_0326

Hogy néz ki?

Az új Mini John Cooper Works a versenyzés hiteles élményét a legújabb generáció prémium karakterével és fokozott termékjellemzőivel kombinálja. Gazdag tradíciókra épül, a járműkoncepció a Mini és a John Cooper Works hagyományokat egyesíti, s olyan teljesítmény jellemzi, amely kivételes a vetélytársak körében.

DSC_0329

Brutális külsőt kapott a John Cooper Works széria, elölről is hátulról is üvölt róla, hogy sportautó. Az egyedi lökhárítók, a középre helyezett, csapott végű dupla kidörgők, a vörösben izzó négydugattyús féknyergek, a kerékjárati ívbe pajszerral bepréselt 18 hüvelykes kétszínű felnik, a hatalmas hátsó légrerelő mind azt kiáltják: nézz meg jól, mert ilyent, mint én, ritkán látsz! A megnövekedett belső térben is folytatódik a különc hangulat: versenyzős motívumok, alumínium pedálok, vaskos sportkormány, fűthető sportülések, izgalmas fogású váltókar, vetített szélvédő és nagy, fénnyel élő organizmusként egyedi díszítést kapó műszerfalra telepedő szórakoztató és navigációs kijelző mutatja, hogy kategóriájának élsportolójában ülünk. Ez a legerősebb Mini és egyben a legerősebb kisautó is. Az elsőségen lehet vitatkozni, fognak is a gyártók, de azt kétségbe nem vonhatja még Szijjártó Péter sem, hogy ez a legtöbb élményt adó kisautó a világon. Aki nem hiszi, járjon utána. Én megtettem és a JCW-hívők egyházának boldog követője vagyok. A harman-kardon hifi fantasztikusan szól, de a zenét mindig lehalkítottam, hadd szóljanak a kályhacsövek!

Fotók: Biró Csongor

Fotók: Biró Csongor

Hogy megy?

A JCW-t a legerősebb motor hajtja, amit a brit márka sorozatgyártású modelljébe valaha beszereltek: kétliteres, négyhengeres, szikragyújtású erőforrás, amelyet a legújabb nemzedékű, Mini TwinPower Turbo technológiát (nevezzük csak simán BMW-motornak, ez dolgozik a 228i-ben, vagy az X4 xDrive28i-ben is, csak ezekben 245 lovas) alkalmazó erőforrásokkal szerzett átfogó verseny-tapasztalatok alapján fejlesztettek. Teljesítménye 170 kilowattra (231 lóerőre) nőtt, teljesítményleadását és rendkívüli érzelmeket gerjesztő hangját a dugattyúk, a turbófeltöltő és a kipufogórendszer speciális kialakításának köszönheti. Az erőforrás teljesítménye tíz százalékkal nőtt az elődhöz képest, a forgatónyomaték maximuma 23 százalékkal, 320 newtonméterre emelkedett.

DSC_0342

A hatfokozatú steptronic sport automatikus váltó opcióként (közel 650 ezer forint) kérhető. A tesztautónkban ez volt. Először fanyalogtam, de aztán a váltót balra rántva (sport állásba téve), az élménykapcsolót sportba tolva nem győztem csorgatni a nyálamat. Ami kicsordult az az oldalsó ablakokra kenődött, mert ezt az autót normális ésszel, higgadt fejjel nem lehet vezetni. Csak vadul, őrjöngve. Egy-egy túra után benzinszagúvá vált a leheletem, álomban, nyugalmi heyzetben, evés közben is csak arra tudtam, gondolni, mennyire jó, mennyire kell, mennyire őrült ez a szerelem. Automatával még jobb is a százas sprint, mint a kézi váltóval, 6,1 másodperc, szemben a 6,3-mal. 80-ról 120 kilométer/órára 5,6 másodperc alatt jutunk el, de ennél is beszédesebb, hogy negyedikbe 130-nál, ötödikbe 160-nál, ötödikből hatodikba 200 kilométer/óránál vált fel. Olyan gyors, hogy amíg elszótagoljuk azt a szót, hogy tö-meg-köz-le-ke-dés, máris 100 kilométer/óra felett jár a sebességmutató.

DSC_0315

Milyen vezetni?

A legerősebb, legfrissebb és legizgalmasabb Minit vettük kezelésbe: a híres és hírhedt John Cooper Works, házi tuning változatot. Ez olyan mint a BMW-nél az M modell. Nincs nála jobb, nincs nála erősebb. A sport üzemmódba kapcsolt motor-futómű páros és a kormányról kézzel is kapcsolható fokozatok megadnak minden élményt fizikán innen és túlról is. Visszaváltáskor a kipufogó akkorákat durrog, mint az istennyila. Csak ennek a géppuskatűznek éltem, szinte csak sport kettesben használtam az autót és csak adtam a gázfröccsöket, hogy durrogjon, csattogjon, robbanjon a benzin. Váltáshoz belenyal a fordulatszámmérő vörös zónájába, hogy aztán hatalmas rántással odébb tegye az autót és hangos szisszenés után elnémuljon a turbó.

DSC_0319

A futóművet precízen a motor erejéhez és teljesítmény-karakterisztikájához igazították, az új fejlesztésű, 330 milliméteres, hűtött Brembo sportfékek harapnak, az exkluzív, 18 hüvelyk peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákon tapadnak a defekttűrő gumik. A biztonságos úton maradásról tesznek az elektronikai segédek: elektromechanikus kormányrásegítés servotronic funkcióval; dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC) dinamikus vonóerő-szabályzással (DTC) és elektronikus differenciálzár-hatású funkcióval (EDLC). Tesztautónkat felszerelték a dinamikus csillapítás-szabályzással is, de mechanikus, azaz sperr differenciált nem tettek bele. A padlógázzal indulásnál nincs jobb, férfiasabb és hangosabb érzés – talán egy Ferrarihoz mérhető az élmény. A váltások között meg-megcsúsznak a kerekek, ilyenkor gumicsikorgás fokozza az amúgy is apokaliptikus hangzavart, amelybe a félelem és az öröm bátor keveréke elegyedik, agyunk olyan adrenalinfröccsöt kap, hogy az ájulás határáról ránt vissza egy-egy merész fékezés – amúgy kifutnánk a világból. Esténként meg kellett volna gyónnom, csúnya bűnöket követtem el, a bálványimádás, a sebességtúllépés és az Úr nevének ok nélküli kimondásának bűneit. Oldozz fel, Atyám!

DSC_0324

Mennyibe kerül?

Mini John Cooper Works élményautóhoz már 8,226 millió forintért hozzájuthatunk, az automatával szerelt változat 8,841 millióba kerül, a csili-vili felspécizett tesztautónkért (van benne távtartós tempomat, ráfutásra figyelmeztető, nappali gyalogosfelismerés. hifi, navigáció, LED-lámpák, automatikus távfény) 11,78 millió forintot kérnek el. Ezzel az autóval lehet takarékosan közlekedni is (van az élménykapcsolónak egy green fokozata), de minek, olyan mint papnak lenni kamaszkorban. Néha, hogy nem lépjem túl a 10 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást, kénytelen voltam zöldben járni. Ebben az üzemben 150-nél forog 3000-et percenként a főtengely, a kipufogó vérszegényebb, de nem halk. Ezzel szemben, amikor fullba nyomjuk a sportot, akkor 6000-nél vált feljebb a sportos automata. DSC_0331 DSC_0322 DSC_0338 DSC_0341 DSC_0339 DSC_0351 DSC_0395 DSC_0400 DSC_0347 DSC_0343

 

Címkék , , ,

Kapcsolódó anyagok